Smit Transformatoren
Montage in de bak van een 4000 kVA transformator (Amsterdam 1916)
Het vervoer van transformatoren d.m.v. paardentractie (Smit Transformatoren 1913-1915)
Dit duurde weken...
Thomas Rosskopf
Excursieleider KIVI bij Smit Slikkerveer (1911)
Thomas Rosskopf (1880-1953)
De oprichter van Smit Transformatoren, Draad, Weld en Ovens
Smit Transformatoren
Spoelenmontage 1921
Smit Ovens
Vervoer van een grote oven per slede (Groenestraat Nijmegen 1936)
Smit Draad (1921-1927)
Kijkje in de Draadfabriek
Smit Slikkerveer
Elektrische centrale Tandjong Priok (1895)
Smit Draad
Vrouw aan de omspinmachine (1926)
Smit Transformatoren (1916)
4000 kVA transformator
Smit Elektroden
Laselektroden afdeling 1935
Smit Slikkerveer
Generator 1500 kW (1913)
Hoogte Kadijk
Transformatoren (1936)
Professor Nolen (1938)
Beproeving oude gramme dynamo bij TU Delft
Smit Slikkerveer
Wereldtentoonstelling Brussel 1910
Smit Gas Generatoren
1965-1969
Smit Draad
Draadwals (1926)
Willem Benjamin Smit (1860-1950)
Elektriciteitspionier en grondlegger van de Smit bedrijven in Nederland
Transformatoren
Smit Slikkerveer 1912

Laatste updates

De oudste advertenties van Smit Transformatoren (1915)

In de ingenieur jaargang 1915 stonden enkele unieke advertenties van Smit Transformatoren. Dit zijn de oudste advertenties voor transformatoren die ik ben tegen gekomen.. Een aantal van de foto's die voor deze advertenties gebruikt zijn kennen wij en kunnen we nu exact dateren. Ik ben altijd op zoek naar oude advertenties van Willem Smit & Co's Transformatorenfabriek. U kunt deze altijd sturen naar mijn e-mail adres: rudohermsen@hotmail.com . Ik kan daar grote bestanden ontvangen.

In september 2014 vond Rudo Hermsen advertenties van de transformatorenfabriek uit 1915. Deze waren duidelijk gericht op een technisch georiënteerd publiek, deze doelgroep zal overigens klein geweest zijn want er waren nog maar weinig goed opgeleide elektrotechnici, laat staan transformator deskundige. In de advertenties worden constructie details getoond en met kort en bondige teksten toegelicht. Deze details zijn deels nieuw voor ons, sommige werden al wel vaag vermoed en zijn nu hiermee bevestigd. Het zijn de eerste productbeschrijvingen, pas in 1925 kwamen er regelmatig publicaties in Periodieke Mededelingen, uitgegeven door Willem Smit & Co's Transformatorenfabriek met name voor de afnemers van hun producten.
Per afbeelding volgt hierna een toelichting. De kop van het bijschrift is de eerste regel van de advertentie tekst in de oorspronkelijke schrijfwijze.

01-01-1915-prachtige advertentie beginperiode Smit 

Lees meer

Eerste elektrische verlichting voor strafgevangenissen in Nederland met film (1884-1899)

Nederland telde in totaal 3 koepelgevangenissen. Deze zijn tussen 1882 en 1900 gebouwd door architect Johan Metzelaar (Arnhem en Breda) en zijn zoon (Haarlem). De gevangenissen vielen op door de mooie neo-renaissance bouwstijl met een soort kasteel torens bij de ingang en daarachter de gevangenis ondergebracht in een grote koepel waar de bewakers perfect zicht hadden op de gedetineerden. Een andere strafgevangenis in Willem Benjamin SmitDen Haag (stadsdeel Scheveningen) werd ook door Johan Metzelaar gebouwd in 1886. Willem Benjamin Smit voorzag al deze gevangenissen van elektrisch licht en de koepelgevangenis Arnhem had de primeur in 1884 en was daarmee de eerste elektrisch verlichtte gevangenis van Nederland.

De oorspronkelijke functie hebben deze gevangenissen niet meer behalve een deel van de gevangenis van Den Haag. De anderen gevangenissen werden gesloten en zijn later onder meer gebruikt om asielzoekers te huisvesten, staan in de verkoop of hebben/krijgen een andere bestemming.

koepelbreda1886a

Koepelgevangenis Breda (1886).  Bron: Stadsarchief Gemeente Breda  

Lees meer

1886 - Willem Smit pioniert met elektrische verlichting in de Barbarossa ruïne (Valkhof Nijmegen) gefotografeert door Wilhelm Ivens

Willem Benjamin Smit in 1888Willem Benjamin Smit begon in juli 1886 met proeven om de elektrische straatverlichting in Nijmegen van de grond te krijgen. Op 04 juli 1886 had hij vanuit de gasfabriek een kabel gelegd naar het Valkhof, om precies te zijn naar de Barbarossa ruïne. Daar had hij tussen twee bomen een elektrische booglamp opgehangen, omdat daar toevallig een jaarlijks terugkerend concert plaats vond. Tot mijn grote verbazing kwam ik onlangs een foto tegen, gemaakt bij de Barbarossa ruïne in Nijmegen door Wilhelm Ivens, een van de bekendste fotografen van zijn tijd en grootvader van de zeer bekende cineast Joris Ivens. Verder was hij hof fotograaf van H.M. de Koningin Weduwe der Nederlanden (Emma).

Concert Barbarossa ruine (1887)
Bron: Boek Wilhelm Ivens (1849 - 1904) Nijmeegs fotograaf. Foto's Wilhelm Ivens.

Lees meer

Biografie Ir. Thomas Rosskopf (1880-1953)

Biografie Ir. Thomas Rosskopf (1880 - 1953), feitelijk oprichter van Willem Smit & Co's Transformatoren N.V. en één van de pioniers van de elektrotechniek in Nederland.

Pionier van de Nederlandse Elektrotechnische Industrie
Thomas Rosskopf was een der pioniers van de Nederlandse Elektrotechnische Industrie. Hij werd op 26-04-1880 te Amsterdam geboren en doorliep daar de Lagere School en de H.B.S. met een vijfjarige cursus. Van 1898 tot 1902 studeerde hij aan de Polytechnische school te Delft, waar hij het diploma voor Werktuigkundig Ingenieur behaalde. In 1904 behaalde hij het diploma Elektrotechnisch Ingenieur in Karlsruhe.

Thomas Rosskopf

Thomas Rosskopf 

Studententijd van Thomas Rosskopf
Van 1898 tot 1902 studeerde hij aan de Polytechnische school te Delft. Deze school had in die tijd nog geen opleiding tot elektrotechnisch ingenieur. Thomas was voorzitter van het studentencorps. Hieronder een aantal unieke foto's uit de collectie van de familie Rosskopf.

Rosskopf in zijn studententijd (Polytechnische school Delft 1899)

Prachtige foto van Thomas Rosskopf, met pet en pijp, te midden van zijn studievrienden bij de Polytechnische school Delft in 1899, bron Familie Rosskopf.

Lees meer

Fabricage van wikkeldraad bij Smit Draad (1961)

Als medewerker van Smit Draad vind ik het natuurlijk altijd interessant om artikelen te lezen van de oude Draadfabriek. Onderstaand artikel stond in het personeelsblad Post in 1961 en beschrijft vrij duidelijk het proces van het wikkelen van koperdraad begin zestiger jaren.

Fabricage van wikkeldraad (1961)

Fabricage van wikkeldraad (1961)

Lees meer

Prachtige filmbeelden van Nijmegen met o.a. station en elektriciteitscentrale (1920 + 1922)

In de archieven van Beeld en Geluid vond ik weer prachtige films uit 1920 en 1922, ditmaal met mooie beelden van de stad Nijmegen. Te zien zijn o.a. de Waalkade met de tuimellantaarns van Willem Smit en (verbouwingen bij) de elektrische centrale, het Keizer Karel Plein en nog veel meer.

