In maart 1930 kwam voor de "Rotterdamsche Lloyd"het prachtige passagiersschip Baloeran in de vaart op Nederlands-lndië. Zij was ontworpen door de bouwmeesters van 'De Schelde' in Vlissingen en gebouwd bij de Rotterdamse scheepswerf 'Fijenoord'. Smit Slikkerveer leverde de machines en elektrische installaties voor dit schip. Dit dubbelschroef motormail schip had een interessante geschiedenis.
De MS Baloeran bij de Lloyd kade te Rotterdam. Bron: de Katholieke Illustratie 12-03-1930
Een jaar lang was de Baloeran - met haar schitterende Art Déco-interieurs van architect H.P. Mutters - het vlaggenschip van de Rotterdamse rederij en het maritieme paradepaard van de Nederlandse koopvaardij. Ook internationaal oogstte zij alom bewondering. Een jaar later kreeg zij gezelschap van een vrijwel identiek zusterschip: de Dempo. Dit illustere tweetal vormde een belangrijke schakel in de vaarroute naar de twee hoofdbestemmingen in de verre Oost-lndische kolonie: Tandjong Priok bij Batavia en Tandjong Perak bij Soerabaja.
Links: bij de scheepswerf van WIlton Feyenoord wordt de laatste hand gelegd aan het schip BALOERAN voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam. (1930).
Smit Slikkerveer kreeg in die tijd vrijwel alle opdrachten voor aanleg van machines en elektrische installaties op alle bekende Nederlandse schepen, zo ook de MS Baloeran. Meer informatie volgt.
De machinekamer van MS Baloeran met de machines van Smit Slikkerveer uit 1930. bron: archief Brush HMA Ridderkerk.
Schakelbord Baloeran (1932). Bron: Electrotechniek
Het vertrek van MS Baloeran uit de haven van Tandjong Priok (1931).
1930 - het buitendek met rechts de bemanning en links het personeel. De namen van de bemanning: Insp. Bracht, HWTk Van Leeuwen, Rest. Montes en Tekenbroek en Adj. Adm. Smit - Foto M. Trijsburg.
Hieronder enkele foto's die de enorme luxe op het schip goed in beeld brengen.
De zeer luxe eetzaal op de MS Baloeran in 1930
Het schip had ondermeer een sporthal en zwembad aan boord. Voor die tijd een ongekende luxe, getuige onderstaande foto's.
Tien jaar lang pendelde de Baloeran met duizenden passagiers en talloze tonnen kostbare lading tussen Rotterdam en Indië over de vaste route door het Suezkanaal.
Vanwege oorlogsdreiging werd het schip in 1939 opgelegd in Rotterdam, maar het werd in mei 1940 toch buitgemaakt door de Duitse bezetters, die het verbouwden tot hospitaalschip voor de Kriegsmarine en omdoopten tot Strassburg. Eind augustus 1943 liep het schip nabij Egmond aan Zee op een mijn en werd het door de Britse marine in brandgeschoten, waarna het zonk. Berging bleek niet meer mogelijk.
Links MS Baloeran heet nu "Strassbourg" en is ingelijft bij de Duitse Marine (1940). Rechts poseren een aantal Duitsers voor het zojuist veroverde schip.
De meeste vissers kennen het wrak van de “BALOERAN” wel, het wrak is gelegen net ten noorden van de pieren van IJmuiden en is een bekende plek om te vissen. De geografische pos.is: 52 29 15 noord en 004 32 04 oost.
Bron: Dutchfleed.nl
Nico Guns schreef een prachtig boek over dit bijzondere schip.
Bron: fotomateriaal: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd Museum, www.krlmuseum.nl , behalve de foto's van de machinekamer. bron: Brush HMA Ridderkerk.
Reacties mogelijk gemaakt door CComment