Professor Nolen (1938)
Beproeving oude gramme dynamo bij TU Delft
Smit Slikkerveer
Wereldtentoonstelling Brussel 1910
Smit Draad (1921-1927)
Kijkje in de Draadfabriek
Transformatoren
Smit Slikkerveer 1912
Smit Ovens
Vervoer van een grote oven per slede (Groenestraat Nijmegen 1936)
Thomas Rosskopf
Excursieleider KIVI bij Smit Slikkerveer (1911)
Willem Benjamin Smit (1860-1950)
Elektriciteitspionier en grondlegger van de Smit bedrijven in Nederland
Smit Transformatoren
Spoelenmontage 1921
Smit Gas Generatoren
1965-1969
Smit Slikkerveer
Generator 1500 kW (1913)
Smit Elektroden
Laselektroden afdeling 1935
Thomas Rosskopf (1880-1953)
De oprichter van Smit Transformatoren, Draad, Weld en Ovens
Smit Transformatoren (1916)
4000 kVA transformator
Smit Draad
Draadwals (1926)
Het vervoer van transformatoren d.m.v. paardentractie (Smit Transformatoren 1913-1915)
Dit duurde weken...
Hoogte Kadijk
Transformatoren (1936)
Smit Draad
Vrouw aan de omspinmachine (1926)
Smit Slikkerveer
Elektrische centrale Tandjong Priok (1895)
Smit Transformatoren
Montage in de bak van een 4000 kVA transformator (Amsterdam 1916)

Laatst bijgewerkt

Eerste elektrische straatverlichting
In juli 1886 werd de eerste elektrische straatverlichting in Nederland een feit. Willem Benjamin Smit fabriceerde in zijn fabriek in Slikkerveer een aantal straatlantaarns, die voorzien waren van het toentertijd revolutionaire tuimelmechanisme, bedacht door Willem zelf.
Dit tuimelmechanisme was nodig om het vervangen van koolspitsen in de lampen te vergemakkelijken omdat deze dagelijks vervangen moesten worden.

Tuimellantaarn Keizer Karelplein Nijmegen 1900

Keizer Karelplein in Nijmegen (1900)met prominent in het midden de elektrische tuimellantaarn van Willem Smit.

De eerste elektrische tuimellantaarns werden in juli 1886 in Nijmegen geplaatst door Willem Smit. Later werden er ook nog andere typen elektrische straatlantaarns door Willem Smit geleverd, met afwijkende masten en zonder tuimelmechanisme, waarschijnlijk waren die een stuk goedkoper. Dit hield wel in dat er dagelijks een mannetje in de mast moest klimmen om de koolspitsen te vervangen, iets wat wij ons vandaag de dag niet meer voor kunnen stellen, want verlichting is voor iedereen een vanzelfsprekendheid geworden. Als je dan bedenkt dat elektrische verlichting slechts 125 jaar oud is.....

 

tuimellantaarn6 De echte tuimellantaarn van Smit zoals deze te zien was bij het Station in Nijmegen (1889)

Twee verschillende typen elektrische lantaarnpalen, oorspronkelijk in tuimelbare uitvoering. Het is onbekend of tijde van het maken van de foto het tuimelmechanisme reeds verwijderd of gemodificeerd was.

Filmfragment hoogwater in Nijmegen (Waalkade 1930) met enkele aangepaste tuimellantaarns
Hieronder het enige (zeer korte) filmfragment wat ik kon vinden waarop enkele tuimellantaarns te zien zijn. De film is uit 1930 en gaat over het hoogwater in Nijmegen (Waalkade), en daarop zijn enkele van de originele oude tuimellantaarns te zien, maar flink aangepast. De lantaarns hebben dezelfde mast als de foto hierboven (links). Alleen is de armatuur weer anders.

Industrieel erfgoed teruggevonden in het Kronenburgerpark
Onlangs deed ik een oproep of er iemand wist of er nog ergens in Nijmegen een originele tuimellantaarn van Willem Smit (1886) te vinden was. Ik kreeg een reactie van dhr. Toorop en hij stuurde mij een link waar enkele foto's stonden met daarop de bewuste tuimellantaarn. Deze was onmiskenbaar van het model uit 1886-1888 . Deze elektrische lantaarn is een uniek stukje industrieel erfgoed omdat het één van de allereerste elektrische straatlampen in Nederland is.

De huidige tuimellantaarn in het Goffertpark: de allereerste elektrische straatlamp in Nederland.
Erik de Vries maakte enkele foto's van deze lantaarn, waarvan de mast nog origineel is, maar de armatuur en het tuimelmechanisme in de loop van de jaren verwijderd/aangepast zijn.

Rudo Hermsen

Hieronder de foto's.

Tuimellantaarn Kronenburgerpark juli 2011 (datering 1886-1888) Gedeelte van de tekening van de tuimellantaarn, gemaak door Willem Smit

Onmiskenbaar hetzelfde model als op de tekening uit 1885.

Tuimellantaarn Kronenburgerpark juli 2011 (datering 1886-1888) 

Tuimellantaarn Kronenburgerpark juli 2011 (datering 1886-1888) Station Nijmegen rond 1900

Links de tuimellantaarn uit het Kronenburgerpark en rechts dezelfde uit 1900 bij het Station in Nijmegen. Alleen de armatuur is in de loop van de tijd aangepast.

Tuimellantaarn Kronenburgerpark juli 2011 (datering 1886-1888)

Tuimellantaarn Kronenburgerpark juli 2011 (datering 1886-1888) Tuimellantaarn Kronenburgerpark juli 2011 (datering 1886-1888)

Tuimellantaarn Kronenburgerpark juli 2011 (datering 1886-1888)

 

Tuimellantaarn Kronenburgerpark juli 2011 (datering 1886-1888)

 Foto's  tuimellantaarn in Kronenburgerpark gemaakt door Erik de Vries.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment

Historische nieuwsflits

Wikkelen van een laagspanningsspoel (1915)

Betreft de afdeling Wikkelarij van Willem Smit & Co's Transformatorenfabriek NV. Onderstaande foto dateerd uit 1915 en is daarmee de oudste actiefoto van een medewerker in de in de Wikkelarij. Achter de rug van de man achter de wikkelbank staan twee haspels in hun respectieve jukken. Deze haspels zijn het product van Smit Draad en dat is daarmee de oudste foto van materiaal uit de Draadfabriek die ik tot nu toe heb gevonden. De mogelijkheid bestaat dat in die tijd een deel van de spoelen in de Draadfabriek werden gemaakt, maar we weten dat niet zeker. Het boek waaruit deze foto komt heeft als datum 1919, maar de foto komt uit 1915, deze stond namelijk samen met nog een andere foto in een artikel van Th. Rosskopf dat hij schreef in de Ingenieur (1915).

Rudo Hermsen
Wikkelen laagspanningsspoel (1919)

Wikkelen van een laagspanningsspoel Willem Smit & Co's Transformatorenfabriek (wikkelarij Transformatorenfabriek 1919). Bron: Het Transformatorenboek T.13 (Smit Nijmegen Historisch Genootschap).

Het wikkelen van een laagspanningsspoel, we zouden het nu een laagspannings wikkeling noemen. Het gaat hier waarschijnlijk om een wikkeling van een 220/ 3^0,5 V voor een 20 kVA Transformator. Opvallend is de zgn. trafohygiene, het gelijktijdig wikkelen met twee paralellen kabels en de ruimte besparende vorm van de wikkeling, een ovaal en geen cirkel. Sind 2007 wordt na vele decennia de cirkelvormige doorsnede als ideaal te hebben beschouwd weer volop geëxperimenteerd met ovalen.

Op de achtergrond lijken twee verwarmings elementen tegen de muur bevestigd te zijn. Een ARBO maatregel of zorg voor vochtvrije (papier) isolatie van de wikkeling ? De haspels zijn reeds voorzien van een remmechanisme. De wikkelbank heeft een los opgestelde electromotor net of deze er later aangeplakt is. Gezien de kabels die uit de grond komen is het onduidelijk of deze motor bedoeld was voor de aandrijving van de wikkelbank of voor iets anders.

Gezicht op de laagspanningswikkelarij van Willem Smit & Co's Transformatorenfabriek in 1915
Gezicht in de laagspanningswikkelarij van Willem Smit & Co's Transformatorenfabriek N.V. in 1915. Bron: De ingenieur 1915.
 

Erik de Vries

Schrijf reactie (0 Reacties)

Lastrafo LT10 (1935)

Onderstaand artikel komt uit "Electrotechniek" jaargang 1935 en betreft een Lastrafo LT10. Het schema en de offerte ontving ik van Gerrit Daanen.

Lastrafo LT10 (27-03-1935)

 

 

Lastrafo LT10 (27-03-1935)

Bron: Electrotechniek 27-03-1935 (archief Smit Transformatoren).

Hieronder een schema van de LT10 (klik om te vergroten).

En de offerte voor een vergelijkbaar model uit 1949: (klik om te vergroten).

 

Schrijf reactie (0 Reacties)

Contact gegevens:

Stichting Willem Smit Historie Nijmegen
Binnenvaart 15
6642 CT Beuningen (Gelderland)
E-mail: info@willemsmithistorie.nl
Mobiel: 06 19009274

KvK nummer: 58361855
ANBI erkend.

 

Adverteren

DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd