Smit Draad
Draadwals (1926)
Smit Ovens
Vervoer van een grote oven per slede (Groenestraat Nijmegen 1936)
Smit Draad
Vrouw aan de omspinmachine (1926)
Smit Slikkerveer
Generator 1500 kW (1913)
Willem Benjamin Smit (1860-1950)
Elektriciteitspionier en grondlegger van de Smit bedrijven in Nederland
Smit Slikkerveer
Elektrische centrale Tandjong Priok (1895)
Het vervoer van transformatoren d.m.v. paardentractie (Smit Transformatoren 1913-1915)
Dit duurde weken...
Thomas Rosskopf
Excursieleider KIVI bij Smit Slikkerveer (1911)
Smit Transformatoren
Spoelenmontage 1921
Smit Gas Generatoren
1965-1969
Smit Transformatoren
Montage in de bak van een 4000 kVA transformator (Amsterdam 1916)
Smit Transformatoren (1916)
4000 kVA transformator
Smit Slikkerveer
Wereldtentoonstelling Brussel 1910
Smit Draad (1921-1927)
Kijkje in de Draadfabriek
Hoogte Kadijk
Transformatoren (1936)
Professor Nolen (1938)
Beproeving oude gramme dynamo bij TU Delft
Transformatoren
Smit Slikkerveer 1912
Smit Elektroden
Laselektroden afdeling 1935
Thomas Rosskopf (1880-1953)
De oprichter van Smit Transformatoren, Draad, Weld en Ovens

Laatste updates

90 jaar radio Malabar - eerste radiotelegrafie-verbinding (1923 - 2013)

Dr. Ir. C.J. de GrootOp zondag 5 mei 2013 was het precies 90 jaar geleden dat de radiotelegrafieverbinding tussen Nederland en voormalig Nederlands Oost-Indië, (Radio Malabar) werd gelegd (lange golf zender). 
Ir. Dr. C.J. de Groot was hoofd Technische Telegraaf- en Telefoondienst Nederlandsch-Indië en radiopionier. In 1922 bouwde hij een lange-golf zender in Malabar t.b.v. een radioverbinding tussen Nederlands-Indië en Nederland. Dit was toentertijd de sterkste zender ter wereld. Op 05 Mei 1923 werd de eerste radioverbinding gemaakt tussen Nederlands-Indië en Nederland. Willem Smit & Co's Transformatorenfabriek leverde voor die zender in 1922 een grote spoel en enkele transformatoren. Smit Slikkerveer leverde de generatoren voor deze zender.

De Groot haalde in 1906 zijn ingenieursdiploma "Elektrotechniek" in Karlsruhe, 2 jaar daarvoor haalde Ir. Thomas Rosskopf aan dezelfde Technische Hogeschool zijn ingenieursdiploma "Elektrotechniek". Zij hebben elkaar zeker gekend, ook al omdat men allebei lid was van het Koninklijk Instituut van Ingenieurs (KIVI). Vijf jaar na zijn dood werd de zgn. Ir. Dr. C. J. de Groot plaquette ingesteld.

Deze plaquette was een onderscheiding voor mensen die zich op elektrotechnisch gebied onderscheiden hadden. Willem Benjamin Smit was de eerste die deze onderscheiding in 1932 ontving. Anton F.Philips ontving hem in 1935.

Klik op bovenstaande foto voor een uitgebreide biografie van Ir. Dr. C.J. de Groot. (1883-1927)

Voorgeschiedenis
Aan het begin van de vorige eeuw werd de vraag naar betere en snellere verbindingen met onze koloniën steeds groter. Al omstreeks 1901 werd er met Indië getelegrafeerd via twee trajecten t.w. een Nederlands-Duitse kabel (via het knooppunt Yap tussen de Filippijnen en Nieuw-Guinea) en een kabeltraject dat in Engelse handen was. Vanaf 1912 werd veel onderzoek verricht om de enorme afstand (12000 km) tussen Nederland en de Indische Archipel op de lange golf te overbruggen.

In Radio Kootwijk begon Prof. Dr. Ir. N. Koomans het speurwerk terwijl in Indië Dr. Ir. C.J. de Groot pionierde. Tijdens de eerste wereldoorlog was de beschikbaarheid van de kabels niet altijd gewaarborgd vanwege hun kwetsbaarheid, zowel in technische maar vooral in politieke zin. De noodzaak van een eigen directe verbinding met Indië deed zich daardoor steeds duidelijker voelen.

Lees meer

1945 - de vlucht uit zendstation Malabar (Nederlands Indië) het verhaal van Eric Goewie

Eric Goewie stuurde mij een kort verhaal en een aantal unieke foto's en knipsels van zendstation Radio Malabar waar in 1923 de eerste (lange golf) radiotelegrafie verbinding tot stand kwam tussen Nederlands Indië en Nederland (Radio Kootwijk). Zijn vader (Johan Bernard Emile Goewie) werkte daar jaren lang als elektrotechnicus en samen met zijn gezin woonde hij zelfs bij het zendstation. In 1945 moest hij vluchten.

ErikGoewieMalabar 22

Zijn vader had altijd met veel plezier op het zendstation gewerkt en sprak daarover met veel warmte maar ook met veel verdriet, want de vernietiging van het zendstation had hem ook behoorlijk aangegrepen. Zijn naaste collega was Erne van der Worm (1914-1987). Zie ook de publicatie van Erne van der Worm.

In 2012 ging Erik Goewie terug naar Indonesië om te zien waar zijn vader vroeger gewerkt had en waar hij geboren was.Van het zendstation was bijna niets meer over, nadat dit in 1942 door de Japanners werd gebombardeerd en later door medewerkers van het zendstation in brand werd gestoken als tactiek van de verschroeide aarde zoals zijn vader hem had verteld.

Erik Goewie liep de vluchtroute terug die zijn vader in 1945 gelopen had nadat het gebouw van Zendstation Malabar in brand was gestoken. In de week voor de brand kreeg men bezoek van "Pemoeda's" (Indonesische vrijheidsstrijders) die alles kort en klein sloegen. De vlag van het zendstation Malabar (de Nederlandse vlag) was opgeborgen onder het matrasje van het bedje waarop Erik Goewie als baby lag. Als men deze vlag gevonden had dan was het slecht afgelopen met de familie Goewie, maar gelukkig was dit niet het geval en kon de familie zich na een barre tocht in veiligheid brengen en vluchten per jeep. Hieronder een aantal prachtige en unieke foto's. Voor de complete geschiedenis van zendstation Malabar klik HIER

ErikGoewieMalabar 7

Lees meer

Vertraging levering transformator aan Den Haag vanwege uitbreken van WO II (1941)

In 1941 werden door Willem Smit & Co's Transformatorenfabriek 2 reusachtige transformatoren afgeleverd voor de koppeling Rotterdam - Den Haag. In mei 1941 werden daarvoor 2 identieke transformatoren vervoerd. De een voor de centrale GEB Den Haag en de ander voor de centrale aan de Galileistraat in Rotterdam.

In de Gelderlander van 14-05-1941 werd ook een artikel besteed aan dit transport . Dit betrof het vervoer naar GEB Den Haag. (Zie hieronder).

Transport transformator 14-05-1941

Transport trafo 14-05-1941

Bron: Gelderlander 14-05-1941

Vanwege het uitbreken van de oorlog ontstond er grote vertraging voor de levering van deze transformatoren. Mededirecteur Bergsma schreef daarom op 05-06-1940 een brief aan het G.E.B. in Den Haag en maakte hen erop attent dat "wij reeds op 10 Mei door de Duitschers bezet zijn en sindsdien met alle mogelijke moeilijkheden te kampen hebben."

Hieronder de bewuste brief aan het G.E.B in Den Haag (05-06-1940). Alles kwam tenslotte nog goed en de trafo's werden geleverd, al kwamen er wel boetes en rentevergoeding bovenop vanwege late levering.  Pas in 1983 werden beide transformatoren uit bedrijf genomen ! Ze hadden dus een levensduur van 42 jaar !!. Dat zegt genoeg over de kwaliteit van de transformatoren van Smit.

Brief m.b.t. vertraging transformatoren aan GEB Den Haag 05-06-1940

Lees meer

Vervoer transformator naar schakel station Herten in Zuid Limburg (1935) + filmfragment

Onderstaande artikelen gaan over het vervoer van een transformator van Smit naar het schakelstation Herten ( bij Roermond) in Zuid Limburg in oktober 1935. Een tweede  indentieke transformator werd geleverd aan het station Lutterade. Nieuw bij dit artikel zijn 2 unieke foto's uit 1938 en een aantal krantenartikelen die we onlangs teruggevonden hebben.

