Laatst bijgewerkt

Op 14 mei 1941 werd ten behoeve van de koppelverbinding Rotterdam - Den Haag door de straten van Nijmegen de grootste transformator in het land tot dan toe vervoerd met bestemming Rotterdam. Dit was de eerste transformator van 2 identieke transformatoren die vervoerd werden. De een voor de centrale GEB Den Haag en de ander voor de centrale aan de Galileistraat in Rotterdam.

Hieronder een artikel m.b.t. het transport naar de centrale aan de Galileistraat in Rotterdam met als bijschrift:

"In de straten van Nijmegen was vorige week een merkwaardig schouwspel te zien. Een reusachtige transformator van niet minder dan 100.000 kg werd op zgn. sleden van de Groenestraat naar de haven geschoven. Het gevaarte, voor Rotterdam bestemd, is onderweg." 

Vervoer reusachtige trafo voor Rotterdam 1941
Bron: Archief Smit Draad. (weekblad origineel uit 1941)

Het gevaarte van 100.0000 kg was een werkstuk van Willem Smit. Het transport nam ruim een maand in beslag. De transformator werd door vier houten sleden, die langzaam voort schoven over voortdurend vet gehouden dwarsliggers naar de haven gebracht. Spannende ogenblikken leverde een spoorwegovergang op, die in verband met het treinverkeer binnen een kwartier genomen moest worden.


En dat lukte. Het vervoer had beter per spoor gekund, maar er waren toen nog geen spoorwagons, die tenminste 150 ton konden dragen. Na het karwei besloten enkele elektriciteitsbedrijven dan ook gezamenlijk een N.V. op te richten tot Exploitatie van Transportwagons, waarom ook Willem Smit deelnam.

Onderstaande foto van het geduld vergende gesjouw door Nijmegen werd afgedrukt door Dagblad Het Vaderland. Een typerend plaatje vanwege het feit dat de arbeiders petten droegen en de hoger opgeleiden, die terzijde stonden, bolhoeden met vesten en zilveren horlogekettingen over hun buik. Onderscheid moest er zijn.

Vervoer grote trafo koppeling Rotterdam - Den Haag 1941

Een maand lang duurde het transport van de transformator van (Willem Smit & Co's Transformatorenfabriek) Nijmegen naar Rotterdam. De transformatoren werden voetje voor voetje over de slede gerold naar haar bestemming.

Bron: Rotterdams Nieuwsblad

De aankomst van de Transformator in Rotterdam.
Met onderstaande artikel uit het Rotterdams Nieuwsblad van 31-05-1941 is het cirkeltje rond, wanneer de transformator in Rotterdam is aangekomen en de fabriek in gesleept wordt.

Grote Transformator aangekomen 31-05-1941

 

Aankomst transformator in Rotterdam (1941)

Grote Transformator is aangekomen 31-05-1941

Grote Transformator is aangekomen 31-05-1941

Aankomst van de transformator in Rotterdam (1941)Bron: 31-05-1941 Rotterdams Nieuwsblad. 

Anno 2009 zijn er voldoende speciale vrachtauto's en spoorwagons die deze trafo's kunnen vervoeren en het sleden is vervangen door een soort luchtkussen die met behulp van een joystick wordt gestuurd. Zie onderstaande foto, wat een contrast !

Luchtkussentransport anno 2010/2011 Luchtkussentransport anno 2010/2011

Zie ook deze link (identiek vervoer naar Den Haag)

Reacties mogelijk gemaakt door CComment

Contact gegevens:

Stichting Willem Smit Historie Nijmegen
Binnenvaart 15
6642 CT Beuningen (Gelderland)
E-mail: info@willemsmithistorie.nl
Mobiel: 06 19009274

KvK nummer: 58361855
ANBI erkend.

 

Adverteren

Our website is protected by DMC Firewall!