Een Smit tuimellantaarn bij het centraal station in Nijmegen.(1922)

Een Smit tuimellantaarn bij de Waalkade in Nijmegen (1922)

Klik op de play button of op het icoontje onder de film voor het volledig scherm.

Lees meer

Mooie foto's zwaar transport van transformatoren (1965-1975)

Onlangs kwamen wij in het bezit van een aantal oude transport foto's uit eind jaren zestig van de vorige eeuw. Enkele van deze foto's hebben te maken met een transport naar Dublin in Ierland. Hieronder de prachtige zwart-wit foto's van de transporten met zwoegende medewerkers die proberen de transformator op de plaats van bestemming te krijgen.

Lees meer

Pionieren in Krimpen aan de Lek (12-05-1886)

AanlegElectriciteitMiddelburgGoes1923

Een leuk artikel uit de pionierstijd van Willem Smit (1886) kwam ik tegen in de Schiedamsche Courant. Men probeerde d.m.v. een 2 km lang en dun telefoonlijntje, vanaf elektriciteitscentrale Kinderdijk (door rivier de Lek) elektrisch licht over te brengen naar Krimpen aan de Lek. Dit mislukte natuurlijk jammerlijk. Pas in 1890 kwam de verbinding tot stand. In het kranten artikel kun je duidelijk lezen dat er in die tijd nog absoluut geen kennis was.

Elektriciteit via een telefoonlijn (12-05-1886) 

AanlegElectriciteitMiddelburgGoes1923

Aanleg van elektriciteit van veel latere datum Middelburg - Goes 1923. Dit is alleen maar om een indruk te geven hoe primitief dit  - ook toen nog -  in zijn werk ging. Bron: Zeeuws archief.

Elektriciteit via een telefoonlijn (12-05-1886)

Bron: Schiedamsche Courant 12-05-1886

Lees meer

Eerste elektrische straatverlichting
In juli 1886 werd de eerste elektrische straatverlichting in Nederland een feit. Willem Benjamin Smit fabriceerde in zijn fabriek in Slikkerveer een aantal straatlantaarns, die voorzien waren van het toentertijd revolutionaire tuimelmechanisme, bedacht door Willem zelf.
Dit tuimelmechanisme was nodig om het vervangen van koolspitsen in de lampen te vergemakkelijken omdat deze dagelijks vervangen moesten worden.

Tuimellantaarn Keizer Karelplein Nijmegen 1900

Keizer Karelplein in Nijmegen (1900)met prominent in het midden de elektrische tuimellantaarn van Willem Smit.

De eerste elektrische tuimellantaarns werden in juli 1886 in Nijmegen geplaatst door Willem Smit. Later werden er ook nog andere typen elektrische straatlantaarns door Willem Smit geleverd, met afwijkende masten en zonder tuimelmechanisme, waarschijnlijk waren die een stuk goedkoper. Dit hield wel in dat er dagelijks een mannetje in de mast moest klimmen om de koolspitsen te vervangen, iets wat wij ons vandaag de dag niet meer voor kunnen stellen, want verlichting is voor iedereen een vanzelfsprekendheid geworden. Als je dan bedenkt dat elektrische verlichting slechts 125 jaar oud is.....

 

tuimellantaarn6 De echte tuimellantaarn van Smit zoals deze te zien was bij het Station in Nijmegen (1889)

Twee verschillende typen elektrische lantaarnpalen, oorspronkelijk in tuimelbare uitvoering. Het is onbekend of tijde van het maken van de foto het tuimelmechanisme reeds verwijderd of gemodificeerd was.

Filmfragment hoogwater in Nijmegen (Waalkade 1930) met enkele aangepaste tuimellantaarns
Hieronder het enige (zeer korte) filmfragment wat ik kon vinden waarop enkele tuimellantaarns te zien zijn. De film is uit 1930 en gaat over het hoogwater in Nijmegen (Waalkade), en daarop zijn enkele van de originele oude tuimellantaarns te zien, maar flink aangepast. De lantaarns hebben dezelfde mast als de foto hierboven (links). Alleen is de armatuur weer anders.

Industrieel erfgoed teruggevonden in het Kronenburgerpark
Onlangs deed ik een oproep of er iemand wist of er nog ergens in Nijmegen een originele tuimellantaarn van Willem Smit (1886) te vinden was. Ik kreeg een reactie van dhr. Toorop en hij stuurde mij een link waar enkele foto's stonden met daarop de bewuste tuimellantaarn. Deze was onmiskenbaar van het model uit 1886-1888 . Deze elektrische lantaarn is een uniek stukje industrieel erfgoed omdat het één van de allereerste elektrische straatlampen in Nederland is.

De huidige tuimellantaarn in het Goffertpark: de allereerste elektrische straatlamp in Nederland.
Erik de Vries maakte enkele foto's van deze lantaarn, waarvan de mast nog origineel is, maar de armatuur en het tuimelmechanisme in de loop van de jaren verwijderd/aangepast zijn.

Rudo Hermsen

Hieronder de foto's.

Tuimellantaarn Kronenburgerpark juli 2011 (datering 1886-1888) Gedeelte van de tekening van de tuimellantaarn, gemaak door Willem Smit

Onmiskenbaar hetzelfde model als op de tekening uit 1885.

Tuimellantaarn Kronenburgerpark juli 2011 (datering 1886-1888) 

Tuimellantaarn Kronenburgerpark juli 2011 (datering 1886-1888) Station Nijmegen rond 1900

Links de tuimellantaarn uit het Kronenburgerpark en rechts dezelfde uit 1900 bij het Station in Nijmegen. Alleen de armatuur is in de loop van de tijd aangepast.

Tuimellantaarn Kronenburgerpark juli 2011 (datering 1886-1888)

Tuimellantaarn Kronenburgerpark juli 2011 (datering 1886-1888) Tuimellantaarn Kronenburgerpark juli 2011 (datering 1886-1888)

Tuimellantaarn Kronenburgerpark juli 2011 (datering 1886-1888)

 

Tuimellantaarn Kronenburgerpark juli 2011 (datering 1886-1888)

 Foto's  tuimellantaarn in Kronenburgerpark gemaakt door Erik de Vries.

Historische nieuwsflits

Bij Smit zit u goed nu en later (1964)

 

Bij Smit zit u goed nu en later 25-08-1964

Bij Smit zit u goed nu en later 25-08-1964

De Bommelerwaard 25-08-1964

 

Schrijf reactie (0 Reacties)

Heemaf elektromotor t.b.v. de Transformatorenfabriek (1938)

Onderstaande foto's kwam ik tegen in Techniekmuseum het Heim. Heemaf en Smit waren in die tijd zeker ook concurrenten, maar soms ook klanten van elkaar, zoals blijkt op onderstaande prachtige foto's.

Het zelf gebouwde benzine-elektrische locomotief "Sientje" duwt op 15 juli 1938 een kuilwagen (beladen met een door Heemaf voor Willem Smit in Nijmegen gebouwde elektromotor) naar de overgavesporen.  

Heemaf_elektromotor_tbv_WillemSmit_Transformatorenfabriek_1938.jpg

Aankomst op de overgavesporen nabij de NS spoorlijn Hengelo – Almelo. De kuilwagen op drieassige draaistellen is eigendom van Willem Smit & Co's Transformatorenfabriek.

Heemaf_elektromotor_tbv_WillemSmit_Transformatorenfabriek_1938.jpg
Bron: Techniekmuseum het Heim. en http://www.industriespoor.nl/

 

Schrijf reactie (0 Reacties)

Bedrijfsfilm videobox

Cloud tag

Laatste artikelen

Laatste reacties

      LEES MEER

Wie is online

We hebben 84 gasten en geen leden online

Statistieken

Aantal bekeken pagina's
4326862

Nieuwsbrief

Our website is protected by DMC Firewall!