Contact gegevens:
Stichting Willem Smit Historie Nijmegen
Binnenvaart 15
6642 CT Beuningen (Gelderland)
E-mail: info@willemsmithistorie.nl
Mobiel: 06 19009274
KvK nummer: 58361855
ANBI erkend.

Fabriekscentrale Stork & Co te Hengelo met generatoren van Siemens en Smit Slikkerveer (1900-1914)

Een zoeklicht is een draaibare schijnwerper die een sterk geconcentreerde lichtbundel geeft. Een zoeklicht wordt gebruikt om 's avonds en 's nachts iets op te sporen, te zoeken naar een bepaald object. De scheepvaart gebruikt ook zoeklichten om gemakkelijker ergens aan te meren of een te varen vaargeul of -route te beschijnen.
Smit Slikkerveer had tussen 1885 en 1900 al veel ervaring opgedaan met het maken van zoeklichten, hoofdzakelijk voor de scheepvaart, vuurtorens en brandweer. Deze werden gevoed door (stoom) dynamo's die men zelf fabriceerde. Rond die tijd kreeg men ook opdrachten van het Nederlandse leger om verplaatsbare zoeklicht systemen te maken op terreinen waar geen elektriciteit voorhanden was. Dus werden er wagens gemaakt met daarop een dynamo agregaat waarmee het zoeklicht gevoed werd en portabel gebruikt kon worden. Toepassingen waren natuurlijk om speciaal om bij nacht vijandelijke vliegtuigen te signaleren, het zoeken naar gewonden op het slagveld enz. In 1905 werden voor het eerst portabele zoeklichten gebruikt in de Russisch Japanse oorlog. De eerste portabele zoeklicht systemen werden door een soldaat of per paard voortbewogen, pas veel later gebeurde dit met legertrucks. Onderstaande foto's laten zoeklicht systemen zien, ingebouwd in een kar die in het prille begin werden voortgetrokken door paarden of door een soldaat en later door een militair voertuig.
 met dynamo van W. Smit & Co.jpg)
Een Spyker 90 cm S.S. dynamo wagen (enkel – of dubbelmast) met dynamo van Smit Slikkerveer en een Spyker motor (1890-1920). Bron: collectie legermuseum Delft.
Lees meer: Portabele zoeklicht systemen (projecteurs) voor het Nederlandse leger (1890 - 1920)
Schrijf reactie (0 Reacties)
In 1893 kreeg Willem Smit de opdracht van het ministerie van Koloniën om de bestaande elektrische verlichting van de haven bij Tandjong Priok in het voormalige Nederlands Indië, flink uit te breiden en te moderniseren. Dit was een project van formaat. Aanleiding daarvoor was de avonddienst die werd ingevoerd op de spoorlijn Batavia - Priok en de ontstane behoefte aan elektrische verlichting. Tandjong Priok werd daarmee (in die tijd) één van de modernste havens ter wereld.
De eerste elektrische verlichting, 30 booglampen en 24 gloeilichten werden 10 jaar daarvoor aangebracht door Siemens & Halske. Willem Smit had een project uitgewerkt waarbij de oude lampen werden gecombineerd met een nieuw systeem van Smit Slikkerveer.
Onlangs vond ik in een oud document van het Koninklijk Instituut van Ingenieurs voor Nederlands Indië gedetailleerde informatie met schema's en tekeningen terug, die ik in dit artikel verwerkt heb.
Beproeving van de installatie voor Tandjong Priok 1894
216 booglampen
Willem Smit leverde de voor die tijd het enorme aantal van 186 booglampen (9 en 4.5 ampère) en 60 gloeilampen van 16 N.K.
Lees meer: Elektrische verlichting Nederlands Indië (Tandjong Priok 1894) door Willem Smit
Schrijf reactie (0 Reacties)
Willem Benjamin Smit begon in juli 1886 met proeven om de elektrische straatverlichting in Nijmegen van de grond te krijgen. Op 04 juli 1886 had hij vanuit de gasfabriek een kabel gelegd naar het Valkhof, om precies te zijn naar de Barbarossa ruïne. Daar had hij tussen twee bomen een elektrische booglamp opgehangen, omdat daar toevallig een jaarlijks terugkerend concert plaats vond. Tot mijn grote verbazing kwam ik onlangs een foto tegen, gemaakt bij de Barbarossa ruïne in Nijmegen door Wilhelm Ivens, een van de bekendste fotografen van zijn tijd en grootvader van de zeer bekende cineast Joris Ivens. Verder was hij hof fotograaf van H.M. de Koningin Weduwe der Nederlanden (Emma).
Bron: Boek Wilhelm Ivens (1849 - 1904) Nijmeegs fotograaf. Foto's Wilhelm Ivens.
In 1889 werd station Venlo I (1865-1944) elektrisch verlicht met booglampen door Willem Benjamin Smit. Enkele jaren daarvoor (1886) had hij al ervaring op gedaan met 25 booglampen aangedreven door stoom dynamo's bij station Amsterdam. Na dit project (1890) was station Roosendaal aan de beurt.
Vòòr 1900 waren er in Nederland maar 3 bedrijven die dit soort elektrische installaties konden uitvoeren en Willem Smit was daarvan de enige zonder buitenlandse knowhow. Op onderstaande foto uit 1895 zien we dit mooie stationsgebouw en aan de rechterkant hangend aan de brug zien we één van de booglampen die Smit had geplaatst. Een unieke foto van een verloren stukje geschiedenis. In het tijdschrift "de ingenieur" van 1889 werd de compound dynamo die Willem Smit gebruikte kort beschreven.
Station Venlo I tussen 1889 en 1902, bron: Utrechts Archief
Lees meer: Willem Smit verlicht station Venlo met booglampen (1889)
Schrijf reactie (2 Reacties)Juist voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog (1936) nam de toenmalige bedrijfsleider van Smit Transformatoren, de heer Von Rohden, afscheid van de onderneming. Ter gelegenheid daarvan werd onderstaande foto genomen, waarop de heer Von Rohden te zien is met zijn naaste medewerkers en collega's.

