Smit Draad
Vrouw aan de omspinmachine (1926)
Transformatoren
Smit Slikkerveer 1912
Smit Slikkerveer
Wereldtentoonstelling Brussel 1910
Thomas Rosskopf
Excursieleider KIVI bij Smit Slikkerveer (1911)
Smit Transformatoren
Montage in de bak van een 4000 kVA transformator (Amsterdam 1916)
Willem Benjamin Smit (1860-1950)
Elektriciteitspionier en grondlegger van de Smit bedrijven in Nederland
Smit Draad (1921-1927)
Kijkje in de Draadfabriek
Hoogte Kadijk
Transformatoren (1936)
Thomas Rosskopf (1880-1953)
De oprichter van Smit Transformatoren, Draad, Weld en Ovens
Smit Transformatoren
Spoelenmontage 1921
Smit Ovens
Vervoer van een grote oven per slede (Groenestraat Nijmegen 1936)
Het vervoer van transformatoren d.m.v. paardentractie (Smit Transformatoren 1913-1915)
Dit duurde weken...
Professor Nolen (1938)
Beproeving oude gramme dynamo bij TU Delft
Smit Slikkerveer
Elektrische centrale Tandjong Priok (1895)
Smit Draad
Draadwals (1926)
Smit Slikkerveer
Generator 1500 kW (1913)
Smit Elektroden
Laselektroden afdeling 1935
Smit Transformatoren (1916)
4000 kVA transformator
Smit Gas Generatoren
1965-1969

Laatst bijgewerkt

Eric Goewie stuurde mij een kort verhaal en een aantal unieke foto's en knipsels van zendstation Radio Malabar waar in 1923 de eerste (lange golf) radiotelegrafie verbinding tot stand kwam tussen Nederlands Indië en Nederland (Radio Kootwijk). Zijn vader (Johan Bernard Emile Goewie) werkte daar jaren lang als elektrotechnicus en samen met zijn gezin woonde hij zelfs bij het zendstation. In 1945 moest hij vluchten.

ErikGoewieMalabar 22

Zijn vader had altijd met veel plezier op het zendstation gewerkt en sprak daarover met veel warmte maar ook met veel verdriet, want de vernietiging van het zendstation had hem ook behoorlijk aangegrepen. Zijn naaste collega was Erne van der Worm (1914-1987). Zie ook de publicatie van Erne van der Worm.

In 2012 ging Erik Goewie terug naar Indonesië om te zien waar zijn vader vroeger gewerkt had en waar hij geboren was.Van het zendstation was bijna niets meer over, nadat dit in 1942 door de Japanners werd gebombardeerd en later door medewerkers van het zendstation in brand werd gestoken als tactiek van de verschroeide aarde zoals zijn vader hem had verteld.

Erik Goewie liep de vluchtroute terug die zijn vader in 1945 gelopen had nadat het gebouw van Zendstation Malabar in brand was gestoken. In de week voor de brand kreeg men bezoek van "Pemoeda's" (Indonesische vrijheidsstrijders) die alles kort en klein sloegen. De vlag van het zendstation Malabar (de Nederlandse vlag) was opgeborgen onder het matrasje van het bedje waarop Erik Goewie als baby lag. Als men deze vlag gevonden had dan was het slecht afgelopen met de familie Goewie, maar gelukkig was dit niet het geval en kon de familie zich na een barre tocht in veiligheid brengen en vluchten per jeep. Hieronder een aantal prachtige en unieke foto's. Voor de complete geschiedenis van zendstation Malabar klik HIER

ErikGoewieMalabar 7

ErikGoewieMalabar 5ErikGoewieMalabar 6

ErikGoewieMalabar 2

ErikGoewieMalabar 3 

ErikGoewieMalabar 8ErikGoewieMalabar 9 

 

ErikGoewieMalabar 10

ErikGoewieMalabar 11 ErikGoewieMalabar 13 

ErikGoewieMalabar 17 

ErikGoewieMalabar 18ErikGoewieMalabar 12

ErikGoewieMalabar 16

ErikGoewieMalabar 15

ErikGoewieMalabar 19

ErikGoewieMalabar 20

ErikGoewieMalabar 23

De boogzender met de enorme "Smit Spoel". 

ErikGoewieMalabar 24+

De Telefunken machinezender

Bron: Erik Goewie. Foto's gemaakt door zijn vader behalve de 2 knipsels, daarvan is de bron onbekend. 

Hieronder enkele foto's van Radio Malabar zoals het er vandaag de dag bij ligt. Er staan nog een paar muren en een gedenkbord.

Malabar-vandaag2 Malabar-vandaag1

Malabar-vandaag3
Bron foto's zie deze website: http://tomita.web.id/sesuatu-dari-puing-puing-radio-malabar-bagian-1/ 

Reacties mogelijk gemaakt door CComment

Historische nieuwsflits

Transformatoren voor onderstation Hoogte Kadijk (1936)

Onderstaande foto van Smit Transformatoren bij het onderstation aan de Helmerstraat in Amsterdam vond ik op beeldbank Amsterdam.  De elektriciteit van Amsterdam werd vanaf 1903 geleverd door de Gemeentelijke Electriciteitscentrale aan de Hoogte Kadijk. In de stad richtte men op diverse plaatsen onderstations in naar plannen van de Dienst Publieke Werken, zoals het onderstation J. Obrechtplein 1-3 (1917), onderstation Eerste Helmersstraat 21 (1923) en onderstation Amstelkade 13. Tijdens WO II werd zeker één van deze onderstations gebruikt als schuilplaats voor ongeveer 200 personen. 

Prachtig dit primitieve transport, sleeën op houten balken.Volgens Periodieke Mededelingen zou het maar om één transformator gaan voor deze centrale, maar dit zijn er duidelijk twee en wel identieke, 6000 kVA 10 / 3 kV niet regelbaar onder belasting maar wellicht wel met een aftakschakelaar of omklembaar boven het deksel. Het aantal doorvoeringen doet mij vermoeden dat er nog een tertiaire spanning was, misschien voor de voeding van de tram of 220 V met een lager vermogen (maar dat zou wel een probleem kunnen opleveren voor de kortsluitvastheid in het 220 V net)

Omdat er toen al veel grotere vermogens 25000 kVA en hogere spanningen 110 kV gemaakt werden is deze middelmaat niet vermeld. Herten / Lutterrade,150 kV was toen ook al in opdracht gegeven, maar nog niet beproefd.

1936hoogtekadijk

Elektrische Centrale Hoogte Kadijk in Amsterdam (1908), bron: Beeldbank Amsterdam

1936hoogtekadijkzoomin

 Hoogte Kadijk: Onderstation Helmersstraat. Smit transformatoren (1936). Bron: Beeldbank Amsterdam.

Een andere transformator van Smit voor hoogte Kadijk kwamen we al eerder tegen. Deze is van eerdere datum (1924).

Bron: Stichting Willem Smit Historie Nijmegen, tekst Erik de Vries, Rudo Hermsen en een stukje van dnbl.org

Schrijf reactie (0 Reacties)

Filmfragmenten van de bouw en opening Waalbrug Nijmegen (1936)

Hieronder drie prachtige filmfragmenten van de bouw en opening van de Waalbrug in Nijmegen op 16-06-1936. Thomas Rosskopf, directeur en oprichter van Smit Transformatoren was hier als voorzitter van Kamer van Koophandel Nijmegen en Gelderland zeer nauw bij betrokken. In 2011 vierde Nijmegen het 75 jarig jubileum van de Waalbrug. 

 

 

De grote boogbruggen van o.a. Raamsdonkerveer, Deventer, de Waalbrug bij Nijmegen, het invaren van brugsegmenten van de Moerdijkbrug en de opening van deze brug door H.M. de Koningin en de eerste auto's over de nieuwe brug.

Opening Waalbrug 1936

Opening Waalbrug 16-06-1936. Op de achtergrond Thomas Rosskopf. Bron: Familie Rosskopf / Beeld en geluid.

 

Schrijf reactie (0 Reacties)

Contact gegevens:

Stichting Willem Smit Historie Nijmegen
Binnenvaart 15
6642 CT Beuningen (Gelderland)
E-mail: info@willemsmithistorie.nl
Mobiel: 06 19009274

KvK nummer: 58361855
ANBI erkend.

 

Adverteren

DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd