Contact gegevens:
Stichting Willem Smit Historie Nijmegen
Binnenvaart 15
6642 CT Beuningen (Gelderland)
E-mail: info@willemsmithistorie.nl
Mobiel: 06 19009274
KvK nummer: 58361855
ANBI erkend.
Fabriekscentrale Stork & Co te Hengelo met generatoren van Siemens en Smit Slikkerveer (1900-1914)
Een zoeklicht is een draaibare schijnwerper die een sterk geconcentreerde lichtbundel geeft. Een zoeklicht wordt gebruikt om 's avonds en 's nachts iets op te sporen, te zoeken naar een bepaald object. De scheepvaart gebruikt ook zoeklichten om gemakkelijker ergens aan te meren of een te varen vaargeul of -route te beschijnen.
Smit Slikkerveer had tussen 1885 en 1900 al veel ervaring opgedaan met het maken van zoeklichten, hoofdzakelijk voor de scheepvaart, vuurtorens en brandweer. Deze werden gevoed door (stoom) dynamo's die men zelf fabriceerde. Rond die tijd kreeg men ook opdrachten van het Nederlandse leger om verplaatsbare zoeklicht systemen te maken op terreinen waar geen elektriciteit voorhanden was. Dus werden er wagens gemaakt met daarop een dynamo agregaat waarmee het zoeklicht gevoed werd en portabel gebruikt kon worden. Toepassingen waren natuurlijk om speciaal om bij nacht vijandelijke vliegtuigen te signaleren, het zoeken naar gewonden op het slagveld enz. In 1905 werden voor het eerst portabele zoeklichten gebruikt in de Russisch Japanse oorlog. De eerste portabele zoeklicht systemen werden door een soldaat of per paard voortbewogen, pas veel later gebeurde dit met legertrucks. Onderstaande foto's laten zoeklicht systemen zien, ingebouwd in een kar die in het prille begin werden voortgetrokken door paarden of door een soldaat en later door een militair voertuig.
Een Spyker 90 cm S.S. dynamo wagen (enkel – of dubbelmast) met dynamo van Smit Slikkerveer en een Spyker motor (1890-1920). Bron: collectie legermuseum Delft.
Lees meer: Portabele zoeklicht systemen (projecteurs) voor het Nederlandse leger (1890 - 1920)
Schrijf reactie (0 Reacties)In 1893 kreeg Willem Smit de opdracht van het ministerie van Koloniën om de bestaande elektrische verlichting van de haven bij Tandjong Priok in het voormalige Nederlands Indië, flink uit te breiden en te moderniseren. Dit was een project van formaat. Aanleiding daarvoor was de avonddienst die werd ingevoerd op de spoorlijn Batavia - Priok en de ontstane behoefte aan elektrische verlichting. Tandjong Priok werd daarmee (in die tijd) één van de modernste havens ter wereld.
De eerste elektrische verlichting, 30 booglampen en 24 gloeilichten werden 10 jaar daarvoor aangebracht door Siemens & Halske. Willem Smit had een project uitgewerkt waarbij de oude lampen werden gecombineerd met een nieuw systeem van Smit Slikkerveer.
Onlangs vond ik in een oud document van het Koninklijk Instituut van Ingenieurs voor Nederlands Indië gedetailleerde informatie met schema's en tekeningen terug, die ik in dit artikel verwerkt heb.
Beproeving van de installatie voor Tandjong Priok 1894
216 booglampen
Willem Smit leverde de voor die tijd het enorme aantal van 186 booglampen (9 en 4.5 ampère) en 60 gloeilampen van 16 N.K.
Lees meer: Elektrische verlichting Nederlands Indië (Tandjong Priok 1894) door Willem Smit
Schrijf reactie (0 Reacties)Willem Benjamin Smit begon in juli 1886 met proeven om de elektrische straatverlichting in Nijmegen van de grond te krijgen. Op 04 juli 1886 had hij vanuit de gasfabriek een kabel gelegd naar het Valkhof, om precies te zijn naar de Barbarossa ruïne. Daar had hij tussen twee bomen een elektrische booglamp opgehangen, omdat daar toevallig een jaarlijks terugkerend concert plaats vond. Tot mijn grote verbazing kwam ik onlangs een foto tegen, gemaakt bij de Barbarossa ruïne in Nijmegen door Wilhelm Ivens, een van de bekendste fotografen van zijn tijd en grootvader van de zeer bekende cineast Joris Ivens. Verder was hij hof fotograaf van H.M. de Koningin Weduwe der Nederlanden (Emma).
