Smit Transformatoren
Spoelenmontage 1921
Smit Elektroden
Laselektroden afdeling 1935
Smit Ovens
Vervoer van een grote oven per slede (Groenestraat Nijmegen 1936)
Smit Slikkerveer
Elektrische centrale Tandjong Priok (1895)
Het vervoer van transformatoren d.m.v. paardentractie (Smit Transformatoren 1913-1915)
Dit duurde weken...
Professor Nolen (1938)
Beproeving oude gramme dynamo bij TU Delft
Smit Gas Generatoren
1965-1969
Thomas Rosskopf
Excursieleider KIVI bij Smit Slikkerveer (1911)
Smit Slikkerveer
Wereldtentoonstelling Brussel 1910
Smit Draad (1921-1927)
Kijkje in de Draadfabriek
Willem Benjamin Smit (1860-1950)
Elektriciteitspionier en grondlegger van de Smit bedrijven in Nederland
Hoogte Kadijk
Transformatoren (1936)
Thomas Rosskopf (1880-1953)
De oprichter van Smit Transformatoren, Draad, Weld en Ovens
Transformatoren
Smit Slikkerveer 1912
Smit Transformatoren (1916)
4000 kVA transformator

Onderstaande prachtige foto komt van Historische Centrum Overijssel en is een uitsnede van een grotere foto uit februari 1916. We zien hier een aantal Heemaf vrachtwagens voor de deur van de Heemaf fabriek aan de Bornsestraat in Hengelo klaar staan om uitbreidingen bij de elektrische centrale van de TCS (Twentsch Centraal Station voor elektrische stroomlevering) te gaan installeren.

De linker vrachtwagen bevat ca.7 lastscheiders ( schakelaars) voor 10 kV. In het midden een grote haspel van de N.K.F. (Nederlandsche Kabel Fabriek, tegenwoordig onderdeel van Prysmian Cables & Systems). De rechter vrachtwagen bevat 2 olie-nettransformatoren van ca. 20 kVA en 1 van ca. 10 kVA van Willem Smit & Co's Transformatorenfabriek (Royal Smit Transformers). Waarschijnlijk 10 /0,380 kV in Y. yn. schakeling. Het sterpunt aan de 10 kV zijde lijkt niet uitgevoerd te zijn. De 10 kV kan ook 4 kV zijn. De kabel suggereert een plaatselijk net, 4 kV. Een rare spanning maar dat was de eerdere keuze voor dat gebied ( cit. Van Swaay). Maar in die tijd werd er ook al 10 kV verkabeld, zij het mondjes maat.

De slagwijdte van de doorvoeringen doet echter meer denken aan 10 kV voor binnen opstelling. Maar in WO I was het moeilijk om aan doorvoeringen ( vaak Rosenthal / Duitsland) te komen, dus voor 4 kV kon het goed mogelijk zijn dat ze een 10 kV doorvoering namen. Het prijsverschil was uiterst gering, dus men nam wat men in huis had. Ergo 10 of 4 kV daar kom ik niet uit. Het moet 4 kv zijn geweest omdat er in die tijd een 4 kV lijn is gelegd naar de TCS centrale. Zie biografie Hofstede Crull en zoek in de tekst op het trefwoord 4kV. (control F).

De transformatoren zijn van Smit, ook gezien de datering, 1916. In de tweede wereld oorlog was het erg moeilijk iets uit het buitenland te betrekken, zeker als er koper in zat. Wat opvalt is de erg slechte transportafsteuning met name die bij de lastscheiders. Dit zou er op kunnen wijzen dat het een transport over erg korte afstand was. Dus voor het Twentsch Centraal Station in Hengelo

Hieronder de originele foto.

Bron: Historisch Centrum Overijssel te Zwolle. Bornsestraat Hengelo 1-2-1916 

alt

alt

Twentsch Centraal Station voor elektrische stroomlevering (TCS) werd in 1901 opgericht door Rento Hofstede Crull (grondlegger van de Heemaf). Het TCS heeft zich ontwikkeld tot verreweg het grootste particuliere elektriciteitsbedrijf dat Nederland gekend heeft. Het werd, na een roerig bestaan van 50 jaren, in 1950 overgenomen door de IJsselcentrale en heeft nog enige tijd stroom geproduceerd. 

Nieuwe uitbreidingen bij het TCS in Hengelo
In 1923 waren er weer uitbreidingen nodig in de TCS centrale. Ook daarvoor leverde Smit een 6 tal transformatoren. 

 

Kabelscheiders/schakelaars voor de TCS centrale 1-4-1923

Transformatorcellen met koppeltransformatoren fabricaat Smit Nijmegen 10 / 4kV; 2000 kVA in het schakelhuis van de nieuwe Centrale van het TCS, 1-4-1923. Bron: Historisch Centrum Overijssel.

Historische nieuwsflits

1886 - Willem Smit pioniert met elektrische verlichting in de Barbarossa ruïne (Valkhof Nijmegen) gefotografeert door Wilhelm Ivens

Hanglamp t.b.v. de elektrische verlichting in Nijmegen (1886)Willem Benjamin Smit in 1888Willem Benjamin Smit begon in juli 1886 met proeven om de elektrische straatverlichting in Nijmegen van de grond te krijgen. Op 04 juli 1886 had hij vanuit de gasfabriek een kabel gelegd naar het Valkhof, om precies te zijn naar de Barbarossa ruïne. Daar had hij tussen twee bomen een elektrische booglamp opgehangen, omdat daar toevallig een jaarlijks terugkerend concert plaats vond. Tot mijn grote verbazing kwam ik onlangs een foto tegen, gemaakt bij de Barbarossa ruïne in Nijmegen door Wilhelm Ivens, een van de bekendste fotografen van zijn tijd en grootvader van de zeer bekende cineast Joris Ivens. Verder was hij hof fotograaf van H.M. de Koningin Weduwe der Nederlanden (Emma).

Concert Barbarossa ruine (1887)
Bron: Boek Wilhelm Ivens (1849 - 1904) Nijmeegs fotograaf. Foto's Wilhelm Ivens.

Concert Barbarossa ruine (1887)Bovenstaande foto toont een matinee concert van het Keuls Symphonie orkest ter gelegenheid van het 17e Nationale zangersfeest in 1887. Op de foto zien we vooraan de high-society van Nijmegen die een kaartje had gekocht voor dit concert. In de Barbarossa ruïne speelde het orkest. Het is weliswaar niet het moment wat beschreven wordt in het artikel uit de Gelderlander van juli 1886 (iets verderop in dit artikel), maar geeft wel precies de sfeer aan hoe dit concert er met het allereerste elektrisch licht uitgezien moet hebben !

Schrijf reactie (0 Reacties) Lees meer...

"Groote" transformator voor Scheveningen (1927)

In Delpher kwam ik deze foto tegen van een transformator van Smit uit 1927. Dit is waarschijnlijk een 6000 kVA Transformator van het fabricaat Smit met een overzet verhouding van 25 / 10 kV,De Westduinweg liep door een gebied dat zich sterk ontwikkelde, tweede visserijhaven en woningbouw ter vervanging van de oude (vissers)huizen rond de Keijzerstaat. De centrale in Den Haag (nabij het Constante Rebecque plein) leverde energie op 25 kV niveau. Waarschijnlijk was deze transformator met een transportkabel op die centrale aangesloten. Het 10 kV distributienet in het Scheveningse havengebied werd uit deze transformator gevoed. Het is niet ondenkbaar dat het transport nog op 10 kV en de distributie nog op 3 kV plaats vond. De literatuur geeft hier geen eenduidig uitsluitsel over. 

Maar ongeacht de spanning met recht een voor die tijd "groote" transformator.

Bron: NRC 11-12-1927

Interieur van de centrale in Den Haag in 1905. Bron: EON.

De centrale in Den Haag rond 1912. Bron: EON. 

Schrijf reactie (0 Reacties)

Bedrijfsfilm videobox

Cloud tag

Laatste artikelen

Laatste reacties

 

Wie is online

We hebben 29 gasten en geen leden online

Statistieken

Aantal bekeken pagina's
3997019

Nieuwsbrief

DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd