Smit Transformatoren
Spoelenmontage 1921
Smit Slikkerveer
Wereldtentoonstelling Brussel 1910
Smit Slikkerveer
Generator 1500 kW (1913)
Smit Draad (1921-1927)
Kijkje in de Draadfabriek
Smit Ovens
Vervoer van een grote oven per slede (Groenestraat Nijmegen 1936)
Willem Benjamin Smit (1860-1950)
Elektriciteitspionier en grondlegger van de Smit bedrijven in Nederland
Professor Nolen (1938)
Beproeving oude gramme dynamo bij TU Delft
Het vervoer van transformatoren d.m.v. paardentractie (Smit Transformatoren 1913-1915)
Dit duurde weken...
Transformatoren
Smit Slikkerveer 1912
Smit Gas Generatoren
1965-1969
Smit Slikkerveer
Elektrische centrale Tandjong Priok (1895)
Smit Transformatoren
Montage in de bak van een 4000 kVA transformator (Amsterdam 1916)
Smit Draad
Vrouw aan de omspinmachine (1926)
Thomas Rosskopf
Excursieleider KIVI bij Smit Slikkerveer (1911)
Hoogte Kadijk
Transformatoren (1936)
Smit Transformatoren (1916)
4000 kVA transformator
Thomas Rosskopf (1880-1953)
De oprichter van Smit Transformatoren, Draad, Weld en Ovens
Smit Elektroden
Laselektroden afdeling 1935
Smit Draad
Draadwals (1926)

Mobiel hijswerktuig met paardentractie voor vervoer en plaatsen van transformatoren bij de Goudsche Lichtfabriek (1914)

Thomas Rosskopf (1903/1904)In 1914 levert Smit Transformatoren een aantal transformatoren voor de in aanbouw zijnde elektriciteitscentrale van Gouda. Vrachtauto's zijn er nog niet dus is het paard het aangewezen vervoer voor de transformatoren.  Het transport naar de centrale duurt maanden en is zeer intensief. Iedereen probeert mee te denken om de transport mogelijkheden te verbeteren, maar ook het plaatsen en hijsen van de transformator is een probleem. G.E.B. Gouda laat een hefwerktuig ontwerpen door "de Goudsche machinefabriek v/h. Arends".  Dit hefwerktuig staat op een kar en deze kan worden voortgetrokken door een paard. Voor HFL 600,-- werd deze uitvinding in 1914 aangeboden aan directeur Thomas Rosskopf van Willem Smit & Co's Transformatorenfabriek. Tijdens van de uitbreidingen bij de Goudsche Lichtfabriek werd dit mobiele hijswerktuig gebruikt voor de transformatoren van Smit en andere zware materialen/machines. 

Een uitvinding op transportgebied  van het G.E.B. Gouda (1914). Bron: glasnegatief Stichting Willem Smit Historie Nijmegen. 

De brief gericht aan elektriciteitspionierThomas Rosskopf . Bron: boekje Smit Transformatoren 1913-1948

Lees meer: Mobiel hijswerktuig met paardentractie voor vervoer en plaatsen van transformatoren bij de...

Schrijf reactie (0 Reacties)

Laatste commissarisvergadering Smit Nijmegen voor de fusie met Holec (17-10-1969)

Dirk-Jan Rozema stuurde mij twee unieke foto's van de allerlaatste algemene vergadering van directie en commissarissen bij Smit Nijmegen op 17 oktober 1969, net voor de fusie met Holec. Op de achterkant van de foto waren de namen geschreven op de juiste plek zodat deze nu feitelijk in spiegelbeeld staan.

Van deze groep werden  ir. L. F. Otto, Professor J.J. Broeze en dhr. L.H. Meerburg (niet op deze foto's) gekozen in de nieuwe Raad van Commissarissen van Holec samen met J. de Wilde, W.H. Kruyff en E.A. Gelderman die al tot de directie van Holec behoorden. De directie van Holec werd vervangen door een Raad van Bestuur en daarin namen twee directieleden van Smit plaats:  Ir J.A. Hermans en Ir. J. Wildenboer. Verder nog de drie directieleden van Holec: C.F. de Gooyer, J.J. van den Broeke en J.H.A. Alpherts.

Voor Professor Nolen was dit dus zijn laatste commissaris vergadering. Hij bleef nog wel verbonden aan Smit als adviseur.

HIER kunt u meer informatie vinden over de fusie van Smit met Holec.

Aan de linkerkant, van voor naar achter  Ir. J. A. Hermans, Notaris (ASD)?, Professor H.G. Nolen, Ir.  L.F. Otto. Rechts van voor naar achter: Professor H. J. van der Maas,  Ir. A.E.R. Arnold, Ir. H.J. Jimmink, Professor J.J. Broeze, Ir. J. Wildenboer.

