Onderstaande foto kwam ik tegen in een oud jubileum boekje van Smit Transformatoren, met aan de achterkant duidelijk de stempel van Willem Smit & Co's Transformatorenfabriek.
Bron: Smit Nijmegen historisch genootschap.
Schitterende foto !
De eerste van dit type die ik onder ogen heb gekregen.
Dit zijn vermoedelijk olie-nettransformatoren met aan de rechterzijde een aangebouwde middenspanningsschakelaar (wellicht reeds een echte Ring Main Unit) op een gezamelijk frame. De middenspanningsaansluiting voor massakabel zit rechts onder de schakelaar, de laagspanningsaansluiting ook voor massakabel (wel een erg dunne, dus gering vermogen, 30 kVA ?) zit op het trafodeksel.
Dit was de eerste stap op de weg naar een compact station.
Deze uitvoering was in Engeland en de Britse koloniën erg populair in Nederland kwam dit weinig voor, waarschijnlijk is dit voor de export geweest. Het jaartal is moeilijk te achterhalen, het type koeler van de transformatoren is lange tijd gebruikt en ook het type schakelaar heeft het lang volgehouden. Ik denk dat we dit moeten dateren tussen 1935 en 1960. Meer informatie van dit type zal waarschijnlijk uit de schakelaar hoek komen, dus Coq Utrecht.
Van de middenspanningsschakelaar is het bouwjaar waarschijnlijk duidelijker te achterhalen.Gezien de positie van de glands (de tutters rechts onder waar de loden buiten mantel van de kabel aan gesoldeerd werd) lijkt het erop of we hier te maken hebben met drie ingaande en drie uitgaande kabels (dus een RMU) de compacte bouwwijze spreekt dit echter weer tegen.
Erik de Vries
Bron: Smit Mededelingen 1968
Aan enkele voormalige medewerkers van Coq hebben de vraag voorgelegd of zij dit type gekend hebben en of de schakelaar een Ring Main Unit (RMU) een soort voorloper van de Magnefix is geweest. Hieronder enkele reacties:
- "Gezien het jaartal kan ik er niets over zeggen. Ik ben in 1954 bij Coq komen werken.Veel kan ik er ook niet over vertellen.Misschien heb ik wel meegewerkt met de keuring van de schakelaar en dat daarna de combinatie bij Smit trafo samengesteld werd.
Het lijk mij op een soort oppep combinatie voor de grote ovens bij de Hoogovens in IJmuiden. Ik kan verder ook niets positiefs over zeggen. Jammer wel, omdat alles mogelijk was bij COQ."
Vr.gr. Ton. - "Ik ben in 1952 bij COQ gaan werken en heb nooit deze combinatie van trafo en schakelaar gezien gezien .Vermoedelijk heeft COQ de schakelaars aan Smit geleverd en hebben zij de combinatie gemaakt."
Groeten,Piet - "De foto's die je stuurde zijn geen voorloper van de Magnefix, maar eigenlijk een vermogensschakelaar 10 kV. Olie met eraangekoppeld de Trafo. Ze moesten toch alle 2 met olie gevuld zijn en dit was een goede oplossing."
Ton v.d. Sluis , hoogspanningsexpert bij Siemens. (Coq).
Na woord, na nieuwe bevindingen.
Tijdens het inventariseren van Smit Mededelingen kwam ik in het deel van 31 maart 1956 in het artikel "Overzicht over het jaar 1955" een foto tegen van dezelfde transformator met aangebouwde schakelaar.
De tekst onder deze foto :
Afb. 3. 50 kVA Transformator Station ; combinatie van distributietransformator en vermogensschakelaar. Systeem Coq.
Helaas gaat het artikel niet verder in op deze combinatie. Het is wel duidelijk dat dit voor Smit een nieuw artikel was dat in 1955 het daglicht mocht aanschouwen en de foto was gemaakt om het jaar overzicht op te fleuren.
Wel heb ik in Engelse literatuur uit die dagen vergelijkbare constructies aangetroffen.
Bij mijn eerste werkgever vòòr mijn Smit Transformatoren periode heb ik rond 1975 ca. 200 zgn. Unit Substations verkocht met vermogens 300, 500 en 1000 KVA , 11 / 0,433 kV volgens de Engelse norm ESI 35-1.
Dit waren de opvolgers van de hier getoonde 50 kVA's zij bestonden uit een olie gekoelde distributie transformator met een aangeflensde olie gevulde lastscheider.De olie-circuits waren hierbij strikt gescheiden, ruim de helft was voorzien van een op de kast gemonteerde laagsspannings verdeel inrichting. Deze units werden gebruikt als compact station voor de normale elektriciteitsvoorziening en waren geschikt voor buiten opstelling. Het was een typische Engelse constructie en je zag ze alleen in de British Standard landen. Een alternatief dus voor onze op het continent gebruikelijke gesloten compact stations met een (olie-loze) Magnefix schakelaar.
Erik de Vries
Reacties mogelijk gemaakt door CComment