Laatst bijgewerkt

Foto ontvangen van Piet Koper.

Hierbij deel 2 van een serie van ongeveer 80 foto's die ik ontving van Piet Koper (oud medewerker Smit Transformatoren).
Klik op de kleine foto's om te vergroten.

{vsig}koper2{/vsig}
Bron: Piet Koper (Foto 1 tm 14).

Legenda:

  • Foto 01= De complete kern (het bovenjuk wordt ingevlochten nadat de wikkelingsets op de kernpoten zijn angebracht) van een transformator in aardbevingsbestendige uitvoering. 

  • Foto 02= Het nagloeien van geknipt blik voor de kern, zoals dat in het verleden (tot in de zeventiger jaren van de vorige eeuw) nodig was. Na de verbetering van de blik kwaliteit wordt dit proces niet meer toegepast. 

  • Foto 03= Kern van grote transformator, zie de opmerking over het bovenjuk bij foto 01. 

  • Foto 04= Na vele duizenden succesvolle zware transporten ging er midden jaren zeventig van de vorige eeuw iets mis bij het van het Smit terrein de Groenestraat op rijden . Eén van de assen van de transportwagen met daarop een 450 MVA, 380 / 150 / 50 kV transformator voor de SEP ( het huidige TenneT) begaf het.

    De enige andere beschikbare transportwagen moest uit Zuid Europa komen waar Mammoet juist een klus geklaard had. De Groenestraat was dagenlang volledig geblokkeerd.

    Op de foto is de constructie te zien die nodig was om de transformator gelijkvloers van de kapotte transportwagen te schuiven om hem daarna weer op de andere te schuiven (in het jargon "sleeën"genoemd). 

  • Foto 05= Een typisch Duitse zgn. " Wandertransformator" gebouwd binnen spoorprofiel, voor transport per spoor ontdaan van uitstekende delen die niet binnen het spoorprofiel passen. Onder aan de zijkant zijn de wangen zichtbaar waaraan de transformator opgehangen wordt. 

  • Foto 06= Een transformator in Amerikaanse uitvoering tijdens de beproeving in Nijmegen. Typisch Amerikaans zijn de stalen buizen waarmee de secundaire bedrading zich bevindt. 

  • Foto 07= Een transformator gereed voor spoortransport in een zgn. Schnabelwagen op de eigen spoor aansluiting van Smit. Tot midden tachtiger jaren van de vorige eeuw beschikte Smit ( joint venture met NS) over een dergelijke wagen. 

  • Foto 08= Een compleet binnenwerk van een éénfase transformator, hangende in de 260 tons kraan. Ivm. de hoge spanning is gekozen voor een zgn. midden uitvoering van van de hoogspanningswikkeling (rechts) de regelschakelaar (links) is van extra isolatie materiaal voorzien. 

  • Foto 09= Een ponton met drie transformatoren op weg naar Rotterdam verlaat de sluis in Weurt bij Nijmegen. 

  • Foto 10= Machine transformator van de centrale op de Maasvlakte. Het bijzondere aan deze transformator is de wijze van aansluiten van de 380 kV zijde,kabelinvoer gecombineerd met een overspanningsafleider. Achter in het beeld staat een identieke transformator. 

  • Foto 11=Voorbereidende transport activiteiten op terrein van Smit.  

  • Foto 12=Voorbereidende transport activiteiten op terrein van Smit. 

  • Foto 13= Het van een ponton op locatie afrijden van een roll on roll off platform. Door het verplaatsen van belast water in het ponton wordt dit horizontaal gehouden tijdens het afrijden. Het gewicht van de transformator verplaatst zich van de ponton naar de rijplaten op de aanlandingsplaats. 

  • Foto 14= Het op locatie bedrijfsvaardig opbouwen van een typisch Duitse machinetransformator.

Met dank aan Piet Koper voor zijn prachtige foto's.

 
Technische informatie: Erik de Vries

Reacties mogelijk gemaakt door CComment

Contact gegevens:

Stichting Willem Smit Historie Nijmegen
Binnenvaart 15
6642 CT Beuningen (Gelderland)
E-mail: info@willemsmithistorie.nl
Mobiel: 06 19009274

KvK nummer: 58361855
ANBI erkend.

 

Adverteren

DMC Firewall is a Joomla Security extension!