Foto komt uit een personeelsblad, Post (rond 1968) en is ons opgestuurd door dhr. Albert Wels.

Bovenstaande jubilarissen kwamen we ook al tegen bij de foto van het afscheid van Bedrijfsleider Rohden (zie foto bovenaan uit 1936), namelijk : dhr. Kamps, Preyers en Rehbach, maar nu bijna 20 jaar later (1954) en krijgen zij een lintje en gaat men met pensioen. Bron: Post 1954 (Smit Nijmgen Historisch Genootschap).
In de prikbord mededelingen vond ik een mededeling uit 20-05-1932, waar de heren Reiziger (werkmeester), von Rohden, (bedrijfsleider) en chef voorbereidingskantoor Hr. Braakenburg genoemd worden.(zie ook foto boven). 
Bron: Archief Smit Transformatoren.
Schrijf reactie (0 Reacties)Jacques Claessen, oud medewerker van Smit Transformatoren stuurde mij een tiental foto's van verschillende onderwerpen over Smit Transformatoren.

Foto van de 1000 kV beproevingscascade voor de Kema. Bij de TH Delft staat nog zo'n ding met in totaal 1500 kV maar daar heb ik geen foto's van. Deze beproevingscascade wordt beschreven in Smit Mededelingen nr. 3, 1968

Kantoorpersoneel Smit Transformatoren (NF) 1975

Eerste open dag NF locatie west (1974/1975)

Paul van Kolck werkt aan het eerste programmeerbare rekentuig op afdeling Berekening. (Eind jaren 60)
Foto's van het bezoek van Dominit medewerkers. Smit heeft samengewerkt met deze firma uit Brilon (Duitsland). De samenwerking met Dominit was in het begin van de jaren 70, de eerste contacten in 1972.

Envelop uitgegeven bij het 75 jarig jubileum (1988)

Foto van het protest van de medewerkers van de transformatorenfabriek bij het bestuur van Holec in 1982. In tegenstelling tot de tekst bij de foto ging het toch echt om de transformatorenfabriek.
Met dank aan Jacques Claessen
Schrijf reactie (1 Reacties)Op 19-04-2016 was het precies 130 jaar geleden dat de eerste openbare elektriciteitscentrale van...
Op 01-07-2016 was het exact 130 jaar geleden dat de elektrische straatverlichting in Nijmegen in...
Op zondag 5 mei 2013 was het precies 90 jaar geleden dat de radiotelegrafieverbinding tussen Nederland en...
Begin 2010 vond ik bij toeval de website "Dancinginbombshelters.com" en zag de beschrijving van een dagboek...
Wereldtentoonstelling Parijs 1900Van 15 april tot 19 november 1900 werd de Wereldtentoonstelling in...
De voorbije tijden en het prille begin, 1885..1916 Voor de beeldvorming over de technische...
Contact gegevens:Stichting Willem Smit Historie Nijmegen
Binnenvaart 15
6642 CT Beuningen (Gelderland)
E-mail: info@willemsmithistorie.nl
Mobiel: 06 19009274
KvK nummer: 58361855
ANBI erkend.