Lees meer: Laatste commissarisvergadering Smit Nijmegen voor de fusie met Holec (17-10-1969)

Schrijf reactie (0 Reacties)

Roelof Visser - pionier van de Nederlandse omroeptechniek

Wim Visser schreef onderstaand artikel over zijn vader, Roelof Visser die werkte met Dr. C.J. de Groot en o.a. Klaas Dijkstra aan de eerste telegrafieverbinding tussen Nederland en voormalig Nederlands Oost-Indië in 1923. Hij was ook een van de technische grondleggers van de NSF radio. Onlangs hadden wij contact vanwege mijn artikel over zendstation Malabar, aangezien veel bedrijven die hier beschreven zijn machines leverden voor deze projecten.. Ik mocht zijn artikel op onze website publiceren. 

Hieronder zijn interessante verslag. (dubbelklik om in te zoomen). 

 

 

 

Lees meer: Roelof Visser - pionier van de Nederlandse omroeptechniek

Schrijf reactie (0 Reacties)

Subcategorieën

Historische nieuwsflits

Reuzentrafo voor Apeldoorn (1952)

Een illustratieve foto van een op het fabrieksterrein van Smit Transformatoren "spoortransport gereed" gemaakte transformator, voorzien van een duidelijke tekst. Het transportgewicht van de transformator was 90.000 kg. (in de tekst is een nul weggevallen). Het transport per spoor had het voordeel dat er grotere gewichten vervoerd konden worden dan bij wegtransport. Bij transport over water waren nog grotere gewichten mogelijk. Voor bestemmingen die niet over het water bereikbaar waren, was spoortransport voor grotere transformatoren een uitkomst. Smit Transformatoren had voor dit doel een eigen aansluiting op het spoor en beschikte over een zgn. "kuilwagen" naar eigen ontwerp.

Reuzentrafo voor Apeldoorn 20-05-1952 
Reuzentrafo voor Apeldoorn 20-05-1952

 

Bron: Gelderlander 20-05-1952.

De voorste en de achterste wielstellen van de kuilwagen werden met balken aan elkaar verbonden, de transformator hing tussen deze balken, de bodem van de transformatorkast rustte dus niet op een laadvlak zoals bij een vrachtwagen. Het nadeel van deze transport methode was dat het ontwerp van de transformator aangepast moest worden aan het spoorprofiel, dat is de ruimte die men heeft tussen en naast de rails.

Bij een geëlektrificeerd spoor hangen de rijdraden op een bepaalde afstand boven de rails, dit is de maximale hoogte voor een transport. De rijdraden hangen aan traversen die afgesteund zijn door masten. De breedte tussen deze masten is de maximale breedte voor een transport. Bij smalle doorgangen, bruggen en tunnels bijvoorbeeld is de breedte vaak beperkt. Het ontwerp moest dus aangepast worden aan het spoorprofiel. Dit kan behoorlijk ingrijpend zijn, bijvoorbeeld de toepassing van een vijfpoots kern i.p.v. een driepoots kern om hoogte te besparen.

Het transport per spoor, populair in landen met weinig waterwegen, werd in Duitsland mogelijk gemaakt door de toepassing van z.g.n. "Wander-Transformatoren". In plaats van de transformator tussen balken in een kuilwagen te hangen, vormden deze balken een integraal onderdeel van de transformatorkast. Aan weerszijde van de transformator waren bevestigingspunten voor de wielstellen. De transformator was hierbij een zelfdragende constructie. Smit Transformatoren heeft dit type ook voor de export naar Duitsland gemaakt.

De wat omslachtig aandoende transportroute heeft niet alleen te maken met de maximale belastbaarheid van trajecten en bruggen maar vooral ook met het voorkomen van vertragingen van het normale personen- en goederenverkeer. Er moest langzaam gereden worden en het remmen moest uiterst subtiel geschieden om kern en wikkelingen niet te hoge versnellingskrachten bloot te stellen. Stoppen tegen stootbuffers bij het rangeren bijv. kon ontoelaatbare versnellingskrachten te weeg brengen. De kuilwagen kon dus niet zondermeer aan een trein voor normaal goederen transport gekoppeld worden. Later werden, m.n. door export naar aardbevingsgevoelige gebieden in de USA. "aardbevingsvaste"kern en wikkelingsconstructies ontworpen. Deze uitvoering maakte minder subtiel spoortransport mogelijk.

Erik de Vries.

Schrijf reactie (0 Reacties)

Opspoeler oude papiermachine 1975

Hieronder een foto uit 1975 van de opspoeler bij de oude papiermachine, bediend door Reuf Keric, oud medewerker van Smit Draad.

Smit Draad 1975
Bron: Archief Nijmegen.

Schrijf reactie (0 Reacties)

Bedrijfsfilm videobox

Cloud tag

Laatste artikelen

Laatste reacties

 

Wie is online

We hebben 58 gasten en geen leden online

Statistieken

Aantal bekeken pagina's
4179113

Nieuwsbrief

Our website is protected by DMC Firewall!