Hoogte Kadijk
Transformatoren (1936)
Smit Gas Generatoren
1965-1969
Smit Transformatoren (1916)
4000 kVA transformator
Smit Transformatoren
Montage in de bak van een 4000 kVA transformator (Amsterdam 1916)
Smit Elektroden
Laselektroden afdeling 1935
Thomas Rosskopf (1880-1953)
De oprichter van Smit Transformatoren, Draad, Weld en Ovens
Thomas Rosskopf
Excursieleider KIVI bij Smit Slikkerveer (1911)
Smit Slikkerveer
Generator 1500 kW (1913)
Willem Benjamin Smit (1860-1950)
Elektriciteitspionier en grondlegger van de Smit bedrijven in Nederland
Smit Slikkerveer
Wereldtentoonstelling Brussel 1910
Professor Nolen (1938)
Beproeving oude gramme dynamo bij TU Delft
Smit Draad
Draadwals (1926)
Smit Draad
Vrouw aan de omspinmachine (1926)
Het vervoer van transformatoren d.m.v. paardentractie (Smit Transformatoren 1913-1915)
Dit duurde weken...
Smit Ovens
Vervoer van een grote oven per slede (Groenestraat Nijmegen 1936)
Smit Draad (1921-1927)
Kijkje in de Draadfabriek
Transformatoren
Smit Slikkerveer 1912
Smit Slikkerveer
Elektrische centrale Tandjong Priok (1895)
Smit Transformatoren
Spoelenmontage 1921

Smit Draad

Stoomvaart Maatschappij Nederland gaf in 1937 de opdracht aan NV Nederlandsche Scheepsbouw Mij Amsterdam om een groot luxe passagiersschip te bouwen, de MS Oranje II. De bouw van het meer dan 20.000 ton wegende passagiersschip duurde ruim 2 jaar. De bouw vond plaats bij de werf in Amsterdam en bood voor twee jaar tijd werkgelegenheid aan duizenden arbeiders. Het luxueuze passagiersschip was bestemd om te worden ingezet voor de vaart op de Indië-route. De dynamo's (generatoren) werden gemaakt door Smit Slikkerveer. In de archieven vonden we een filmfragment van de fabricage van de dynamo's, die de stroom moesten leveren voor het hele schip. Voor meer informatie over MS Oranje II zie DEZE LINK

Bron: Archief Brush

FILM FRAGMENT: (klik op de play button om te starten)

  • De beschrijvingen bij de film:
  • 00:01 Een zestal rotors van elektromotoren in bewerking
  • 00.08 Machinaal uit stansen van een rotorblik
  • 00.26 Monteur schuift een rotorblik over de motoras, stampt de plaat met een sluit mal aan waarna het ankerpakket geperst wordt
  • 00.34 Met de hand omwikkelen met wit band van de spoelen
  • 00.40 Aanbrengen van de gewikkelde spoelen in de sleuven van het anker waarbij de koppen met een hamersteel aangeklopt worden
  • 00.47 Nameten van de collector lamellen
  • 00.56 Controle van de proefstand van het reusachtige generatoranker
  • 01.00 Af-isoleren en bevestigen van een spoel en detailbeeld van de ronddraaiende spoelen op de rotor
  • 01.06 Montage van de borstels op de borstelbrug
  • 01.12 De 2 rotors worden neergelaten op de montageplaats
  • 01.19 Eindmontage van de generator (dynamo)

Bron: Archief Brush   

Bron: De Indische Courant, 6-7-1939

Bron: archief Brush

Bron: De Indische Courant, 6-7-1939

De MS Oranje II komt aan in de haven van Tandjong Priok (Nederlands Indië), Bron: stoomvaartmaatschappijnederland, 

Knipsel van de MS Oranje die door de Hembrug vaart, bron: stoomvaartmaatschappijnedeland.nl

Bron: foto's schepen, Stoomvaartmaatschappijnederland.nl, archief Brush, Wikipedia, Beeld en geluid

Reacties mogelijk gemaakt door CComment

Cloud tag

Laatste artikelen

Laatste reacties

      LEES MEER

Wie is online

We hebben 205 gasten en geen leden online

Statistieken

Aantal bekeken pagina's
4670010
Our website is protected by DMC Firewall!