Contact gegevens:
Stichting Willem Smit Historie Nijmegen
Binnenvaart 15
6642 CT Beuningen (Gelderland)
E-mail: info@willemsmithistorie.nl
Mobiel: 06 19009274
KvK nummer: 58361855
ANBI erkend.

Fabriekscentrale Stork & Co te Hengelo met generatoren van Siemens en Smit Slikkerveer (1900-1914)
In 2008 vond ik op Marktplaats een ontdooi-transformator,fabricaat Willem Smit & Co's Transformatorenfabriek uit 1929. Deze werden vanaf de twintiger gebruikt om bevroren waterleidingen en spoorwissels te ontdooien tijdens zware winters. Smit bouwde deze toestellen tot in de veertiger jaren.

Foto kleine montage van Smit Transformatoren met daarop ontdooitrafo's. Op de tafel staan 4 stuks (1928). Bron: Stichting Willem Smit Historie Nijmegen (met dank aan Gijs van Nieuwdorp).
Volgens Erik de Vries wordt dit principe ook toegepast om de tongen van bevroren spoorwegwissels te ontdooien. De hiervoor gebruikte transformatoren hebben een aanzienlijk groter vermogen en worden vast opgesteld in de onmiddellijke omgeving van een wissel. Gijs van Middendorp (TF) vertelde mij dat er ook varianten werden gemaakt, zoals de "witloftransformator", die werd toegepast om de grond, waarin de witlofknollen in de winter werden gepoot om deze uit te laten lopen, op te warmen. Vroeger gebeurde dat opwarmen ook nog wel met broeiende paardenmest, dat ook extra warmte leverde.
De ontdooitransformator met duidelijk het logo van Willem Smit & Co's Transformatorenfabriek uit de jaren dertig van de vorige eeuw.
Lees meer: De ontdooitransformator - een "nieuwe" uitvinding in 1929
Schrijf reactie (0 Reacties)Op 04-11-1938 vierde Willem Smit & Co's Transformatorenfabriek haar 25 jarig jubileum. Ter gelegenheid daarvan werd o.a. een boek uitgegeven. Daarbij hoorde ook een uitnodigingsbrief die ik terugvond in een van deze jubileumboeken. (klik op de foto's om deze te vergroten). Mocht ik nog meer fotomateriaal vinden zal ik dat op deze pagina plaatsen.

Een feestelijke bijeenkomst op het sportterrein van Willem Smit & Co's Transformatorenfabriek in 1938 m.b.t. het 25 jarig jubileum van het bedrijf. (foto: Verzameling Henny Eigenhuijsen)
Jubileumboek Willem Smit & Co 1938 Uitnodiging tot de receptie
V.l.n.r. Onbekend, Willem Benjamin Smit, Thomas Rosskopf, Professor Nolen, onbekend. Op de achtergrond zien we het schilderij van mede directeur Bergsma.
Lees meer: 25 Jarig jubileum van Willem Smit & Co's Transformatoren fabriek in 1938
Schrijf reactie (0 Reacties)Op 14 mei 1941 werd ten behoeve van de koppelverbinding Rotterdam - Den Haag door de straten van Nijmegen de grootste transformator in het land tot dan toe vervoerd met bestemming Rotterdam. Dit was de eerste transformator van 2 identieke transformatoren die vervoerd werden. De een voor de centrale GEB Den Haag en de ander voor de centrale aan de Galileistraat in Rotterdam.
Hieronder een artikel m.b.t. het transport naar de centrale aan de Galileistraat in Rotterdam met als bijschrift:
"In de straten van Nijmegen was vorige week een merkwaardig schouwspel te zien. Een reusachtige transformator van niet minder dan 100.000 kg werd op zgn. sleden van de Groenestraat naar de haven geschoven. Het gevaarte, voor Rotterdam bestemd, is onderweg."

Bron: Archief Smit Draad. (weekblad origineel uit 1941)
Het gevaarte van 100.0000 kg was een werkstuk van Willem Smit. Het transport nam ruim een maand in beslag. De transformator werd door vier houten sleden, die langzaam voort schoven over voortdurend vet gehouden dwarsliggers naar de haven gebracht. Spannende ogenblikken leverde een spoorwegovergang op, die in verband met het treinverkeer binnen een kwartier genomen moest worden.
Lees meer: Vervoer reusachtige transformator voor Rotterdam (1941)
Schrijf reactie (0 Reacties)Eind december 2015 kwam het boek "De Centrale" over 130 jaar elektriciteit in Nijmegen uit naar aanleiding van de sluiting van de Elektrische centrale in Nijmegen. Onze Stichting werkte ook mee aan het boek en zo kwam ik in contact met de ontwerper van het boek. Hij had een flink aantal glasnegatieven van de centrale gedigitaliseerd. Twee mooie exemplaren waren transformatoren van Smit uit de jaren dertig van de vorige eeuw. Hieronder de foto's voorzien van informatie door Erik de Vries.
De transformator waar de man met de vlinderdas voor staat is vrijwel zeker fabricaat Smit, bouwjaar ongeveer 1930. Vermogen : 2000 kVA Overzetverhouding : 10 / 6 kV Driefasen niet regelbaar onder belasting, conservatorloze type. Er werd met 10 kV opgewekt, de spanning in de stad was 6 kV en voor het buitengebied 10 kV. Deze trafo voedde Nijmegen en was opgesteld in de centrale Nijmegen dus aan de Waalkade.
Bron: KEMA
Schrijf reactie (1 Reacties)De eerste order die de oude fabriek (Smit Slikkerveer) kreeg voor een transformator als losse component was naar mijn weten in 1900. Rosskopf heeft een paar keer de uitdrukking oude en nieuwe fabriek gebruikt. Hetgeen er op duidt, zoals we reeds weten, dat er in Slikkerveer ook al behoorlijke aantallen gemaakt zijn.
Hier nog een zinsnede uit mijn verhaal over een beproevingsprotocol.
De beproefde transformator heeft het nummer 739. Het is dus waarschijnlijk dat dit de 739-ste is die in Slikkeveer is gemaakt.
Indien men bedenkt dat de eerste medio 1900 werd gemaakt, zou de productie in Slikkerveer dus gemiddeld 58 stuks per jaar hebben bedragen. Afhankelijk van het type transformator zal de levertijd c.a. 5 maanden geweest zijn. Deze transformatoren zijn dus geheel in Slikkerveer geproduceerd.

Bron: Leeuwarder Courant 09-08-1912
Het is niet één van de eerste orders voor transformatoren. Bij een gemiddelde order omvang van 10 stuks en een verdeling van 50 % losse componenten en 50 % voor turn key projecten, zou dit de {(12 x 58) x 50 %} / 10 = 35-ste order moeten zijn. Dit is natuurlijk een verschrikkelijk grove benadering maar de afwijking zal kleiner zijn dan 200 %, dus dan nog mag hier niet gesproken worden over één van de eersten.
Waarschijnlijk gaat deze opdracht om een turn key levering die in twee moten is opgehakt, de distributie voor HEEMAF en de opwekking voor Smit. Dan blijft de vraag wie het de verdeling van de middenspanning kreeg. Het ging duidelijk om een nieuw net, m.a.w. met deze opdracht werd Menaldumadeel ge-electrificeerd. Men stelt ook een electrotechnicus aan dus maakt waarschijnlijk geen gebruik van het nog in ontwikkeling zijnde provinciale net ( het latere PEB Friesland) en kiest voor een zgn. eiland-bedrijf.
We mogen niet uitsluiten dat de journalist niet terzake deskundig was en ipv. generatoren, transformatoren heeft geschreven, dit kwam wel vaker voor.
Dan zou Smit dus een centrale voor de opwekking geleverd hebben en HEEMAF zou de verdeling tussen de centrale en eindverbruiker realiseren. De opwekking en distributie zou daarbij op 110 V. niveau hebben kunnen plaatsvinden. In dit scenario zijn geen transformatoren voorzien. Ik beschik wel over literatuur van de electrificatie in Groningen en Drenthe maar van Friesland kan ik weinig achterhalen. Wellicht dat iemand meer weet over de electrificatie in Friesland.
Erik de Vries
Schrijf reactie (0 Reacties)Hieronder een prachtig artikel uit de Rotterdamsche Courant uit 1930. Het gaat het hier om een transformator van Willem Smit , ca.10 MVA, 25.000 / 3.000 Volt Transformator voor de GEB Rotterdam 19-03-1930. Het sleeën van transformatoren wordt heden ten dage nog steeds zo gedaan, het vet is vervangen door teflon en de glijplaten zijn van metaal ( hier houten balken). De dwars balken op het wegdek zijn tegenwoordig in de langsrichting geplaatste glijplaten.

Bron: Rotterdamsche courant 19-03-1930
Op 19-04-2016 was het precies 130 jaar geleden dat de eerste openbare elektriciteitscentrale van...
Op 01-07-2016 was het exact 130 jaar geleden dat de elektrische straatverlichting in Nijmegen in...
Op zondag 5 mei 2013 was het precies 90 jaar geleden dat de radiotelegrafieverbinding tussen Nederland en...
Begin 2010 vond ik bij toeval de website "Dancinginbombshelters.com" en zag de beschrijving van een dagboek...
Wereldtentoonstelling Parijs 1900Van 15 april tot 19 november 1900 werd de Wereldtentoonstelling in...
De voorbije tijden en het prille begin, 1885..1916 Voor de beeldvorming over de technische...
Contact gegevens:Stichting Willem Smit Historie Nijmegen
Binnenvaart 15
6642 CT Beuningen (Gelderland)
E-mail: info@willemsmithistorie.nl
Mobiel: 06 19009274
KvK nummer: 58361855
ANBI erkend.
