In 1890 krijgt Willem Smit de opdracht van de Koninklijke Indische Marine om de schroefstoomschepen Hr. Ms. Sumbawa en Hr. Ms. Lombok te voorzien van elektrische verlichting. Hij voorzag de schepen van een stoomdynamo, een schakelbord en veel gloeilampen. Dit was dus alleen om elektrisch licht op de schepen mogelijk te maken. Een foto van het schakelbord vond ik in de glasnegatievencollectie van Brush Ridderkerk. De Duitse firma Krupp uit Essen zorgde voor de kanonnen op de schepen. Sumbawa werd gebouwd op de werven van de Koninklijke Maatschappij de Schelde en de Lombok door de firma Huygens en van Gelder in Amsterdam. Beide schepen waren rond 1892 klaar voor de vaart naar Nederlands Indië.
Schroefstoomschip Hr. Ms. Sumbawa, bron: Archieven.nl
Het schakelbord van schroefstoomschip Sumbawa gemaakt door Willem Smit (1892). Bron: Archief Brush Ridderkerk.
In de NRC van 13 november 1890 lezen we het volgende:
Stoomschroefschip Hr. Ms. Lombok (1892), bron: Koninklijke Marine
Een soortgelijke stoomdynamo werd waarschijnlijk ook gebruikt voor de schroefstoomschepen Sumbawa en Lombok, bron: Archief Brush Ridderkerk
Reacties mogelijk gemaakt door CComment