Contact gegevens:
Stichting Willem Smit Historie Nijmegen
Binnenvaart 15
6642 CT Beuningen (Gelderland)
E-mail: info@willemsmithistorie.nl
Mobiel: 06 19009274
KvK nummer: 58361855
ANBI erkend.
Fabriekscentrale Stork & Co te Hengelo met generatoren van Siemens en Smit Slikkerveer (1900-1914)
Van Piet Koper ontving ik een groot aantal prachtige foto's van Smit Transformatoren. Onderstaande foto komt uit het Holec-tijdperk (1970-1980) en het betreft een machinetransformator 725 MVA, 420/27kV voor een elektriciteitscentrale in Duitsland.
Bron: Fotoarchief Piet Koper
Schrijf reactie (2 Reacties)In 2009 kocht ik een oud boekje met daarin een beschrijving van enkele transformatoren modellen uit de begin periode van Willem Smit & Co's Transformatorenfabriek (1920). Het is een gedeelte uit een typisch handboek voor elektrotechnici uit 1920.
Vele generaties van hen zijn groot gebracht met de leerboeken van de uitgeverij Stam. Gerenommeerde schrijvers / ingenieurs zijn altijd bereid gevonden leerboeken voor deze uitgever te schrijven zo ook de in die tijd zeer bekende Van Batenburg. Deze schrijvers waren vaak verzamelaars van manuscripten; in dit geval heeft ir. Nolen (later Prof. Dr. Ir en directeur van Smit Transformatoren) een bijdrage over het specifieke onderwerp Transformatoren geleverd. Deze werden toen al gerangschikt onder de Elektrische Machines hoewel zij geen bewegende delen hebben. Afbeeldingen werden ter beschikking gesteld door fabrikanten, doch niet geheel belangeloos er moest altijd wel een verwijzing bij naar de bron, zo zijn talloze leerlingen reeds in hun prille schooljaren met de naam Willem Smit Transformatoren Nijmegen vertrouwd geraakt, het enige bedrijf in Nederland dat grote transformatoren produceerde.
Lees meer: Transformatoren uit de oertijd (1920).
Schrijf reactie (0 Reacties)In 2009 kreeg ik 4 prachtige foto's opgestuurd van het vervoer per tram van een transformator fabricaat Smit. De trafo was bestemd voor een onderstation aan de Bloedstraat in Amsterdam.(1927). We zien ook weer de typische kleding van de "Smit mannen" uit die tijd, overalls met een petje. Onlangs vond ik ook het originele krantenknipsel erbij.
" De overzetverhouding van deze transformator was 10 / 3 kV, over het vermogen zijn geen gegevens bekend, dit zal in de orde van grootte van 4.000...5.000 kVA gelegen hebben" .
Erik de Vries.
Lees meer: Vervoer per tram van een 22 Ton wegende Trafo van Smit (1927)
Schrijf reactie (0 Reacties)Het besluit om een landelijk koppelnet op 380 kV niveau te bouwen is van bijzonder groot belang geweest voor onze product ontwikkeling, voor dit net waren zeer grote transformatoren nodig met een spanning waarvoor we alleen nog maar een proefwikkeling hadden gebouwd. De ervaring die we met het koppelnet hebben op gedaan was de opmaat om voor andere landen in de wereld met name voor de USA grote transformatoren te bouwen.
Tussen 1960 en 1970 steeg het reële bruto nationaal product met gemiddeld 5 % per jaar, dat is zelfs iets boven dat van West Duitsland en België. Het Nationaal inkomen per hoofd van de bevolking bedroeg in 1950 Hfl. 1.687 en in 1970 Hfl. 18.407 een stijging van 13 % per jaar ! Ongekende cijfers, de koopkracht explodeerde. De aanschaf van elektrisch aangedreven consumptie goederen steeg in die periode eveneens met 13 % per jaar. Daarbij kwam de grote toename van het elektriciteitsgebruik in de industrie, met name aluminiumsmelters, chemie en aardolieraffinaderijen.
Een één fase transformator van Smit uit 1968, bron collectie Joop Kuipers.
De stijging van de maximale landelijke belasting was enorm, in 1939 746 MW en in 1964 3880 MW. De periode '40..'45 niet meegerekend is dit een stijging van 8,6 % per jaar.
In 1939 hadden nieuwe productie eenheden een vermogen van 30 ..35 MW, in 1960 was dit reeds 175 MW.
Grotere productie eenheden stellen hogere eisen aan het koppelnet maar ook de hogere belasting. De groei van het kortsluitvermogen en reststroom bij aardsluiting (in het 150 kV koppelnet is het sterpunt met blusspoelen geaard) vragen ook om aandacht. Reeds tweede helft vijftiger jaren wordt een studie verricht naar een koppelnet met hogere spanning. 220 kV of 380 kV ? Zweden heeft sinds 1952 reeds 380 kV. De Sovjet Unie had al in 1959 een 500 kV-net. Plannen voor een West-Europees koppelnet op 380 kV niveau worden geopperd.
De sprong van 150 kV naar 380 kV is groot. Sommigen beweren dat niets dan nog
" lineair " is, als zouden alle vertrouwde wetten van de fysica plotseling op houden te bestaan. Bijna mythisch. Maar zo'n kleine veertig jaar geleden zei men dat ook van 50 kV en noemde dat "ultra hoge" spanning. 220 kV zou beduidend goedkoper zijn dan 380 kV maar niet overal toereikend. Reeds in 1957 wordt het beginsel besluit genomen dat als de behoefte sterk zou blijven toenemen er in het westen , zuiden en midden 380 kV zou moeten komen en dat in het noorden en oosten 220 kV toereikend zou moeten zijn. Begin jaren zestig blijkt al dat bij een reële groei de capaciteit van het 150 kV-net rond 1968 onvoldoende zal zijn. De SEP ( het latere TenneT) besluit dan ook midden jaren zestig tot de realisatie van een 380 kV koppelnet. De eerste doelen zijn: fase I van het landelijk koppelnet, in Maasbracht een koppeling op het West Europese net en na drooglegging van de polder Zuidelijk Flevoland een verbinding Diemen-Ens om in Ens het 380 kV-koppelnet met een 380 /220 kV transformator te verbinden met het 220 kV-koppelnet.
Chronologie van het begin van de bouw van het landelijk 380 kV-koppelnet.
Lees meer: 1966 start bouw landelijk koppelnet 380 kV.
Schrijf reactie (2 Reacties)
Bron: Leeuwarder Courant 13-11-1957
Platenmakerij TF 1926. (Bron: Archief Smit Draad )
Schrijf reactie (0 Reacties)Op 19-04-2016 was het precies 130 jaar geleden dat de eerste openbare elektriciteitscentrale van...
Op 01-07-2016 was het exact 130 jaar geleden dat de elektrische straatverlichting in Nijmegen in...
Op zondag 5 mei 2013 was het precies 90 jaar geleden dat de radiotelegrafieverbinding tussen Nederland en...
Begin 2010 vond ik bij toeval de website "Dancinginbombshelters.com" en zag de beschrijving van een dagboek...
Wereldtentoonstelling Parijs 1900Van 15 april tot 19 november 1900 werd de Wereldtentoonstelling in...
De voorbije tijden en het prille begin, 1885..1916 Voor de beeldvorming over de technische...
Stichting Willem Smit Historie Nijmegen
Binnenvaart 15
6642 CT Beuningen (Gelderland)
E-mail: info@willemsmithistorie.nl
Mobiel: 06 19009274
KvK nummer: 58361855
ANBI erkend.