Dit waren de eerste 150 kV transformatoren van Smit en vermoedelijk ook de eerste van die spanning in Nederland, het vermogen bedroeg 6000kVA, de overzetverhouding was 150 / 10 kV. Enkele maanden daarvoor (april 1935) werd in Herten een schakelstation opgericht van de P.L.E.M. (Provinciale Limburgse Electriciteits Maatschappij, ook wel de Stroomverkoop mij. genoemd) die d.m.v. een 150.000 volt hoogspanningslijn verbonden was met de staatsmijnen in Lutterade (die de stroom opwekten).

1938 G263 stroommij limburg
De eindopstelling in Lutterade (1938). Bron: Archief Smit Transformatoren

Lutterade knipsel 1935
Bron: NRC nov. 1934 

Limburgsdagblad-Schakelstation Herten (04-10-1935)

Bron: Limburgse Koerier 04-10-1935 

lutterade19-03-1935

Lees meer

130 jaar elektriciteit in Nederland (Kinderdijk 1886 - 2016)

Willem Benjamin Smit in 1888Op 19-04-2016 was het precies 130 jaar geleden dat de eerste openbare elektriciteitscentrale van Nederlands fabricaat van start ging ( de N.V. Electrische Verlichting Kinderdijk). De oprichter was Willem Benjamin Smit. Nadat Willem enkele jaren daarvoor (1881) een verlichtingsinstallatie had gebouwd voor de fabriek van Diepeveen, Lels en Smit, wilde de directeur ook elektriciteit in zijn eigen huis. Dit wekte grote belangstelling bij andere fabrikanten, want zij wilden ook hun olielampen vervangen door elektrisch licht. In 1884 werd Willem gevraagd om onderzoek te doen naar de mogelijkheden van een elektrische centrale in Kinderdijk. 

Eerste Nederlandse wisselcentrale Kinderdijk 1886

De elektrische centrale Kinderdijk (1886). Bron: Brush Ridderkerk, Deze centrale bestaat niet meer. Ergens in de zestiger jaren van de vorige eeuw is het pand gesloopt.  

Zo ontstond het idee om een elektrische centrale te bouwen die niet alleen aan fabrieken, maar ook aan particulieren stroom zou kunnen leveren. De begroting kwam uit op HFL 26000,- en het kapitaal werd verstrekt door Jan Smit V die we later tegen komen. Hij verstrekte een lening tegen 3.5 % rente en de eerste elektriciteitscentrale in Nederland, de "N.V. Electrische Verlichting Kinderdijk" was een feit.

Naar de elektrische centrale van Thomas Edison
In 1884 ging Willem met een door hem zelf (elektrisch) verlicht schip van de Holland-Amerika lijn naar de Verenigde Staten (New York) om daar de eerste elektrische centrale van Thomas Edison ( The Edison Electric lluminating Company) te kunnen aanschouwen die al in 1882 "het licht" zag. De ervaringen die hij daar opdeed paste hij toe bij de centrale in Kinderdijk.

Lees meer

Biografie Willem Benjamin Smit (1860-1950)

Biografie van een pionier, één van de belangrijkste grondleggers van de elektrotechnische industrie in Nederland.

Willem Benjamin Smit op latere leeftijd

Bron: Archief Brush HMA Ridderkerk


 
(Willem Benjamin Smit 09-11-1860 - 20-08-1950)

Smit, Willem, Benjamin Johzn.,  (Slikkerveer, Gemeente Ridderkerk) 09 november 1860 – (Slikkerveer) 20 augustus 1950. Ouders: Johannes Smit (1839-1921), Klinknagel fabrikant, en Adriana Geerardina Diepeveen (1838-1912). Religie: Protestant. Opleiding: Lagere school.

Woonplaats: Ridderkerk. Gehuwd met: Kornelia Geertruida Smit (1872-1970) op 27-04-1893 te Krimpen aan de Lek. Kinderen: drie dochters en een zoon. Adriana Gerardina, Emma, Henriette en Frank Smit. Onderneming: Electrisch-Licht-Machinenfabriek (Smit Slikkerveer/ het latere Brush HMA Ridderkerk). Stichter van Willem Smit & Co. Electromotorenfabriek te Dordrecht (later EMF Dordt) in 1911 en van Willem Smit & Co's Transformatorenfabriek N.V. (Smit Nijmegen) in 1913. 