Bron: Boek Wilhelm Ivens (1849 - 1904) Nijmeegs fotograaf. Foto's Wilhelm Ivens.
In 1889 werd station Venlo I (1865-1944) elektrisch verlicht met booglampen door Willem Benjamin Smit. Enkele jaren daarvoor (1886) had hij al ervaring op gedaan met 25 booglampen aangedreven door stoom dynamo's bij station Amsterdam. Na dit project (1890) was station Roosendaal aan de beurt.
Vòòr 1900 waren er in Nederland maar 3 bedrijven die dit soort elektrische installaties konden uitvoeren en Willem Smit was daarvan de enige zonder buitenlandse knowhow. Op onderstaande foto uit 1895 zien we dit mooie stationsgebouw en aan de rechterkant hangend aan de brug zien we één van de booglampen die Smit had geplaatst. Een unieke foto van een verloren stukje geschiedenis. In het tijdschrift "de ingenieur" van 1889 werd de compound dynamo die Willem Smit gebruikte kort beschreven.
Station Venlo I tussen 1889 en 1902, bron: Utrechts Archief
Lees meer: Willem Smit verlicht station Venlo met booglampen (1889)
Schrijf reactie (2 Reacties)Dit interessante artikel kwam ik tegen in een oude Leidsche Courant van 12-03-1925. Er worden op de jaarbeurs in Utrecht nieuwe uitvindingen gedemonstreerd, waaronder een nieuw type booglasch-transformator ontwikkeld door Willem Smit & Co's Transformatorenfabriek (lasafdeling) en een transformator voor het voeden van smelt ovens.
Deze beurs is dus zeer belangrijk geweest voor de ontwikkeling en succesformule van de elektrische lastransformatoren, maar men ging zich ook al verdiepen in elektrische ovens. In dit artikel is men dan ook zeer lovend over deze apparaten. In Nederland maakte men rond 1923 kennis met lastransformatoren en Willem Smit & Co's Transformatorenfabriek was dat jaar de eerste fabrikant die de lasapparaten ontwikkelde en zelf in productie nam. De fabricage van ovens begon ergens in 1929 , maar ten tijde van deze beurs ( in 1925) moet men bij Smit ook hebben ingezien dat deze ovens ook zelf ontwikkeld en gefabriceerd zouden kunnen worden. Officieel werd de afdeling Smit Ovens in 1936 pas opgericht. Directeur Thomas Rosskopf was voor de ontwikkeling van beide producten de stuwende kracht.
Bron: Leidsche Courant 12-03-1925
Schrijf reactie (0 Reacties)Feitelijk oprichter van Smit Transformatoren, Thomas Rosskopf was een voorstander van normalisatie. Hij wilde nationale- en internationale standaarden voor alles wat met elektrotechniek te maken had. Hij was een van de oprichters van het Nederlands Elektrotechnisch Comité (N.E.C.) en een van de vertegenwoordigers van Nederland bij vergaderingen van het International Electrotechnical Commission (I.E.C.). Van een van zijn reizen vonden wij onlangs een verzameling glas negatieven uit mei 1926. Hij bracht als Nederlandse vertegenwoordiger van het I.E.C. een bezoek aan een vergadering van het I.E.C. in New York. We zien o.a. unieke beelden van New York in 1926, het treinstation en de toenmalige Amerikaanse president Calvin Coolidge.
Geheel links Thomas Rosskopf met fotocamera op de boot naar New York. (vlnr. Ir. Thomas Rosskopf, Professor van der Bilt, Ir. Cornelis Pot (Smit Slikkerveer), vrouw Prof. H. van van der Bilt, mevr. Pot-Verhey)
Schrijf reactie (0 Reacties) Lees meer...Op 19-04-2016 was het precies 130 jaar geleden dat de eerste openbare elektriciteitscentrale van...
Op 01-07-2016 was het exact 130 jaar geleden dat de elektrische straatverlichting in Nijmegen in...
Op zondag 5 mei 2013 was het precies 90 jaar geleden dat de radiotelegrafieverbinding tussen Nederland en...
Begin 2010 vond ik bij toeval de website "Dancinginbombshelters.com" en zag de beschrijving van een dagboek...
Wereldtentoonstelling Parijs 1900Van 15 april tot 19 november 1900 werd de Wereldtentoonstelling in...
De voorbije tijden en het prille begin, 1885..1916 Voor de beeldvorming over de technische...
Stichting Willem Smit Historie Nijmegen
Binnenvaart 15
6642 CT Beuningen (Gelderland)
E-mail: info@willemsmithistorie.nl
Mobiel: 06 19009274
KvK nummer: 58361855
ANBI erkend.