Smit Transformatoren
Spoelenmontage 1921
Professor Nolen (1938)
Beproeving oude gramme dynamo bij TU Delft
Smit Transformatoren (1916)
4000 kVA transformator
Het vervoer van transformatoren d.m.v. paardentractie (Smit Transformatoren 1913-1915)
Dit duurde weken...
Smit Elektroden
Laselektroden afdeling 1935
Smit Slikkerveer
Wereldtentoonstelling Brussel 1910
Smit Draad (1921-1927)
Kijkje in de Draadfabriek
Thomas Rosskopf
Excursieleider KIVI bij Smit Slikkerveer (1911)
Transformatoren
Smit Slikkerveer 1912
Thomas Rosskopf (1880-1953)
De oprichter van Smit Transformatoren, Draad, Weld en Ovens
Hoogte Kadijk
Transformatoren (1936)
Willem Benjamin Smit (1860-1950)
Elektriciteitspionier en grondlegger van de Smit bedrijven in Nederland
Smit Slikkerveer
Elektrische centrale Tandjong Priok (1895)
Smit Gas Generatoren
1965-1969
Smit Ovens
Vervoer van een grote oven per slede (Groenestraat Nijmegen 1936)

Historische nieuwsflits

Koelerframes gemaakt door Constructie bedrijf Mey voor Smit Transformatoren (1955-1965)

Constructiebedrijf Mey uit Nijmegen, maakte in de jaren vijftig/zestig van de vorige eeuw enige tijd Koelerframes voor de Transformatoren van Smit. De controleur van Smit op deze foto's was Flip Duits.  Op de achtergrond zien we nog een onverwoestbare oude Smit Laskar staan (LT 10 of LT12). 

foto 01-koelerframes voorSmit-Controleur FritsDuits 

Waarvoor dient een koelerframe ? 
Het nullastverlies ( van de kern, daarom vroeger wel ijzerverlies genoemd) en het kortsluitverlies ( van de wikkeling, daarom vroeger koperverlies genoemd) veroorzaakt warmte in een transformator en moet afgevoerd worden.

Bij zeer kleine transformatoren heeft de gladde wand van de kast genoeg oppervlak om de warmte af tevoeren. Bij kleine transformatoren wordt het koelend oppervlak van de kastwand vergroot met koelvinnen. Bij grotere transformatoren worden radiatoren toegepast. Die kunnen direct aan de kastwand gemonteerd worden met pijpen en flensen. Om de transport breedte te beperken moeten deze vaak afzonderlijk vervoerd worden en ter plekke gemonteerd worden wat door het grote aantal radiatoren veel werk is. Dit is te voorkomen door de radiatoren aan te sluiten op een los koelerframe en dit koeler frame met twee pijpen ( olie in en uit) aan te sluiten op de kast van de transformator.

foto 01-koelerframes voorSmit-Controleur FritsDuits2

 Constructiebedrijf Mey (Hatertseweg in Nijmegen) uit lang vevlogen tijden.

De op het koelerframe gemonteerde radiatoren vervoerd men dan los als één voorgemonteerd geheel. Dit geeft ook als extra voordeel dat men in de lay out van het station wat kan schuiven met de koelerbatterij (samenstel van radiatoren en koelerframe) die seperaat tot op enkele meters van de transformator kan worden opgesteld.

Smit heeft koelerframes zelf gebouwd maar ook wisselend uitbesteed. De jaartallen zijn mij niet bekend. De eerste toepassing zal geweest zijn rond 1925.
Het is waarschijnlijk dat van 1925 tot 1955 de koelerframes zelf gemaakt werden. Van 1982 tot 2000 werden ze ook zelf gemaakt ( misschien mondjes maat uitbesteed) In de periode 1955..1982 is het waarschijnlijk dat ze wisselend bij Smit of bij derden gemaakt werden.

Erik de Vries

Met dank aan Maurice Sengers en Koen Schouten, medewerkers van Smit Transformatoren, die mij deze mooie historische foto's stuurden.

Schrijf reactie (0 Reacties)

Toneelvereniging Smit Nijmegen: "Tosmi" (1964)

Een foto van het 10 jarig bestaan van toneelvereniging "Tosmi", van Willem Smit & Co's Transformatorenfabriek na de voorstelling "Rebecca".

Toneelvereniging Tosmi 1964
Toneelvereniging Tosmi 1964
Bron: Post augustus 1964.

Schrijf reactie (1 Reacties)

Bedrijfsfilm videobox

Cloud tag

Laatste artikelen

Laatste reacties

 

Wie is online

We hebben 99 gasten en geen leden online

Statistieken

Aantal bekeken pagina's
3948029

Nieuwsbrief

Our website is protected by DMC Firewall!