Smit Slikkerveer
Generator 1500 kW (1913)
Smit Elektroden
Laselektroden afdeling 1935
Het vervoer van transformatoren d.m.v. paardentractie (Smit Transformatoren 1913-1915)
Dit duurde weken...
Smit Slikkerveer
Wereldtentoonstelling Brussel 1910
Smit Transformatoren
Montage in de bak van een 4000 kVA transformator (Amsterdam 1916)
Smit Ovens
Vervoer van een grote oven per slede (Groenestraat Nijmegen 1936)
Thomas Rosskopf
Excursieleider KIVI bij Smit Slikkerveer (1911)
Smit Draad
Draadwals (1926)
Smit Slikkerveer
Elektrische centrale Tandjong Priok (1895)
Smit Gas Generatoren
1965-1969
Smit Transformatoren
Spoelenmontage 1921
Smit Draad (1921-1927)
Kijkje in de Draadfabriek
Transformatoren
Smit Slikkerveer 1912
Professor Nolen (1938)
Beproeving oude gramme dynamo bij TU Delft
Smit Transformatoren (1916)
4000 kVA transformator
Thomas Rosskopf (1880-1953)
De oprichter van Smit Transformatoren, Draad, Weld en Ovens
Hoogte Kadijk
Transformatoren (1936)
Smit Draad
Vrouw aan de omspinmachine (1926)
Willem Benjamin Smit (1860-1950)
Elektriciteitspionier en grondlegger van de Smit bedrijven in Nederland

Willem Benjamin SmitEdison gloeilampIn 1890 krijgt Willem Smit de opdracht van de Koninklijke Indische Marine om de schroefstoomschepen Hr. Ms. Sumbawa en Hr. Ms. Lombok te voorzien van elektrische verlichting. Hij voorzag de schepen van een stoomdynamo, een schakelbord en veel gloeilampen. Dit was dus alleen om elektrisch licht op de schepen mogelijk te maken. Een foto van het schakelbord vond ik in de glasnegatievencollectie van Brush Ridderkerk. De Duitse firma Krupp uit Essen zorgde voor de kanonnen op de schepen. Sumbawa werd gebouwd op de werven van de Koninklijke Maatschappij de Schelde en de Lombok door de firma Huygens en van Gelder in Amsterdam. Beide schepen waren rond 1892 klaar voor de vaart naar Nederlands Indië.


Schroefstoomschip Hr. Ms. Sumbawa, bron: Archieven.nl


Het schakelbord van schroefstoomschip Sumbawa gemaakt door Willem Smit (1892). Bron: Archief Brush Ridderkerk.

In de NRC van 13 november 1890 lezen we het volgende: 

 


Stoomschroefschip Hr. Ms. Lombok (1892), bron: Koninklijke Marine

 

Stoomdynamo tbv torpedoboot 1894 (Smit SLikkerveer)

Een soortgelijke stoomdynamo werd waarschijnlijk ook gebruikt voor de schroefstoomschepen Sumbawa en Lombok, bron: Archief Brush Ridderkerk

Reacties mogelijk gemaakt door CComment

Historische nieuwsflits

Karakteristieke liederen uit het verleden (1969-1988)

Begin mei 2010 werden wij blij verrast met onderstaande lied teksten die Geer Roelofs (oud medewerker van Smit Transformatoren) ons opstuurde naar aanleiding van een oproep in het Soosnieuws, het orgaan van de senioren van de Willem Smit Nijmegen bedrijven.

- Een dagje uit (gedicht).

Een tekst vermoedelijk uit 1969. Voor de nette techneuten van toen toch niet geheel  
gespeend van wat wufte toespelingen. Het voornamen tijdperk moest zeker nog aanbreken,
de meesten hebben alleen maar een achternaam.
Waarschijnlijk werd het gezongen op de melodie van O' Harry of was dit de tekstdichter ?
Wildeboer bedingt in de laatste strofe dat het Groot Transformator lied gezongen wordt.

(klik op bovenstaande link om het gedicht in te zien)


- Het Groot Transformatorlied anno 1988.


Deze versie is aangepast voor het afscheid van Jan Wildeboer.
De oorspronkelijke versie moet van 1969 of eerder zijn.
De invloed van elektro technici blijkt duidelijk uit de tekst.
Het refrein van ieder couplet is fiederaldalda,fiederaldalda,fiederaldaldaldalda.
Dit is zeker voor de versie van 1988, misschien dat de oorspronkelijke versie een ander  
refrein had.
Geer Roelofs kent de melodie.  
Dit lied zou in een aan het tijdsgewricht aangepaste vorm, beslist niet misstaan bij het 100-   
jarig jubileum in mei 2013.


Wie meer van deze liederen weet, bijv. de tekst van de oer-versie van het Groot Transformatorlied en wie het geschreven heeft, verzoek ik in het voetspoor van Geer Roelofs te treden en de informatie te mailen aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Dank aan Geer Roelofs !

Erik de Vries

Groot Transformatorenlied (1988)

Groot Transformatorenlied (1988)

Schrijf reactie (0 Reacties)

Vervoer reusachtige trafo van Willem Smit & Co's Transformatorenfabriek (1927)

Mannen in actie om houten dwarsbalken te leggen waarover de transformator (rechts in beeld onder een dekzeil) gesleed kon worden.  De transformator stond hierbij op in de bewegingsrichting geplaatste houten balken. Om de wrijving tussen de dwarsbalken en transformatorbalken te verminderen werden deze met vet ingesmeerd. Aan de transformator werd getrokken met paarden of met een stoomwals en zo gleed hij dan langzaam over de dwarsbalken.

De dwarsbalken moesten daarbij steeds verlegd worden, de achterste balken kwamen weer vooraan te liggen en zo verplaatste zich de slede baan met de zelfde snelheid als de transformator. Een uiterst moeizame methode te meer daar de slede baan horizontaal moest liggen. Dit werd gedaan door waar nodig onder de dwarsbalken houten vul blokken te leggen (het z.g.n. uitvullen).

Vervoer Trafo (26500 kg) Willem Smit 12-03-1927

De tekst onder de foto suggereerd dat deze transformator afgevoerd werd naar een ander station of naar een reparatie werkplaats.

Het is een van de oudste "kranten artikelen" m.b.t. het vervoer van een Willem Smit transformator die ik tot nu toe kon vinden. Het is vandaag de dag niet voor te stellen dat het vervoer toen op deze manier ging, waardoor men maanden bezig was een trafo op de plaats van bestemming te krijgen.

Groet,

Erik de Vries 

Bron: Gelderlander 12-03-1927

Schrijf reactie (0 Reacties)

Contact gegevens:

Stichting Willem Smit Historie Nijmegen
Binnenvaart 15
6642 CT Beuningen (Gelderland)
E-mail: info@willemsmithistorie.nl
Mobiel: 06 19009274

KvK nummer: 58361855
ANBI erkend.

 

Adverteren

DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd