380 KV verbinding - koppeling Borssele-Geertruidenberg 1976
Na vele duizenden succesvolle zware transporten ging er midden jaren zeventig van de vorige eeuw iets mis bij het oprijden naar de Groenestraat vanaf het Smit terrein. Eén van de assen van de transportwagen met daarop een 450 MVA, 380 / 150 / 50 kV transformator voor de SEP ( het huidige TenneT) begaf het. De enige andere beschikbare transportwagen moest uit Zuid Europa komen waar Mammoet juist een klus geklaard had. De Groenestraat in Nijmegen was een week volledig geblokkeerd.
Op onderstaande foto is de constructie te zien die nodig was om de transformator gelijkvloers van de kapotte transportwagen te schuiven om hem daarna weer op de andere te schuiven (in het jargon "sleeën"genoemd).
Bron: Fotocollectie Piet Koper
Bron: Prov. Zeeuwse Courant 17-06-1976
Zoals uit het artikel blijkt, had de transportwagen een probleem met een as, dus was dit de trafo, die de Groenestraat een week lang blokkeerde. Het probleem is ontstaan bij het uitrijden bij de poort bij Smit .hij stond dus schuin over de Groenestraat en kon er geen muis meer door. Overigens was dit een van de eerste keren dat zo’n moderne transporter, met alle wielen draaibaar, werd gebruikt. Er brak hierbij een as af, waarop twee wielen zijn gemonteerd.
Op zich zou dit geen probleem geweest zijn, want 192 – 2 is nog meer dan voldoende om de last te dragen, maar dit stelsel van 2 wielen kon niet meer opgetrokken worden, moest dus verwijderd worden en dat was niet mogelijk, omdat deze as niet aan de buitenkant zat, maar ergens in het midden. Dus moest de trafo overgeladen worden op een andere wagen. Dat vroeg veel tijd, vooral door het gebrek aan werkruimte.
Joop v.d. Voort
Het transport gewicht van de transformator bedraagt ca. 300 ton (de in het artikel genoemde 550 ton heeft betrekking op het totale gewicht in bedrijfs vaardige staat. Op de voorgrond de koelerbatterijen en daar achter de transformator. Overzet verhouding: 380 / 150 / 50 kV , schakeling: YNynd. In het 380 kV sterpunt regelbaar onder belasting. Koeling : ONAN / ONAFMet de huidige definitie van het vermogen zou dit 500 MVA zijn.450 MVA (dus niet zoals het artikel vermeld kVA) koppelnet transformator.
Erik de Vries
Reacties mogelijk gemaakt door CComment