Hoogte Kadijk
Transformatoren (1936)
Smit Transformatoren
Montage in de bak van een 4000 kVA transformator (Amsterdam 1916)
Smit Gas Generatoren
1965-1969
Smit Elektroden
Laselektroden afdeling 1935
Thomas Rosskopf
Excursieleider KIVI bij Smit Slikkerveer (1911)
Smit Slikkerveer
Generator 1500 kW (1913)
Smit Draad
Vrouw aan de omspinmachine (1926)
Transformatoren
Smit Slikkerveer 1912
Smit Ovens
Vervoer van een grote oven per slede (Groenestraat Nijmegen 1936)
Smit Transformatoren
Spoelenmontage 1921
Professor Nolen (1938)
Beproeving oude gramme dynamo bij TU Delft
Smit Slikkerveer
Elektrische centrale Tandjong Priok (1895)
Het vervoer van transformatoren d.m.v. paardentractie (Smit Transformatoren 1913-1915)
Dit duurde weken...
Smit Transformatoren (1916)
4000 kVA transformator
Smit Draad
Draadwals (1926)
Willem Benjamin Smit (1860-1950)
Elektriciteitspionier en grondlegger van de Smit bedrijven in Nederland
Smit Slikkerveer
Wereldtentoonstelling Brussel 1910
Smit Draad (1921-1927)
Kijkje in de Draadfabriek
Thomas Rosskopf (1880-1953)
De oprichter van Smit Transformatoren, Draad, Weld en Ovens

Onderstaande prachtige foto komt van Historische Centrum Overijssel en is een uitsnede van een grotere foto uit februari 1916. We zien hier een aantal Heemaf vrachtwagens voor de deur van de Heemaf fabriek aan de Bornsestraat in Hengelo klaar staan om uitbreidingen bij de elektrische centrale van de TCS (Twentsch Centraal Station voor elektrische stroomlevering) te gaan installeren.

De linker vrachtwagen bevat ca.7 lastscheiders ( schakelaars) voor 10 kV. In het midden een grote haspel van de N.K.F. (Nederlandsche Kabel Fabriek, tegenwoordig onderdeel van Prysmian Cables & Systems). De rechter vrachtwagen bevat 2 olie-nettransformatoren van ca. 20 kVA en 1 van ca. 10 kVA van Willem Smit & Co's Transformatorenfabriek (Royal Smit Transformers). Waarschijnlijk 10 /0,380 kV in Y. yn. schakeling. Het sterpunt aan de 10 kV zijde lijkt niet uitgevoerd te zijn. De 10 kV kan ook 4 kV zijn. De kabel suggereert een plaatselijk net, 4 kV. Een rare spanning maar dat was de eerdere keuze voor dat gebied ( cit. Van Swaay). Maar in die tijd werd er ook al 10 kV verkabeld, zij het mondjes maat.

De slagwijdte van de doorvoeringen doet echter meer denken aan 10 kV voor binnen opstelling. Maar in WO I was het moeilijk om aan doorvoeringen ( vaak Rosenthal / Duitsland) te komen, dus voor 4 kV kon het goed mogelijk zijn dat ze een 10 kV doorvoering namen. Het prijsverschil was uiterst gering, dus men nam wat men in huis had. Ergo 10 of 4 kV daar kom ik niet uit. Het moet 4 kv zijn geweest omdat er in die tijd een 4 kV lijn is gelegd naar de TCS centrale. Zie biografie Hofstede Crull en zoek in de tekst op het trefwoord 4kV. (control F).

De transformatoren zijn van Smit, ook gezien de datering, 1916. In de tweede wereld oorlog was het erg moeilijk iets uit het buitenland te betrekken, zeker als er koper in zat. Wat opvalt is de erg slechte transportafsteuning met name die bij de lastscheiders. Dit zou er op kunnen wijzen dat het een transport over erg korte afstand was. Dus voor het Twentsch Centraal Station in Hengelo

Hieronder de originele foto.

Bron: Historisch Centrum Overijssel te Zwolle. Bornsestraat Hengelo 1-2-1916 

alt

alt

Twentsch Centraal Station voor elektrische stroomlevering (TCS) werd in 1901 opgericht door Rento Hofstede Crull (grondlegger van de Heemaf). Het TCS heeft zich ontwikkeld tot verreweg het grootste particuliere elektriciteitsbedrijf dat Nederland gekend heeft. Het werd, na een roerig bestaan van 50 jaren, in 1950 overgenomen door de IJsselcentrale en heeft nog enige tijd stroom geproduceerd. 

Nieuwe uitbreidingen bij het TCS in Hengelo
In 1923 waren er weer uitbreidingen nodig in de TCS centrale. Ook daarvoor leverde Smit een 6 tal transformatoren. 

 

Kabelscheiders/schakelaars voor de TCS centrale 1-4-1923

Transformatorcellen met koppeltransformatoren fabricaat Smit Nijmegen 10 / 4kV; 2000 kVA in het schakelhuis van de nieuwe Centrale van het TCS, 1-4-1923. Bron: Historisch Centrum Overijssel.

Historische nieuwsflits

Vervoer van een trafo voor de kermis in Nijmegen (Grote Markt 1970-1975)

Van Wijnand Beck van de firma Beck & Zn.  kregen wij een prachtige foto van het vervoer van een trafo voor de kermis op de grote markt in Nijmegen. De foto is gemaakt tussen 1970-1975.

Vervoer van een trafo voor de kermis in Nijmegen (1970-1975)

Bron: Wijnand Beck (Beck & Zn)

Een typische Nederlandse Norm transformator, door de Nederlandse elektriciteits bedrijven genormaliseerd.
De twee fabrikanten van olie-netransformatoren in Nederland tw. Smit en IEO moesten deze op voorraad bouwen zodat de elektriciteits bedrijven ze konden afroepen met levertijden van soms maar enkele dagen.
De afroep administratie werd verricht door de toenmalige COOPRA in Rotterdam een collectieve inkoop organisatie.
De technische gegevens zijn 400 kVA , 10.250 / 400 V , Dyn, in open ademende conservator loze uitvoering.

Erik de Vries

Schrijf reactie (0 Reacties)

Interieur van een gemaal met een machine van Smit Slikkerveer (1928)

Onderstaande prachtige foto's  van rond 1928 komen uit het Nuon archief en laten een interieur zien van een elektrisch gemaal in Leiden met machines van Pannevis en Smit Slikkerveer. Klik op de foto's om deze te vergroten. 

Interieur gemaal met machines Smit Slikkerveer1928

Interieur gemaal met machines Smit Slikkerveer1928

Bron: Collectie van de Gemeentelijke Electriciteitsfabriek en de Gemeentelijke Gasfabriek aan de Langegracht, later NV Energie- en Watervoorziening Rijnland (EWR).

Schrijf reactie (0 Reacties)

Bedrijfsfilm videobox

Cloud tag

Laatste artikelen

Laatste reacties

 

Wie is online

We hebben 68 gasten en geen leden online

Statistieken

Aantal bekeken pagina's
4107239

Nieuwsbrief

DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd