Artikelen Smit Slikkerveer

Op internet vond ik informatie over een nog steeds werkende ijsbreker genaamd "Walvis". Ik zag dat Smit Slikkerveer een groot deel van de inrichting van deze ijsbreker voor zijn rekening had genomen. Na een email met de huidige eigenaren Geert en Betty Hendriksma stuurden zij mij een aantal prachtige foto's van de machinekamer met alle onderdelen van Smit Slikkerveer. Onlangs vond ik in het archief van Brush Ridderkerk (Smit Slikkerveer) nog een originele foto uit 1949. Hieronder een korte geschiedenis van dit schip en dan volgen de foto's.

Hieronder de foto van de machinekamer van ijsbreker Walvis, ook uit 1949:

IJsbreker Walvis - originele foto uit het Smit Slikkerveer archief (1949)

Ijsbreker Walvis (1949) Ijsbreker Walvis (1949)



Ijsbreker Walvis (1949) met origineel geluid van deze ijsbreker. Klik op de play button hierboven voor het geluid.

Op 7 mei 1949 werd de dieselelektrische ijsbreker WALVIS van de Vereniging voor Algemene Scheepvaartbelangen in Amsterdam te water gelaten. Deze vereniging had meerdere ijsbrekers in de vaart. De generator, elektromotor en schakelpaneel werden geleverd door N.V. Electrotechnische industrie v/h Willem Smit & Co Slikkerveer.  De 3 diesel-motoren werden gebouwd en geleverd door N.V. Machine- en Motorenfabriek v/h Thomassen in De Steeg (Gld).  

Ijsbreker Walvis rond 1950 Ijsbreker Walvis rond 1950
Ijsbreker Walvis in actie rond 1950


Na een aantal proefvaarten begon men officieel op 30-01-1950 met het gevecht tegen het ijs. In Schellingwoude was dat jaar een zeer strenge winter en de schepen konden niet meer weg.  Ijsbreker Walvis werd ingezet en probleemloos werd het 15 cm dikke ijs kapot gevaren. Het schip werd hoofdzakelijk in de wintermaanden ingezet om het ijs te doorbreken in de vaarten en havens, maar ook in de zomer was men actief door het leveren van stroom aan schepen die aanmeerden in de Amsterdamse haven. Het schip werd ook ingezet als blusboot. Vooral in de jaren vijftig en zestig werd veel gebruik gemaakt van deze ijsbreker. In zijn hoogtijdagen was dit schip een van de grootste ijsbrekers van ons land. Vanwege de minder strenge winters raakte de ijsbreker in onbruik en werd het schip in 1982 verkocht aan de familie Hendriksma. Zij knapten het schip op en brachten het in originele staat terug. Enkele gegevens:

  • Lengte 30.00 meter 
  • Breedte 7.60 meter 
  • Diepgang 2.30 meter 
  • Dieselvermogen 3 x 290 APK 
  • Pompvermogen 8.500 liter per minuut

Stroomlevering Ijsbreker Walvis Opknappen ijsbreker  Walvis

Links: stroomlevering ijsbreker Walvis, rechts: opknappen van ijsbreker Walvis.

Hieronder foto's van de machinekamer, met hoofdzakelijk Smit Slikkerveer machines/schakelborden enz.

Hoofd elektromotor bakboordzijde


Hoofd elektromotor bakboordzijde

Hoofd elektromotor typeplaatje Smit Slikkerveer
Hoofd elektromotor Smit Slikkerveer

Hoofdschakelbord

Hoofdschakelbord Hoofdschakelbord

Hoofdschakelbord
Hoofdschakelbord met logo Smit Slikkerveer

Opwekker generator
Opwekker generator 2 Smit Slikkerveer

Opwekker generator
Opwekker motor Smit Slikkerveer

Generator
Generator 3 Smit Slikkerveer

Generator
Plaatje Generator Smit Slikkerveer

Stuurmachine opwekkers

Stuurmachine opwekkers Smit Slikkerveer

Ward leonard weerstanden

Naamplaatje ward leonard weerstanden Ward leonard weerstanden

Ward Leonard weerstanden

Tot slot een youtube filmpje, opgenomen tussen1970-1975 met daarop ijsbreker Walvis (halverwege het filmpje is deze te zien, zet het schuifje op 2.55).



Ijsbreker Walvis

Klik hier voor meer info over dit schip.

Bron en foto's : Familie Hendriksma, film: youtube.

{jcomments on}

Reacties mogelijk gemaakt door CComment

Foto gallery Smit Slikkerveer

Cloud tag

Laatste artikelen

Laatste reacties

      LEES MEER

Wie is online

We hebben 120 gasten en geen leden online

Statistieken

Aantal bekeken pagina's
5181556
Our website is protected by DMC Firewall!