Contact gegevens:
Stichting Willem Smit Historie Nijmegen
Binnenvaart 15
6642 CT Beuningen (Gelderland)
E-mail: info@willemsmithistorie.nl
Mobiel: 06 19009274
KvK nummer: 58361855
ANBI erkend.
Fabriekscentrale Stork & Co te Hengelo met generatoren van Siemens en Smit Slikkerveer (1900-1914)
In 2008 vond ik op Marktplaats een ontdooi-transformator,fabricaat Willem Smit & Co's Transformatorenfabriek uit 1929. Deze werden vanaf de twintiger gebruikt om bevroren waterleidingen en spoorwissels te ontdooien tijdens zware winters. Smit bouwde deze toestellen tot in de veertiger jaren.
Foto kleine montage van Smit Transformatoren met daarop ontdooitrafo's. Op de tafel staan 4 stuks (1928). Bron: Stichting Willem Smit Historie Nijmegen (met dank aan Gijs van Nieuwdorp).
Volgens Erik de Vries wordt dit principe ook toegepast om de tongen van bevroren spoorwegwissels te ontdooien. De hiervoor gebruikte transformatoren hebben een aanzienlijk groter vermogen en worden vast opgesteld in de onmiddellijke omgeving van een wissel. Gijs van Middendorp (TF) vertelde mij dat er ook varianten werden gemaakt, zoals de "witloftransformator", die werd toegepast om de grond, waarin de witlofknollen in de winter werden gepoot om deze uit te laten lopen, op te warmen. Vroeger gebeurde dat opwarmen ook nog wel met broeiende paardenmest, dat ook extra warmte leverde.
De ontdooitransformator met duidelijk het logo van Willem Smit & Co's Transformatorenfabriek uit de jaren dertig van de vorige eeuw.
Lees meer: De ontdooitransformator - een "nieuwe" uitvinding in 1929
Schrijf reactie (0 Reacties)Op 04-11-1938 vierde Willem Smit & Co's Transformatorenfabriek haar 25 jarig jubileum. Ter gelegenheid daarvan werd o.a. een boek uitgegeven. Daarbij hoorde ook een uitnodigingsbrief die ik terugvond in een van deze jubileumboeken. (klik op de foto's om deze te vergroten). Mocht ik nog meer fotomateriaal vinden zal ik dat op deze pagina plaatsen.
Een feestelijke bijeenkomst op het sportterrein van Willem Smit & Co's Transformatorenfabriek in 1938 m.b.t. het 25 jarig jubileum van het bedrijf. (foto: Verzameling Henny Eigenhuijsen)
Jubileumboek Willem Smit & Co 1938 Uitnodiging tot de receptie
V.l.n.r. Onbekend, Willem Benjamin Smit, Thomas Rosskopf, Professor Nolen, onbekend. Op de achtergrond zien we het schilderij van mede directeur Bergsma.
Lees meer: 25 Jarig jubileum van Willem Smit & Co's Transformatoren fabriek in 1938
Schrijf reactie (0 Reacties)Op 14 mei 1941 werd ten behoeve van de koppelverbinding Rotterdam - Den Haag door de straten van Nijmegen de grootste transformator in het land tot dan toe vervoerd met bestemming Rotterdam. Dit was de eerste transformator van 2 identieke transformatoren die vervoerd werden. De een voor de centrale GEB Den Haag en de ander voor de centrale aan de Galileistraat in Rotterdam.
Hieronder een artikel m.b.t. het transport naar de centrale aan de Galileistraat in Rotterdam met als bijschrift:
"In de straten van Nijmegen was vorige week een merkwaardig schouwspel te zien. Een reusachtige transformator van niet minder dan 100.000 kg werd op zgn. sleden van de Groenestraat naar de haven geschoven. Het gevaarte, voor Rotterdam bestemd, is onderweg."
Bron: Archief Smit Draad. (weekblad origineel uit 1941)
Het gevaarte van 100.0000 kg was een werkstuk van Willem Smit. Het transport nam ruim een maand in beslag. De transformator werd door vier houten sleden, die langzaam voort schoven over voortdurend vet gehouden dwarsliggers naar de haven gebracht. Spannende ogenblikken leverde een spoorwegovergang op, die in verband met het treinverkeer binnen een kwartier genomen moest worden.
Lees meer: Vervoer reusachtige transformator voor Rotterdam (1941)
Schrijf reactie (0 Reacties)Eind december 2015 kwam het boek "De Centrale" over 130 jaar elektriciteit in Nijmegen uit naar aanleiding van de sluiting van de Elektrische centrale in Nijmegen. Onze Stichting werkte ook mee aan het boek en zo kwam ik in contact met de ontwerper van het boek. Hij had een flink aantal glasnegatieven van de centrale gedigitaliseerd. Twee mooie exemplaren waren transformatoren van Smit uit de jaren dertig van de vorige eeuw. Hieronder de foto's voorzien van informatie door Erik de Vries.
De transformator waar de man met de vlinderdas voor staat is vrijwel zeker fabricaat Smit, bouwjaar ongeveer 1930. Vermogen : 2000 kVA Overzetverhouding : 10 / 6 kV Driefasen niet regelbaar onder belasting, conservatorloze type. Er werd met 10 kV opgewekt, de spanning in de stad was 6 kV en voor het buitengebied 10 kV. Deze trafo voedde Nijmegen en was opgesteld in de centrale Nijmegen dus aan de Waalkade.
Bron: KEMA
Schrijf reactie (1 Reacties)Bovenstaande foto laat een drijvende bok zien die een zware transformator met een vermogen in de orde van grootte van 400 kVA op de plaats van bestemming probeert te krijgen. De locatie is Dordrecht (Dordsche Kil ?) en de trafo is bestemd voor het Gemeentelijk Electriciteits Bedrijf Dordrecht (G.E.B.D.). Gezien de constructie van de kast moeten we deze dateren tussen 1925 en 1935.
Op de middelste foto heb ik de trafo eruit gelicht en zien we aan de linkerkant een typisch Smit plaatje, deze was standaard voor het fabricaat, het kleine plaatje daarboven was een zgn. type plaatje met de aanduiding van o.a.vermogen,overzetverhouding, klokgetal en gemeten kortsluitspanning. Om de doorvoeringen tijdens het transport niet te beschadigen zijn deze na de beproeving in Nijmegen gedemonteerd op de plaats van bestemming werden de doorvoeringen er weer opgezet. Waarschijnlijk is ter besparing van het gewicht deze transformator zonder olie getransporteerd, hij moest dus na montage van de doorvoeringen weer met olie gevuld worden. Een dergelijke procedure wordt nog steeds toegepast bij grote transformatoren (bijv. > 100 MVA) waar transportgewicht en afmetingen een rol spelen.
Erik de Vries
Bron: Stichting Willem Smit Historie Nijmegen (collectie van Heleen Rosskopf ,dochter van de oprichter van Smit Transformatoren, Th. Rosskopf)
De Kerncentrale Dodewaard is een voormalige kerncentrale in de Nederlandse plaats Dodewaard. De centrale was in bedrijf van 1969 tot 1997. Kerncentrale Dodewaard was de eerste kerncentrale in Nederland. De bouw begon in 1965 en de kernreactor werd in het bijzijn van koningin Juliana op 26 maart 1969 in gebruik genomen. Hoofddoel was het opdoen van kennis en ervaring met het opwekken van elektriciteit door middel van kernsplijting. In 1981 waren er meermaals protesten van de antikernenergiebeweging bij de centrale. Op 26 maart 1997 werd de centrale uit bedrijf genomen, zeven jaar eerder dan oorspronkelijk gepland. Zowel de bijgebouwen als de ventilatieschacht zijn in de jaren na sluiting afgebroken. Op 9 april 2003 is de laatste splijtstof uit de centrale afgevoerd en op 1 juli 2005 was het ombouwproces gereed en is de 40-jarige wachttijd ingegaan. De definitieve ontmanteling is gepland vanaf 2045. De GKN beheert de centrale en zorgt omstreeks 2045 voor de afbraak van de laatste gebouwen.
In 1969 leverde Smit Transformatoren een machine transformator voor de kerncentrale in Dodewaard.
Links, de bouw van de kerncentrale Dodewaard, rechts een luchtfoto van de centrale uit 1969.
Ik weet bijna zeker dat dit de machine transformator van de kerncentrale in Dodewaard is. Dus een object met een kleurrijke (politieke) geschiedenis. Het is niet erg waarschijnlijk dat dit de koppelnet transformator van Dodewaard is. Weliswaar dezelfde stations naam en ook een grote transformator, op de foto's heeft hij echter meer weg van een machine transformator.'
Erik de Vries
Op 19-04-2016 was het precies 130 jaar geleden dat de eerste openbare elektriciteitscentrale van...
Op 01-07-2016 was het exact 130 jaar geleden dat de elektrische straatverlichting in Nijmegen in...
Op zondag 5 mei 2013 was het precies 90 jaar geleden dat de radiotelegrafieverbinding tussen Nederland en...
Begin 2010 vond ik bij toeval de website "Dancinginbombshelters.com" en zag de beschrijving van een dagboek...
Wereldtentoonstelling Parijs 1900Van 15 april tot 19 november 1900 werd de Wereldtentoonstelling in...
De voorbije tijden en het prille begin, 1885..1916 Voor de beeldvorming over de technische...
Stichting Willem Smit Historie Nijmegen
Binnenvaart 15
6642 CT Beuningen (Gelderland)
E-mail: info@willemsmithistorie.nl
Mobiel: 06 19009274
KvK nummer: 58361855
ANBI erkend.