Laatst bijgewerkt

Hieronder een foto van een onbekende beproevingstransformator van Smit uit 1933. In de Periodieke Mededelingen van Smit Transformatoren uit die tijd wordt geen vermelding gemaakt van deze transformator of iets dat er op lijkt. Wel is een special uit 1933 over beproevingstransformatoren voor aangelegde spanning gevonden (ca. 10 blz. met mooie maar erg kleine foto's). Deze zijn gedigitaliseerd en daar komt een verhaal over.  

Beproevingstrafo Smit Transformatoren 1933
Bron: Archief Smit Transformatoren

Van deze transformatoren is de kast vergeleken met die van de foto ( 22 MVA ) waarbij geen enkele overeenkomst is gevonden. Het vermogen van 22 MVA is ook wel erg groot voor een beproevingstransformator voor aangelegde spanning.

Het zou een transformator voor eigen gebruik voor het beproevingslab. van Smit kunnen zijn maar dan nog is het vermogen erg groot en is de reden om hem op een kuilwagon te plaatsen niet erg duidelijk. Zulks gebeurde voor transport vanaf het Smit terrein en niet voor interntransport. De tuidraden tussen kast en wagon en de promotie borden " ELARC..." en "Smit.. 22000 kVA" duiden eveneens op een extern transport.

Een andere mogelijkheid is dat het woord "beproeving" verkeerd gekozen is en het hier gaat om een reguliere transformator die als "proef" voorzien was van een geheel elektrisch gelaste kast .

Het bord suggereert dat dit iets nieuws is dus het woord " proef" is hier op zijn plaats. Dan nog rest de vraag waarom deze transformator met een voor die tijd vermeldenswaardig groot vermogen niet in de Periodieke Mededelingen voorkomt.

Een vergezochte doch niet geheel te verwaarlozen mogelijkheid is dat deze transformator inderdaad voor beproevings doeleinden is gebouwd. Maar dan niet voor aangelegde spanning doch voor kortsluitproeven.

Uit het boek Rondom Den Brink van Hans Kooger ( 1987 N.V.KEMA, Arnhem) de volgende citaten.

  • ............In december 1930 besloten de aandeelhouders van de KEMA om een ' kortsluithuis' te gaan bouwen.... (blz. 26)
  • ............Het was een ambitieus plan waarmee men in 1932 begon.......(blz. 27)
  • ............De minister van Verkeer en Waterstaat, P.Marchat, gaf er de voorkeur aan om de KEMA in het westen van het land te situeren om de band met de Delftse Technische Hogeschool te kunnen verstevigen. In oktober 1932 viel het werk stil.......(blz. 27)
  • ............Was men begonnen in 1937 met één kortsluitgenerator, in de jaren vijftig kwamen er telkens meer bij........(blz.30)

Zou deze transformator voor het eerste kortsluithuis van de KEMA bedoeld zijn ? Zo ja, zou Smit deze dan bewust niet in haar Periodieke Mededelingen hebben opgenomen i.v.m. de spanningen tussen de KEMA en Verkeer en Waterstaat ?

Voor informatie die tot de oplossing van dit vraagstuk kan leiden danken wij u bij voorbaat. 

Erik de Vries

Reacties mogelijk gemaakt door CComment

Contact gegevens:

Stichting Willem Smit Historie Nijmegen
Binnenvaart 15
6642 CT Beuningen (Gelderland)
E-mail: info@willemsmithistorie.nl
Mobiel: 06 19009274

KvK nummer: 58361855
ANBI erkend.

 

Adverteren

DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd