Smit Transformatoren
Montage in de bak van een 4000 kVA transformator (Amsterdam 1916)
Smit Transformatoren (1916)
4000 kVA transformator
Smit Ovens
Vervoer van een grote oven per slede (Groenestraat Nijmegen 1936)
Smit Draad (1921-1927)
Kijkje in de Draadfabriek
Hoogte Kadijk
Transformatoren (1936)
Thomas Rosskopf (1880-1953)
De oprichter van Smit Transformatoren, Draad, Weld en Ovens
Smit Transformatoren
Spoelenmontage 1921
Smit Elektroden
Laselektroden afdeling 1935
Smit Gas Generatoren
1965-1969
Smit Draad
Vrouw aan de omspinmachine (1926)
Smit Draad
Draadwals (1926)
Transformatoren
Smit Slikkerveer 1912
Professor Nolen (1938)
Beproeving oude gramme dynamo bij TU Delft
Het vervoer van transformatoren d.m.v. paardentractie (Smit Transformatoren 1913-1915)
Dit duurde weken...
Smit Slikkerveer
Wereldtentoonstelling Brussel 1910
Thomas Rosskopf
Excursieleider KIVI bij Smit Slikkerveer (1911)
Smit Slikkerveer
Generator 1500 kW (1913)
Smit Slikkerveer
Elektrische centrale Tandjong Priok (1895)
Willem Benjamin Smit (1860-1950)
Elektriciteitspionier en grondlegger van de Smit bedrijven in Nederland

Historische nieuwsflits

Ondergrondse transformator ruimte staatsmijn Emma (1960)

Onderstaande foto van een ondergrondse traforuimte bij Staatsmijn Emma , kwam ik tegen op de mooie website van de Staatsmijnen (http://www.demijnen.nl/). Volgens de boeken werden er in die tijd geregeld trafo's geleverd aan de Staatsmijnen (waaronder Staatsmijn Emma), al is op de foto moeilijk te zien welke trafo van Smit is, maar het lijkt me stug dat er niet eentje van Smit tussen staat.

Ondergrondse traforuimte bij Staatsmijn Emma 06-05-1960

Een typisch industrieel MS / LS station.

Op de voorgrond links twee transformatoren met daar achter de MS schakelaars.Op de voorgrond rechts twee wat kleinere transformatoren met daar achter de LS schakel- en verdeelinstallatie. Onder alle transformatoren is een  met grind volgestorte olie opvang voorziening. Ook onder de MS schakelaars bevindt zich een dergelijke voorziening, deze waren toen ter tijd van het olie gevulde type. Het gehele station is gebouwd in gesloten uitvoering, dwz. er zijn geen " blanke" geleiders. Voor industrieële toepassing niet ongebruikelijk, men had hier vaak met stof, druip-  en spatwater te doen.

Bij de meeste transformatoren zien we open lucht doorvoeringen op het deksel die met een blanke draad of koperstrip werden aan gesloten. Deze transformatoren zijn met kabel aangesloten, zoals in bijv. Engeland erg gebruikelijk was onder de naam cable box with disconnecting chamber. Hierbij eindigt de kabel in een olie of massa gevulde kabel eindsluit kast die met doorvoeringen is aan gesloten op een olie gevulde tussenkast. De doorvoeringen van de transformator komen ook uit op deze tussenkast ( chamber). Tussen de kabel zijdige doorvoeringen en de trafo zijdige doorvoeringen bevinden zich verbindings strips die voor het testen (jargon : "persen") van de kabel tijdelijk verwijderd kunnen worden (disconnecting).

Groet,

Erik de Vries.


Bron: De Mijnen.nl

Schrijf reactie (1 Reacties)

Smit Lastransformator type LT1 (1932)

Lastrafo LT1 (16-03-1932)

Lastrafo LT1 (16-03-1932)

Bron: "Electrotechniek" 16-03-1932 (archief Smit Transformatoren).

 

Schrijf reactie (2 Reacties)

Contact gegevens:

Stichting Willem Smit Historie Nijmegen
Binnenvaart 15
6642 CT Beuningen (Gelderland)
E-mail: info@willemsmithistorie.nl
Mobiel: 06 19009274

KvK nummer: 58361855
ANBI erkend.

 

Adverteren

DMC Firewall is a Joomla Security extension!