Smit Ovens
Vervoer van een grote oven per slede (Groenestraat Nijmegen 1936)
Thomas Rosskopf (1880-1953)
De oprichter van Smit Transformatoren, Draad, Weld en Ovens
Smit Elektroden
Laselektroden afdeling 1935
Smit Transformatoren
Montage in de bak van een 4000 kVA transformator (Amsterdam 1916)
Transformatoren
Smit Slikkerveer 1912
Willem Benjamin Smit (1860-1950)
Elektriciteitspionier en grondlegger van de Smit bedrijven in Nederland
Smit Slikkerveer
Wereldtentoonstelling Brussel 1910
Professor Nolen (1938)
Beproeving oude gramme dynamo bij TU Delft
Smit Transformatoren (1916)
4000 kVA transformator
Smit Slikkerveer
Generator 1500 kW (1913)
Smit Draad
Vrouw aan de omspinmachine (1926)
Het vervoer van transformatoren d.m.v. paardentractie (Smit Transformatoren 1913-1915)
Dit duurde weken...
Smit Gas Generatoren
1965-1969
Smit Transformatoren
Spoelenmontage 1921
Smit Draad
Draadwals (1926)
Smit Slikkerveer
Elektrische centrale Tandjong Priok (1895)
Smit Draad (1921-1927)
Kijkje in de Draadfabriek
Hoogte Kadijk
Transformatoren (1936)
Thomas Rosskopf
Excursieleider KIVI bij Smit Slikkerveer (1911)

Laatst bijgewerkt

Historische nieuwsflits

Menukaart salonrader stoomboot "de Merwede 1" van Fop Smit (1887) update

In 1883 kreeg Willem Smit een opdracht van zijn oom Fop Smit om salon-rader stoomboot "de Merwede 1" van elektrische verlichting te voorzien.  Willem kreeg het voor elkaar (Swann-gloeilampen aangedreven door een gramme-dynamo) en daarmee was het de eerste boot in Nederland met een lichtinstallatie.

Merwede I

Originele foto van de salonrader stoomboot "de Merwede I" uit het archief van Brush Ridderkerk, klik op de foto om te vergroten.

Onlangs stuurde Gabriëlle van Klaveren mij een digitale scan van prachtige menukaart uit 1887 die gebruikt werd op bovenstaande salonrader stoomboot Merwede I.  Duidelijk te zien is dat de menukaart bedoeld was voor de welgestelden uit die tijd, alleen met prijzen waarvoor je nu nog geen hamburger kunt kopen bij een fast-food restaurant. (klik op de foto om te vergroten).

Menukaart van de salonraderboot Merwede 1 uit 1897

Prachtige handgeschreven menukaart uit 31-07-1887. Bron: Gabriëlle van Klaveren

Merwede I
De salonrader stoomboot "De Merwede I".

Inrichting van de salonrader stoomboot de Merwede 1
De inrichting van de Merwede 1

Blik vanuit een salon-rader boot van Fop Smit Blik vanuit een salon-rader boot van Fop Smit

Een blik vanuit een salonrader stoomboot van Fop Smit

Een salon-rader boot van Fop Smit

Een salon-rader boot van Fop Smit Een salon-rader boot van Fop Smit
Enkele foto's van een "nieuwer" type salonrader stoomboot van Fop Smit.

 

Merwede I verlicht door Willem Smit (17-02-1883)
Bron: Nieuws van den dag : 17-02-1883

Gloeilicht seriedynamo van de Merwede 1

De eerste gloeilicht serie-dynamo van 55 V gemaakt voor de Merwede 1 in 1883. Deze machine heeft jarenlang gestaan bij de Technische Hogeschool in Delft. Nu is hij te zien in het kleine maar zeer interessante bedrijfsmuseum van Brush HMA te Ridderkerk.

Merwede I

 

Met dank aan: Gabriëlle van Klaveren voor de prachtige menukaart.

Bron: Jubileumboek Smit Slikkerveer/ oude film Dordrecht

Schrijf reactie (0 Reacties)

Smit Slikkerveer levert generatoren voor depotschip Hr.Ms. Pelikaan (1922)

Smit Slikkerveer leverde al heel vroeg elektrische machines en apparaten voor schepen. Men leverde dynamo's, generatoren, koelkasten, verlichting, ventilatoren, pompen, lieren enz.  Een mooi voorbeeld is onderstaande reclameposter van Smit Slikkerveer uit de periode 1920 - 1930.

Reclameposter Smit Slikkerveer 1920 - 1930

Een voorbeeld daarvan was de levering in 1922 aan depotschip Hare Majesteit Pelikaan (1922-1934), gebouwd op de werf van de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij (N.S.M.) in opdracht van het Departement van Koloniën.  Dit depotschip voer in Nederlands Indië (Soerabaja) en was speciaal bedoeld om een divisie onderzeeboten de mogelijkheid te bieden in afgelegen gebieden van het uitgestrekte eilandenrijk te opereren. Smit Slikkerveer leverde voor dit schip 2 generatoren. Het schip de Hr. Ms. Pelikaan werd in 1934 verkocht en gesloopt.

Hr. Ms. Pelikaan (1922-1934) Hr. Ms. Pelikaan (1922-1934)
Depotschip Hr. Ms. Pelikaan 1922

Hieronder zien we de machinekamer van het schip met op de voorgrond links en rechts de 2 generatoren van Smit Slikkerveer.

Schrijf reactie (0 Reacties) Lees meer...

Contact gegevens:

Stichting Willem Smit Historie Nijmegen
Binnenvaart 15
6642 CT Beuningen (Gelderland)
E-mail: info@willemsmithistorie.nl
Mobiel: 06 19009274

KvK nummer: 58361855
ANBI erkend.

 

Adverteren

DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd