Smit Slikkerveer
Wereldtentoonstelling Brussel 1910
Smit Ovens
Vervoer van een grote oven per slede (Groenestraat Nijmegen 1936)
Smit Gas Generatoren
1965-1969
Smit Elektroden
Laselektroden afdeling 1935
Het vervoer van transformatoren d.m.v. paardentractie (Smit Transformatoren 1913-1915)
Dit duurde weken...
Willem Benjamin Smit (1860-1950)
Elektriciteitspionier en grondlegger van de Smit bedrijven in Nederland
Smit Transformatoren (1916)
4000 kVA transformator
Professor Nolen (1938)
Beproeving oude gramme dynamo bij TU Delft
Smit Transformatoren
Spoelenmontage 1921
Hoogte Kadijk
Transformatoren (1936)
Thomas Rosskopf
Excursieleider KIVI bij Smit Slikkerveer (1911)
Smit Draad (1921-1927)
Kijkje in de Draadfabriek
Smit Slikkerveer
Elektrische centrale Tandjong Priok (1895)
Thomas Rosskopf (1880-1953)
De oprichter van Smit Transformatoren, Draad, Weld en Ovens
Transformatoren
Smit Slikkerveer 1912

Transformatoren voor het Twentsch Centraal Station voor Elektrische Stroomlevering in Hengelo (februari 1916)

Onderstaande prachtige foto komt van Historische Centrum Overijssel en is een uitsnede van een grotere foto uit februari 1916. We zien hier een aantal Heemaf vrachtwagens voor de deur van de Heemaf fabriek aan de Bornsestraat in Hengelo klaar staan om uitbreidingen bij de elektrische centrale van de TCS (Twentsch Centraal Station voor elektrische stroomlevering) te gaan installeren.

De linker vrachtwagen bevat ca.7 lastscheiders ( schakelaars) voor 10 kV. In het midden een grote haspel van de N.K.F. (Nederlandsche Kabel Fabriek, tegenwoordig onderdeel van Prysmian Cables & Systems). De rechter vrachtwagen bevat 2 olie-nettransformatoren van ca. 20 kVA en 1 van ca. 10 kVA van Willem Smit & Co's Transformatorenfabriek (Royal Smit Transformers). Waarschijnlijk 10 /0,380 kV in Y. yn. schakeling. Het sterpunt aan de 10 kV zijde lijkt niet uitgevoerd te zijn. De 10 kV kan ook 4 kV zijn. De kabel suggereert een plaatselijk net, 4 kV. Een rare spanning maar dat was de eerdere keuze voor dat gebied ( cit. Van Swaay). Maar in die tijd werd er ook al 10 kV verkabeld, zij het mondjes maat.

De slagwijdte van de doorvoeringen doet echter meer denken aan 10 kV voor binnen opstelling. Maar in WO I was het moeilijk om aan doorvoeringen ( vaak Rosenthal / Duitsland) te komen, dus voor 4 kV kon het goed mogelijk zijn dat ze een 10 kV doorvoering namen. Het prijsverschil was uiterst gering, dus men nam wat men in huis had. Ergo 10 of 4 kV daar kom ik niet uit. Het moet 4 kv zijn geweest omdat er in die tijd een 4 kV lijn is gelegd naar de TCS centrale. Zie biografie Hofstede Crull en zoek in de tekst op het trefwoord 4kV. (control F).

De transformatoren zijn van Smit, ook gezien de datering, 1916. In de tweede wereld oorlog was het erg moeilijk iets uit het buitenland te betrekken, zeker als er koper in zat. Wat opvalt is de erg slechte transportafsteuning met name die bij de lastscheiders. Dit zou er op kunnen wijzen dat het een transport over erg korte afstand was. Dus voor het Twentsch Centraal Station in Hengelo

Hieronder de originele foto.

Bron: Historisch Centrum Overijssel te Zwolle. Bornsestraat Hengelo 1-2-1916 

alt

alt

Twentsch Centraal Station voor elektrische stroomlevering (TCS) werd in 1901 opgericht door Rento Hofstede Crull (grondlegger van de Heemaf). Het TCS heeft zich ontwikkeld tot verreweg het grootste particuliere elektriciteitsbedrijf dat Nederland gekend heeft. Het werd, na een roerig bestaan van 50 jaren, in 1950 overgenomen door de IJsselcentrale en heeft nog enige tijd stroom geproduceerd. 

Nieuwe uitbreidingen bij het TCS in Hengelo
In 1923 waren er weer uitbreidingen nodig in de TCS centrale. Ook daarvoor leverde Smit een 6 tal transformatoren. 

 

Kabelscheiders/schakelaars voor de TCS centrale 1-4-1923

Transformatorcellen met koppeltransformatoren fabricaat Smit Nijmegen 10 / 4kV; 2000 kVA in het schakelhuis van de nieuwe Centrale van het TCS, 1-4-1923. Bron: Historisch Centrum Overijssel.

Schrijf reactie (0 Reacties)

Transformatorentransport met olifanten (Maastricht 1930)

In 1921 werd schakelstation Wittevrouwenveld in Maastricht gebouwd. Gezien de hoogte van het ijzerwerk denken wij dat het een 50 KV station was. In 1930 vonden er uitbreidingen plaats en waren er transformatoren nodig met een groter vermogen. Tijdens het vervoer begaf de vrachtauto het en was er toevallig een circus met olifanten in de buurt. Deze hebben de vrachtauto met transformator op sleeptouw genomen en naar schakelstation Wittevrouwenveld vervoert. De transformator is zeer waarschijnlijk van Smit.  Zie de unieke foto hieronder. Meer informatie over dit schakelstation volgt. 

Olifantentransport schakelstation Wittevrouwenveld 1930.

Bouw 50 kV ?? schakelstation Wittevrouwenveld Maastricht 1921

Bron: Jubileumboek PLEM

Schrijf reactie (0 Reacties)

Elektrische verlichting Junushoff Wageningen (1882)

Willem Benjamin SmitOp 26 juni 1882 was er een congres in een van de zalen van schouwburg de Junushoff in Wageningen. Op hetzelfde moment was daar ook de landbouwtentoonstelling. Voor deze gelegenheid had elektriciteitspionier Willem Benjamin Smit een tijdelijke elektrische verlichting aangelegd in en rondom de Junushoff. Dit was voor die tijd een unicum in Nederland en daarmee behoort men tot de theaters met de allereerste elektrische verlichting in Nederland. De Junushoff was een gebouw voor winter- en zomersociëteit, concerten, komedie, talrijke bijeenkomsten en openbare vermakelijkheden'. De oude schouwburg (1880) bevatte een kleine zaal, een concertzaal en een koffie- en biljartkamer en stond in het plantsoen aangelegd door Johan Junius. In 1882 had Willem Benjamin Smit zojuist zijn bedrijf opgericht en richtte zich hoofdzakelijk op het aanleggen van elektrische verlichting. Hij trok door Nederland met zijn zelf ontworpen "Elektriciteitsmachine" en had daar veel succes mee. De verlichting bij de Junushoff werd dan ook opgewekt door zijn zelf ontworpen locomobiel. Dit was een verplaatsbare vlampijpketel met daarbovenop een stoommachine die twee vliegwielen aandreef. Daaraan een dynamo (elektromotor) die vervolgens gekoppeld werd met een aantal booglampen en gloeilampen in een ringleiding die door Willem Smit zelf werden aangelegd. Dit was dus een tijdelijke elektrische verlichting. Vanaf 1886 begon Willem Smit met het aanleggen van de eerste elektrische straatverlichting (Nijmegen en Kinderdijk). Of hij deze ook heeft aangelegd in Wageningen is onbekend.

 alt

Bron: Provinciale Noordbrabantsche en 's-Hertogenbossche courant 29-06-1882 

 Booglamp

Links: een voorbeeld van een locomobiel zoals deze werden gebruikt bij het droogleggen van het Woudagemaal in 1917, Rechts een booglamp zoals deze in die tijd vaak gebruikt werden. De booglamp kenmerkte zich door het felle licht en was dus geschikt voor fabriekshallen, parken en openbare verlichting.

Lees meer: Elektrische verlichting Junushoff Wageningen (1882)

Schrijf reactie (0 Reacties)

Subcategorieën

Historische nieuwsflits

1700 mensen werken bij Smit Trafo (1957)

Uit onderstaand artikel bleek dat Smit op 30-11-1957 dus 1700 man personeel in dienst had. Het hoogste aantal uit de historie. In die periode vonden veel uitbreidingen plaats.

Uitbreidingen bij Smit 30-11-1957

Leidsche Courant 30-11-1957

 

Schrijf reactie (0 Reacties)

Vervoer van een kleine transformator van Smit naar Langerak (1913 - 1920)

Vervoer van een Smit transformator naar een transformatorhuisje in Dordrecht (1913 - 1921)Onderstaande prachtige foto betreft het vervoer van een kleine transformator van Willem Smit & Co's transformatorenfabriek naar een transformatorhuisje van het Gemeentelijk Electriciteits Bedrijf Dordrecht (G.E.B.D.) aan de lekdijk nummer 17 te Langerak /Gemeente Liesveld (met dank aan Ton Waalboer voor zijn speurtocht naar de locatie van dit transformatorhuisje).

Het gaat hier om een driefasen olie-nettransformator 20 kVA, 12.500 / 380 Volt. Deze 380 Volt kan ook 210 volt geweest zijn dat is op de foto niet te zien, 380 Volt acht ik echter het meest waarschijnlijke. De datering is tussen 1913 - 1920.

1921-vervoerDordtsekill

Het aardige van de foto is dat de laagspanning lijn ( 380 Volt) die uit het trafo-huisje komt, goed te zien is. De straatverlichting ook goed op de foto te zien is direct aangesloten op deze lijn, waarschijnlijk zat er een lijn speciaal voor de straatverlichting aan die ingeschakeld werd in het trafo huisje, dus als het donker werd moest iemand daar de knop omzetten.  

Vervoer van een Smit transformator naar een transformatorhuisje in Dordrecht (1913 - 1921)

Als we kijken naar de isolatoren op de transformator zijn die identiek aan de isolatoren op de foto hieronder die gemaakt zijn bij Willem Smit & Co's transformatorenfabriek in de twintiger jaren. De transformator is 100% fabrikaat Willem Smit & Co's Transformatorenfabriek. 

Erik de Vries / Rudo Hermsen.

Plaatsen van isolatoren bij Smit (1926)
Plaatsen van isolatoren Willem Smit & Co's Transformatorenfabriek (1926)

Bron: Archief Smit Transformatoren.

Schrijf reactie (2 Reacties)

Bedrijfsfilm videobox

Cloud tag

Laatste artikelen

Laatste reacties

 

Wie is online

We hebben 88 gasten en geen leden online

Statistieken

Aantal bekeken pagina's
3948024

Nieuwsbrief

DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd