Joop Kuipers, oud manager Techniek van Smit Transformatoren stuurde ons een verhaal over een transport van Smit uit begin jaren 80. Hieronder zijn verhaal.
In de jaren 60 van de vorige eeuw werd mij gevraagd, om het transport te verkennen van een 150 kV transformator naar Krimpen aan de IJssel. Het betrof een nieuw te bouwen hoogspanningsstation van de toenmalige EZH, gelegen in een zeer drassig weiland.
Een bezoek aan Provinciale Waterstaat leverde zuinige reacties op, omdat het om een moerassig gebied ging. Mijn route ging verder over de pas gereed gekomen stormvloedkering bij Krimpen. Daar vlakbij langs de provinciale weg van Krimpen naar Schoonhoven stond een houten gebouw van Rijkswaterstaat, De Stuw genaamd !, die nu bezig waren met metingen aan deze weg.
Een één fase transformator uit 1968, voor meer informatie over de bouw van het landelijk koppelnet 380 kV in 1966 klik HIER.
Men vroeg mij of ik wel wist wat een dergelijk transport daar betekende. Vergunning over een gloednieuwe stormvloedkering en verder een provinciale weg op houten palen in het moeras aangebracht in 1945. De weg bestaat uit een betonnen kuip gevuld met zand en grind waar op het wegdek is aangebracht. Rijkswaterstaat constateerde dat door het verkeer de zijwanden van de kuip naar buiten begonnen te wijken mede door de geringe druk van het veen aan de buitenkant. Het hoogspanningsstation ligt langs deze weg op een afstand in het weiland.
Afd. Verkoop van Smit heeft de levering destijds aangeboden tot de afslag op de provinciale weg. EZH heeft de TU Delft vervolgens om advies gevraagd hoe de transformator naar het fundament in het weiland zou kunnen komen.
Voor het transport is uiteindelijk vergunning verleend, het advies van de TUD liet echter maanden op zich wachten, de transformator heeft al die tijd langs de weg gestaan en begon scheef te zakken. Smit heeft met spoed balken aangebracht om dit proces te stoppen. Uiteindelijk is een slakkenpad in het weiland aangebracht waar met minieme snelheid over heen gereden moest worden, dankzij in het veen verloren vrachtwagens van de aannemer. (Dit laatste is een gerucht).
Bij de bouw van het 380kV station in Krimpen heeft de Sep van te voren betonnen wegen laten aanbrengen en een proeftransport uitgevoerd. Hierbij borrelden aan beide kanten van de weg lucht of gassen omhoog, maar het proeftransport slaagde wel.
Toch ging er bij het indraaien van de provinciale weg naar het station tijdens het transport van de 3 fasen transformator van Smit in de jaren 80, nog bijna iets mis met enkele van de 144 wielen onder de transportwagen van Mammoet. Zie daarvoor de serie foto's van dit transport.
Bij de spoorwegovergang bij Smit
Hij moet dus over dit bruggetje
Transport 380 kV
De smalle weg
Bij het station, let op de zwevende wielen links achter ..er ging bijna iets mis
De ligging van dit hoogspanningsstation heeft dus de nodige aanvoer problemen gekend. Inmiddels is de bebouwing van Krimpen dit station zo dicht genaderd, dat geluidsoverlast wordt ondervonden en ik daarvoor de Sep heb moeten adviseren de transformatorcellen van een geluidswerende muur te voorzien. In de jaren 60 was van bebouwing in de verte nog geen sprake.
Het station is bereikt. Nu nog afladen. De heer met de stropdas is waarschijnlijk de auteur van dit artikel de wat kalende heer daarnaast is Gerard Mertens manager transport van Smit Transformatoren"
Door Joop Kuipers, destijds manager techniek van Smit Transformatoren
Bron: Fotomateriaal transport en één fase transformator uit 1968: Joop Kuipers
Reacties mogelijk gemaakt door CComment