Smit Elektroden
Laselektroden afdeling 1935
Smit Ovens
Vervoer van een grote oven per slede (Groenestraat Nijmegen 1936)
Smit Slikkerveer
Elektrische centrale Tandjong Priok (1895)
Smit Draad
Vrouw aan de omspinmachine (1926)
Smit Slikkerveer
Wereldtentoonstelling Brussel 1910
Smit Draad
Draadwals (1926)
Willem Benjamin Smit (1860-1950)
Elektriciteitspionier en grondlegger van de Smit bedrijven in Nederland
Het vervoer van transformatoren d.m.v. paardentractie (Smit Transformatoren 1913-1915)
Dit duurde weken...
Smit Transformatoren (1916)
4000 kVA transformator
Smit Slikkerveer
Generator 1500 kW (1913)
Smit Transformatoren
Spoelenmontage 1921
Smit Gas Generatoren
1965-1969
Transformatoren
Smit Slikkerveer 1912
Professor Nolen (1938)
Beproeving oude gramme dynamo bij TU Delft
Hoogte Kadijk
Transformatoren (1936)
Thomas Rosskopf
Excursieleider KIVI bij Smit Slikkerveer (1911)
Smit Draad (1921-1927)
Kijkje in de Draadfabriek
Smit Transformatoren
Montage in de bak van een 4000 kVA transformator (Amsterdam 1916)
Thomas Rosskopf (1880-1953)
De oprichter van Smit Transformatoren, Draad, Weld en Ovens

Wim Visser schreef onderstaand artikel over zijn vader, Roelof Visser die werkte met Dr. C.J. de Groot en o.a. Klaas Dijkstra aan de eerste telegrafieverbinding tussen Nederland en voormalig Nederlands Oost-Indië in 1923. Hij was ook een van de technische grondleggers van de NSF radio. Onlangs hadden wij contact vanwege mijn artikel over zendstation Malabar, aangezien veel bedrijven die hier beschreven zijn machines leverden voor deze projecten.. Ik mocht zijn artikel op onze website publiceren. 

Hieronder zijn interessante verslag. (dubbelklik om in te zoomen). 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bron: Wim Visser

Reacties mogelijk gemaakt door CComment

Historische nieuwsflits

Transformatorhuisje met trafo van Smit (1915-1925)

In het Utrechts Archief vonden wij een prachtige foto van een transformatorhuisje uit de periode 1915-1925. De transformator die in dat huisje is geplaatst is met 99% zekerheid gemaakt door Smit. De buiten liggende trekstangen tussen de zware deksel rand en de bodem van de kast waren typisch voor Smit in de periode 1915..1925. Daarna bleven die trekstangen nogal wel even in zwang maar zag alles er wat subtieler uit. Ik denk dan het gaat om een 20..40 kVA,  6 of 10 kV , maar eerder 6 dan 10, op 380 V.

Bron: Utrechts Archief. De foto is ook gepubliceerd in de ontwikkeling van de elektriciteitscentrales tot het jaar 1925 van Professor van Swaaij (pagina 305). 

Het is een trafozuil of -huisje of -station (al die namen werden gebruikt) en geen Elektrische Centrale. Dit trafo huisje stond aan de rand van het stedelijk gebied of op het platte land. zie de slootjes. Het adres bij de foto is Zandweg te Vleuten. Rechts onder in beeld een waarschuwing dat  een kabel ( waarschijnlijk de 6 of 10 kV) de sloot kruiste. De layout is kabel in, kabel uit, trafo via schakelaar en zekeringen aan de rail gekoppeld. Het laagspanningsgedeelte is niet te zien, maar die gaan er met een paar bovengrondse lijnen uit, die wel goed zichtbaar zijn. 

Een bijna educatieve foto. In het boek van van Swaay staat deze foto ook " Trafohuisje met bovengrondse laagspanningsaansluitingen" ( of woorden van gelijke strekking). 10 kV werd gebruikt op het platte land en 6 kV in stedelijk gebied.

Meer info over de transformatorhuisjes 

Schrijf reactie (0 Reacties)

Heemaf elektromotor voor de Transformatorenfabriek (1938)

Onderstaande foto's kwam ik tegen in Techniekmuseum het Heim. Heemaf en Smit waren in die tijd zeker ook concurrenten, maar soms ook klanten van elkaar, zoals blijkt op onderstaande prachtige foto's. Het zelf gebouwde benzine-elektrische locomotief "Sientje" duwt op 15 juli 1938 een kuilwagen (beladen met een door Heemaf voor Willem Smit in Nijmegen gebouwde elektromotor) naar de overgave sporen.  

Heemaf_elektromotor_tbv_WillemSmit_Transformatorenfabriek_1938.jpg

Aankomst op de overgavesporen nabij de NS spoorlijn Hengelo – Almelo. De kuilwagen op drieassige draaistellen is eigendom van Willem Smit & Co's Transformatorenfabriek.

Heemaf_elektromotor_tbv_WillemSmit_Transformatorenfabriek_1938.jpg
Bron: Techniekmuseum het Heim. en http://www.industriespoor.nl/

Klik HIER voor meer informatie over de zelfgebouwde locomotief "SIentje" van de HEEMAF.

Schrijf reactie (0 Reacties)

Contact gegevens:

Stichting Willem Smit Historie Nijmegen
Binnenvaart 15
6642 CT Beuningen (Gelderland)
E-mail: info@willemsmithistorie.nl
Mobiel: 06 19009274

KvK nummer: 58361855
ANBI erkend.

 

Adverteren

Our website is protected by DMC Firewall!