Smit Draad (1921-1927)
Kijkje in de Draadfabriek
Hoogte Kadijk
Transformatoren (1936)
Thomas Rosskopf
Excursieleider KIVI bij Smit Slikkerveer (1911)
Smit Draad
Vrouw aan de omspinmachine (1926)
Smit Slikkerveer
Wereldtentoonstelling Brussel 1910
Smit Draad
Draadwals (1926)
Smit Elektroden
Laselektroden afdeling 1935
Het vervoer van transformatoren d.m.v. paardentractie (Smit Transformatoren 1913-1915)
Dit duurde weken...
Smit Gas Generatoren
1965-1969
Smit Ovens
Vervoer van een grote oven per slede (Groenestraat Nijmegen 1936)
Smit Transformatoren
Montage in de bak van een 4000 kVA transformator (Amsterdam 1916)
Thomas Rosskopf (1880-1953)
De oprichter van Smit Transformatoren, Draad, Weld en Ovens
Transformatoren
Smit Slikkerveer 1912
Professor Nolen (1938)
Beproeving oude gramme dynamo bij TU Delft
Smit Slikkerveer
Generator 1500 kW (1913)
Smit Transformatoren (1916)
4000 kVA transformator
Willem Benjamin Smit (1860-1950)
Elektriciteitspionier en grondlegger van de Smit bedrijven in Nederland
Smit Slikkerveer
Elektrische centrale Tandjong Priok (1895)
Smit Transformatoren
Spoelenmontage 1921

Stoomvaart Maatschappij Nederland gaf in 1937 de opdracht aan NV Nederlandsche Scheepsbouw Mij Amsterdam om een groot luxe passagiersschip te bouwen, de MS Oranje II. De bouw van het meer dan 20.000 ton wegende passagiersschip duurde ruim 2 jaar. De bouw vond plaats bij de werf in Amsterdam en bood voor twee jaar tijd werkgelegenheid aan duizenden arbeiders. Het luxueuze passagiersschip was bestemd om te worden ingezet voor de vaart op de Indië-route. De dynamo's (generatoren) werden gemaakt door Smit Slikkerveer. In de archieven vonden we een filmfragment van de fabricage van de dynamo's, die de stroom moesten leveren voor het hele schip. Voor meer informatie over MS Oranje II zie DEZE LINK

Bron: Archief Brush

FILM FRAGMENT: (klik op de play button om te starten)

  • De beschrijvingen bij de film:
  • 00:01 Een zestal rotors van elektromotoren in bewerking
  • 00.08 Machinaal uit stansen van een rotorblik
  • 00.26 Monteur schuift een rotorblik over de motoras, stampt de plaat met een sluit mal aan waarna het ankerpakket geperst wordt
  • 00.34 Met de hand omwikkelen met wit band van de spoelen
  • 00.40 Aanbrengen van de gewikkelde spoelen in de sleuven van het anker waarbij de koppen met een hamersteel aangeklopt worden
  • 00.47 Nameten van de collector lamellen
  • 00.56 Controle van de proefstand van het reusachtige generatoranker
  • 01.00 Af-isoleren en bevestigen van een spoel en detailbeeld van de ronddraaiende spoelen op de rotor
  • 01.06 Montage van de borstels op de borstelbrug
  • 01.12 De 2 rotors worden neergelaten op de montageplaats
  • 01.19 Eindmontage van de generator (dynamo)

Bron: Archief Brush   

Bron: De Indische Courant, 6-7-1939

Bron: archief Brush


Bron: De Indische Courant, 6-7-1939


De MS Oranje II komt aan in de haven van IJmuiden ? (1964) en heeft er een reis op zitten vanaf Indonesië /Tandjong Priok. Bron: Stoomvaartmaatschappijnederland, 

Knipsel van de MS Oranje die door de Hembrug vaart, bron: stoomvaartmaatschappijnedeland.nl

Bron: foto's schepen, Stoomvaartmaatschappijnederland.nl, archief Brush, Wikipedia, Beeld en geluid

Reacties mogelijk gemaakt door CComment

Cloud tag

Contact gegevens:

Stichting Willem Smit Historie Nijmegen
Binnenvaart 15
6642 CT Beuningen (Gelderland)
E-mail: info@willemsmithistorie.nl
Mobiel: 06 19009274

KvK nummer: 58361855
ANBI erkend.

 

Adverteren

DMC Firewall is a Joomla Security extension!