Contact gegevens:
Stichting Willem Smit Historie Nijmegen
Binnenvaart 15
6642 CT Beuningen (Gelderland)
E-mail: info@willemsmithistorie.nl
Mobiel: 06 19009274
KvK nummer: 58361855
ANBI erkend.

Fabriekscentrale Stork & Co te Hengelo met generatoren van Siemens en Smit Slikkerveer (1900-1914)
Op 1 juni 1955 vierde Jo Eigenhuijsen (chef magazijn Smit Elektrodenfabriek) zijn 25 jarig jubileum. Ik ontving van zoon Henny een fotoalbum wat ik nu online gezet heb. Er staan verder nog een aantal prominenten in uit die tijd zoals Directeur Otto en enkele directieleden waarvan ik de naam niet weet.
Het fotoalbum staat nu online. Het is een pdf-bestand van ongeveer 5 mb geworden met 60 foto's. KLIK OP HET BOEK RECHTS OM HET FOTOBOEK TE DOWNLOADEN.
Jo Eigenhuijsen met familie aandachtig luisterend naar de toespraak van een van de directieleden.
Lees meer: Fotoboek 25 jarig jubileum Jo Eigenhuijsen (1955)
Schrijf reactie (0 Reacties)Dit is dan deel 3 van de prachtige fotoalbums van Jo Eigenhuijsen, voormalig chef magazijn van de Smit "Electrodenfabriek." De foto's dateren ongeveer van 1950-1970. We zien veel foto's gemaakt op zijn kantoor, maar ook van fabriek, nieuwbouw en recepties. Onder deze foto begint een slide-show van 37 foto's.
Lees meer: Jo Eigenhuijsen, chef magazijn expeditie Smit Elektrodenfabriek (1930 - 1970) Deel 3/3
Schrijf reactie (0 Reacties)Hierbij deel 2 van de 3 fotoalbums van Jo Eigenhuijsen met een slideshow met 50 foto's van de Smit Elektrodenfabriek. Allemaal gemaakt met het fototoestel van Jo Eigenhuijsen, oud medewerker (chef magazijn) van Smit Elektrodenfabriek. De datering van de prachtige foto's is tussen 1935 en 1955. 
Jo Eigenhuijsen met zijn secretaresse (1950-1955)
Lees meer: Jo Eigenhuijsen - chef magazijn Smit Elektroden fabriek (1930 - 1970) deel 2/3
Schrijf reactie (0 Reacties)
Begin 2010 ontving ik van Henny Eigenhuijsen een email dat hij nog een mooi foto-album van zijn vader (Jo) thuis had liggen. Zijn vader werkte vroeger bij Smit Las (elektroden afdeling). Ik ben bij Henny langs geweest en zag dat de albums uniek waren. Vervolgens heb ik 2 fotoalbums ingescand met materiaal van Smit vanaf 1930 tot en met eind zeventiger jaren. Vanwege de grote hoeveelheid foto's zijn het in totaal 5 artikelen geworden. Hierbij deel 1 van 3 uit het plakboek van Jo Eigenhuijsen
Hier de link naar de andere artikelen : Plakboek Jo Eigenhuijsen deel 2, deel 3. Fotoalbum 25 jarig jubileum, Fotoalbum excursieclub Willem Smit.


Dhr. Eigenhuijsen (zittend geheel rechts) in zijn kantoor bij "de Smit Electrodenfabriek" 1933
Bovenstaande foto laat een drijvende bok zien die een zware transformator met een vermogen in de orde van grootte van 400 kVA op de plaats van bestemming probeert te krijgen. De locatie is Dordrecht (Dordsche Kil ?) en de trafo is bestemd voor het Gemeentelijk Electriciteits Bedrijf Dordrecht (G.E.B.D.). Gezien de constructie van de kast moeten we deze dateren tussen 1925 en 1935.

Op de middelste foto heb ik de trafo eruit gelicht en zien we aan de linkerkant een typisch Smit plaatje, deze was standaard voor het fabricaat, het kleine plaatje daarboven was een zgn. type plaatje met de aanduiding van o.a.vermogen,overzetverhouding, klokgetal en gemeten kortsluitspanning. Om de doorvoeringen tijdens het transport niet te beschadigen zijn deze na de beproeving in Nijmegen gedemonteerd op de plaats van bestemming werden de doorvoeringen er weer opgezet. Waarschijnlijk is ter besparing van het gewicht deze transformator zonder olie getransporteerd, hij moest dus na montage van de doorvoeringen weer met olie gevuld worden. Een dergelijke procedure wordt nog steeds toegepast bij grote transformatoren (bijv. > 100 MVA) waar transportgewicht en afmetingen een rol spelen.
Erik de Vries
Bron: Stichting Willem Smit Historie Nijmegen (collectie van Heleen Rosskopf ,dochter van de oprichter van Smit Transformatoren, Th. Rosskopf)
Onderstaande prachtige foto komt van het Legermuseum in Delft. De datering is 1900. Een operator van de Genie troepen van het Nederlandse leger staat bij een schakelbord met daaronder gekoppelde shunt-dynamo's van Smit Slikkerveer. Het schakelbord en de shuntdynamo's zijn van Smit Slikkerveer. Vaak werd dit in combinatie geleverd.
Operator in de genie werkplaats staat bij een elektriciteitspaneel: Bron: Legermuseum Delft
Op de afbeelding zie ik twee mechanisch gekoppelde machine's. Wat er verder links nog aan de as zit kan ik niet zien. Ik heb het vermoeden dat het hier gaat om een combinatie van elektromotor en dynamo. De elektromotor aangesloten op een openbaar net ( 120 V. wisselspanning) mechanisch gekoppeld met een dynamo om de spanning op te wekken die men nodig had, bijvoorbeeld ca. 80 V. gelijkspanning om een accumulatoren batterij te laden. De Genie deed destijds al het technische werk, de Verbindingstroepen werden pas veel later een eigen onderdeel van de krijgsmacht. De telefoon en telegraaf verbindingen werkte op gelijkspanning.
Wat is nu een shunt dynamo ?
Bij een dynamo wordt het magnetisch veld verkregen door een elektromagneet die zijn spanning betrekt van de klemmen (het anker) van de dynamo. Als dit draait en er remanent magnetisme aanwezig is zal er geringe spanning in het anker worden opgewekt. Met deze spanning wordt de elektromagneet gevoed waardoor de magnetische veldsterkte toeneemt en daarmee ook de in het anker opgewekte spanning. Het zgn. "op spanning komen" Indien er geen remanent magnetisme aanwezig is moet de elektromagneet voorbekrachtigd worden. De eerste succesvolle dynamo die Willem Smit bouwde kwam niet op spanning omdat er geen remanent magnetisme aanwezig was. Na een voorbekrachtiging deed hij het wel.
Shunt dynamo/motor: Foto: Wikepedia
De elektromagneet kan parallel op het anker aangesloten worden. Dus de plus van het anker aan de plus van de elektromagneet en de min aan de min. De belasting komt dan aan de plus en de min van het anker. Deze schakeling noemt men een shunt schakeling. Het type dynamo dat zo aangesloten is (en als zodanig ontworpen is) heet shunt dynamo.
Serie dynamo
Een andere mogelijkheid is om het anker en de elektromagneet in serie te schakelen. Dus de min van de elektromagneet aan de plus van het anker, de belasting komt dan tussen de min van het anker en de plus van de elektromagneet. Dit is een serie dynamo en moet ook als zodanig ontworpen worden.
Compound dynamo
Een tussen vorm waarbij twee gescheiden spoelen de elektromagneet bekrachtigen is de compound dynamo. Deze heeft zowel een serie als een
shunt spoel voor de bekrachtiging.
Bij een shunt dynamo daalt de spanning als de belasting toeneemt.Bij een seriegenerator neemt de spanning juist toe bij een toenemende belasting.
Bij een geleidelijk veranderende belasting zal men kiezen voor een shunt schakeling waarbij om de spannnig constant te houden het magneet veld geregeld wordt met een in serie met de elektromagneet geschakelde regelweerstand. Typisch de toepassing bij lichtbedrijven.
De compound dynamo ( combinatie van eigenschappen shunt en serie) is uitermate geschikt om de spanning constant te houden bij sterk wisselende belastingen, zoals kraanbedrijven. tractie ed.
Erik de Vries
Op 19-04-2016 was het precies 130 jaar geleden dat de eerste openbare elektriciteitscentrale van...
Op 01-07-2016 was het exact 130 jaar geleden dat de elektrische straatverlichting in Nijmegen in...
Op zondag 5 mei 2013 was het precies 90 jaar geleden dat de radiotelegrafieverbinding tussen Nederland en...
Begin 2010 vond ik bij toeval de website "Dancinginbombshelters.com" en zag de beschrijving van een dagboek...
Wereldtentoonstelling Parijs 1900Van 15 april tot 19 november 1900 werd de Wereldtentoonstelling in...
De voorbije tijden en het prille begin, 1885..1916 Voor de beeldvorming over de technische...
Contact gegevens:Stichting Willem Smit Historie Nijmegen
Binnenvaart 15
6642 CT Beuningen (Gelderland)
E-mail: info@willemsmithistorie.nl
Mobiel: 06 19009274
KvK nummer: 58361855
ANBI erkend.
