Thomas Rosskopf (1880-1953)
De oprichter van Smit Transformatoren, Draad, Weld en Ovens
Thomas Rosskopf
Excursieleider KIVI bij Smit Slikkerveer (1911)
Smit Slikkerveer
Wereldtentoonstelling Brussel 1910
Smit Draad
Draadwals (1926)
Smit Draad
Vrouw aan de omspinmachine (1926)
Smit Transformatoren
Spoelenmontage 1921
Smit Ovens
Vervoer van een grote oven per slede (Groenestraat Nijmegen 1936)
Smit Slikkerveer
Elektrische centrale Tandjong Priok (1895)
Smit Gas Generatoren
1965-1969
Willem Benjamin Smit (1860-1950)
Elektriciteitspionier en grondlegger van de Smit bedrijven in Nederland
Transformatoren
Smit Slikkerveer 1912
Smit Transformatoren
Montage in de bak van een 4000 kVA transformator (Amsterdam 1916)
Smit Transformatoren (1916)
4000 kVA transformator
Het vervoer van transformatoren d.m.v. paardentractie (Smit Transformatoren 1913-1915)
Dit duurde weken...
Smit Draad (1921-1927)
Kijkje in de Draadfabriek
Smit Elektroden
Laselektroden afdeling 1935
Smit Slikkerveer
Generator 1500 kW (1913)
Hoogte Kadijk
Transformatoren (1936)
Professor Nolen (1938)
Beproeving oude gramme dynamo bij TU Delft

Historische nieuwsflits

Willem Benjamin Smit bij de Heemaf fabriek (1947-1950)

In het archief van Old Hengel kwam deze unieke foto tevoorschijn. We zien hier van links naar rechts Frank Smit (oud directeur Smit Slikkerveer), Willem Benjamin Smit (met bolhoed). De elektriciteitspionier, oprichter van Smit Slikkerveer, oprichter van de eerste elektrische centrale en installateur van eerste elektrische straatverlichting in Nederland. Rechts zien we Keus, directeur van de Heemaf. De datering is rond 1947-1950, dus net voor zijn dood heeft Willem Smit de Heemaf fabriek nog bezocht.

Bron: Stichting Old Hengel.

Schrijf reactie (0 Reacties)

Transformator voor kerncentrale Dodewaard (1969)

koningin juliana bij opening centraleDe Kerncentrale Dodewaard is een voormalige kerncentrale in de Nederlandse plaats Dodewaard. De centrale was in bedrijf van 1969 tot 1997. Kerncentrale Dodewaard was de eerste kerncentrale in Nederland. De bouw begon in 1965 en de kernreactor werd in het bijzijn van koningin Juliana op 26 maart 1969 in gebruik genomen. Hoofddoel was het opdoen van kennis en ervaring met het opwekken van elektriciteit door middel van kernsplijting. In 1981 waren er meermaals protesten van de antikernenergiebeweging bij de centrale. Op 26 maart 1997 werd de centrale uit bedrijf genomen, zeven jaar eerder dan oorspronkelijk gepland. Zowel de bijgebouwen als de ventilatieschacht zijn in de jaren na sluiting afgebroken. Op 9 april 2003 is de laatste splijtstof uit de centrale afgevoerd en op 1 juli 2005 was het ombouwproces gereed en is de 40-jarige wachttijd ingegaan. De definitieve ontmanteling is gepland vanaf 2045. De GKN beheert de centrale en zorgt omstreeks 2045 voor de afbraak van de laatste gebouwen.

In 1969 leverde Smit Transformatoren een machine transformator voor de kerncentrale in Dodewaard. 

 

Links, de bouw van de kerncentrale Dodewaard, rechts een luchtfoto van de centrale uit 1969.

Machine transformator Dodewaard (1969)

Ik weet bijna zeker dat dit de machine transformator van de kerncentrale in Dodewaard is. Dus een object met een kleurrijke (politieke) geschiedenis. Het is niet erg waarschijnlijk dat dit de koppelnet transformator van Dodewaard is. Weliswaar dezelfde stations naam en ook een grote transformator, op de foto's heeft hij echter meer weg van een machine transformator.'

Erik de Vries

Schrijf reactie (1 Reacties) Lees meer...

Contact gegevens:

Stichting Willem Smit Historie Nijmegen
Binnenvaart 15
6642 CT Beuningen (Gelderland)
E-mail: info@willemsmithistorie.nl
Mobiel: 06 19009274

KvK nummer: 58361855
ANBI erkend.

 

Adverteren

DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd