Op 14 mei 1941 werd ten behoeve van de koppelverbinding Rotterdam - Den Haag door de straten van Nijmegen de grootste transformator in het land tot dan toe vervoerd met bestemming Rotterdam. Dit was de eerste transformator van 2 identieke transformatoren die vervoerd werden. De een voor de centrale GEB Den Haag en de ander voor de centrale aan de Galileistraat in Rotterdam.
Hieronder een artikel m.b.t. het transport naar de centrale aan de Galileistraat in Rotterdam met als bijschrift:
"In de straten van Nijmegen was vorige week een merkwaardig schouwspel te zien. Een reusachtige transformator van niet minder dan 100.000 kg werd op zgn. sleden van de Groenestraat naar de haven geschoven. Het gevaarte, voor Rotterdam bestemd, is onderweg."
Bron: Archief Smit Draad. (weekblad origineel uit 1941)
Het gevaarte van 100.0000 kg was een werkstuk van Willem Smit. Het transport nam ruim een maand in beslag. De transformator werd door vier houten sleden, die langzaam voort schoven over voortdurend vet gehouden dwarsliggers naar de haven gebracht. Spannende ogenblikken leverde een spoorwegovergang op, die in verband met het treinverkeer binnen een kwartier genomen moest worden.
En dat lukte. Het vervoer had beter per spoor gekund, maar er waren toen nog geen spoorwagons, die tenminste 150 ton konden dragen. Na het karwei besloten enkele elektriciteitsbedrijven dan ook gezamenlijk een N.V. op te richten tot Exploitatie van Transportwagons, waarom ook Willem Smit deelnam.
Onderstaande foto van het geduld vergende gesjouw door Nijmegen werd afgedrukt door Dagblad Het Vaderland. Een typerend plaatje vanwege het feit dat de arbeiders petten droegen en de hoger opgeleiden, die terzijde stonden, bolhoeden met vesten en zilveren horlogekettingen over hun buik. Onderscheid moest er zijn.
Een maand lang duurde het transport van de transformator van (Willem Smit & Co's Transformatorenfabriek) Nijmegen naar Rotterdam. De transformatoren werden voetje voor voetje over de slede gerold naar haar bestemming.
Bron: Rotterdams Nieuwsblad
De aankomst van de Transformator in Rotterdam.
Met onderstaande artikel uit het Rotterdams Nieuwsblad van 31-05-1941 is het cirkeltje rond, wanneer de transformator in Rotterdam is aangekomen en de fabriek in gesleept wordt.
Aankomst van de transformator in Rotterdam (1941)Bron: 31-05-1941 Rotterdams Nieuwsblad.
Anno 2009 zijn er voldoende speciale vrachtauto's en spoorwagons die deze trafo's kunnen vervoeren en het sleden is vervangen door een soort luchtkussen die met behulp van een joystick wordt gestuurd. Zie onderstaande foto, wat een contrast !
Reacties mogelijk gemaakt door CComment