Genealogie familie Pot en familie Smit / geboorteakte Willem Benjamin Smit./ stamboom Willem Benjamin Smit / Stamboom Adriaan Pot 

Autodidact
Willem Benjamin Smit in 1888Willem Smit is een directe afstammeling van de bekende industriële dynastie met dezelfde achternaam in Slikkerveer en Kinderdijk.

Lees meer

Oud medewerker Jan de Wijn / tekenkamer / toneelvereniging (1949 - 1964)

Van Wouter de Wijn ontving ik juni 2009 een hele stapel foto's van zijn vader Jan de Wijn. Jan de Wijn was vanaf 1 juni 1949 t/m 1 november 1964 werkzaam bij Willem Smit & Co's Transformatorenfabriek.  Hij werd aangenomen als ontwerper van bedienings- en beveiligingsschema's van transformatoren en las-apparatuur. In 1950 ging hij zich bezighouden met constructie en orderbehandeling van meet-transformatoren. Een aantal mooie foto's uit die tijd ziet u hieronder.


Jan de Wijn aan zijn bureau. (1947)
 


Tekenkamer Smit Transformatoren 1947 - 1950

Hij schreef in het blad Smit Mededelingen en was zeer actief in het verenigingsleven van Willem Smit en ook lid van toneelvereniging "Tosmi".die we al eerder tegenkwamen. In 1964 ging hij op eigen verzoek elders werken. In 2008 overleed hij op de gezegende leeftijd van 95 jaar.

Hieronder volgt een slideshow met enkele mooie foto's van deze toneelvereniging gemaakt tussen 1947 en 1960.

tosmi5

Lees meer

"Gelaschte" stoomketels voor firma Huygen & Wessel (Bronswerk) door Smit Las (1927-1933)

Onderstaande prachtige foto van een "gelaschte stoomketel" vond ik in het archief van Eemland. Na enig speurwerk vond ik alle achtergrond informatie van deze foto met (andere typen stoomketels) die stond in het Smit Laschboek uit 1933 (in ons bezit). In 1924 begon men bij Willem Smit & Co's Transformatorenfabriek te experimenteren met elektrische lastransformatoren. In Nederland was men dan ook de eerste met elektrische lastransformatoren, kort daarop gevolgd door de Heemaf in Hengelo. In 1927 werd de afdeling Smit Las opgericht en ging men ook las elektroden fabriceren. Daarvoor werd een nieuw gebouw ingericht.

De foto die u hieronder ziet is een zeer vroege foto van een stoomketel die gelast werd met een lastransformator en elektroden van Smit.

De foto is genomen voor de fabriek van Huygen & Geveke, ook wel Huygen & Wessel genoemd, het latere Bronswerk aan de Nijverheidsweg of de Eemstraat in Amersfoort. De locatie is niet helemaal duidelijk, maar Huygen & Wessel maakte in die tijd verwarming en liftsystemen. In 1946 fuseerde Huygen & Wessel (sinds 1918 in Amersfoort) met Becht & Dyserinck uit Amsterdam. Het bedrijf ging verder onder de naam Bronswerk.

De achtergrond informatie die ik bij deze foto vond is uit het jaar 1933 en betreft het elektrisch lassen van in totaal 8 door Huygen & Wessel gemaakte stoomketels. Omdat het elektrisch lassen toen nog erg nieuw was werden er veel foto's van gemaakt voor reclame doeleinden en voor een technisch lasboek van Smit. Vanaf eind jaren 20 werden door Smit las vele las demonstraties en cursussen door het hele land gegeven. Verder was er nog een jaarlijkse las reünie. Hier kwamen veel ingenieurs en techneuten uit heel Europa op af om kennis te nemen van de nieuwste zaken op het gebied van elektrisch lassen.

Lees meer

Een nieuwe voorzitter.

In 2013, het jaar dat Smit Transformatoren zijn 100-jarig bestaan vierde, hebben Rudo Hermsen, Bert van Herpen en Erik de Vries de Stichting Willem Smit Historie Nijmegen opgericht. Zij vormden tevens het dagelijks bestuur waarin de rol van voorzitter aan Erik de Vries werd toebedeeld. De voorzitter zou tevens optreden als onderhandelaar met een divers gezelschap van personen, instelling en overheden. Erik de Vries is de laatste jaren slechthorend geworden, dit is een blijvende situatie met een slechte prognose. Het is voor hem, ondanks alle mogelijke technische hulpmiddelen, bijna ondoenlijk om in gezelschap andere sprekers goed te verstaan en van repliek te dienen. Om deze reden heeft het bestuur besloten hem te vervangen.

De nieuwe voorzitter wordt Kees Spoorenberg. Hij is aan de TU Eindhoven afgestudeerd in de elektrotechniek en is daarna bij Smit Transformatoren aan de slag gegaan. Hij ging in december 2018 met pensioen en zal op 1 januari 2019 het voorzitterschap van Erik de Vries overnemen. Wij hopen dat u hem het vertrouwen geeft dat zijn voorganger van u heeft mogen genieten.

Wij verzoeken u na 1 januari 2019 alle correspondentie gericht aan de voorzitter te sturen aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Erik de Vries, blijft als medewerker aan de Stichting verbonden, maar zal daarbij geen deel uitmaken van het bestuur.

 

Nijmegen 14 december 2018

Erik de Vries, Voorzitter tot en met 31 december 2018

Rudo Hermsen, Secretaris en webmaster.

Bert van Herpen, Penningmeester.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment

Historische nieuwsflits

Willem Benjamin Smit bij de Heemaf fabriek (1947-1950)

In het archief van Old Hengel kwam deze unieke foto tevoorschijn. We zien hier van links naar rechts Frank Smit (oud directeur Smit Slikkerveer), Willem Benjamin Smit (met bolhoed). De elektriciteitspionier, oprichter van Smit Slikkerveer, oprichter van de eerste elektrische centrale en installateur van eerste elektrische straatverlichting in Nederland. Rechts zien we Keus, directeur van de Heemaf. De datering is rond 1947-1950, dus net voor zijn dood heeft Willem Smit de Heemaf fabriek nog bezocht.

Bron: Stichting Old Hengel.

Schrijf reactie (0 Reacties)

Vervoer van een kleine transformator van Smit naar Langerak (1913 - 1920)

Vervoer van een Smit transformator naar een transformatorhuisje in Dordrecht (1913 - 1921)Onderstaande prachtige foto betreft het vervoer van een kleine transformator van Willem Smit & Co's transformatorenfabriek naar een transformatorhuisje van het Gemeentelijk Electriciteits Bedrijf Dordrecht (G.E.B.D.) aan de lekdijk nummer 17 te Langerak /Gemeente Liesveld (met dank aan Ton Waalboer voor zijn speurtocht naar de locatie van dit transformatorhuisje).

Het gaat hier om een driefasen olie-nettransformator 20 kVA, 12.500 / 380 Volt. Deze 380 Volt kan ook 210 volt geweest zijn dat is op de foto niet te zien, 380 Volt acht ik echter het meest waarschijnlijke. De datering is tussen 1913 - 1920.

1921-vervoerDordtsekill

Het aardige van de foto is dat de laagspanning lijn ( 380 Volt) die uit het trafo-huisje komt, goed te zien is. De straatverlichting ook goed op de foto te zien is direct aangesloten op deze lijn, waarschijnlijk zat er een lijn speciaal voor de straatverlichting aan die ingeschakeld werd in het trafo huisje, dus als het donker werd moest iemand daar de knop omzetten.  

Vervoer van een Smit transformator naar een transformatorhuisje in Dordrecht (1913 - 1921)

Als we kijken naar de isolatoren op de transformator zijn die identiek aan de isolatoren op de foto hieronder die gemaakt zijn bij Willem Smit & Co's transformatorenfabriek in de twintiger jaren. De transformator is 100% fabrikaat Willem Smit & Co's Transformatorenfabriek. 

Erik de Vries / Rudo Hermsen.

Plaatsen van isolatoren bij Smit (1926)
Plaatsen van isolatoren Willem Smit & Co's Transformatorenfabriek (1926)

Bron: Archief Smit Transformatoren.

Schrijf reactie (2 Reacties)

Bedrijfsfilm videobox

Cloud tag

Laatste artikelen

Laatste reacties

      LEES MEER

Wie is online

We hebben 145 gasten en geen leden online

Statistieken

Aantal bekeken pagina's
4852592
DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd