Contact gegevens:
Stichting Willem Smit Historie Nijmegen
Binnenvaart 15
6642 CT Beuningen (Gelderland)
E-mail: info@willemsmithistorie.nl
Mobiel: 06 19009274
KvK nummer: 58361855
ANBI erkend.
Willem Smit koopt koolspitsen voor elektrische booglampen bij Conrad Conradty in Nürnberg (1893)
Tijdens WO I werd de Duitse kabel vernietigd waarmee telegrafie contact werd onderhouden tussen Nederland en Nederlands Indië. Indië was alleen bereikbaar d.m.v. een Britse kabel, maar censuur op de lijn zorgde voor de roep naar een eigen systeem. Cornelis de Groot kreeg deze opdracht en ging ermee aan de slag in Malabar (Nederlands Indië).
Voor de verbinding naar Indië werd in Kootwijk een enorme zender gebouwd.Om storingen te voorkomen werd de ontvanger op een andere locatie neergezet. Voor de zender Kootwijk Radio was dat eerst op de hei in Sambeek ten zuiden van Boxmeer (Oost-Brabant). Op de heide nabij "het Radio-bos" werden zeven masten opgericht die elk 61,5 meter hoog waren, waaraan antennekabels werden bevestigd.
In die tijd moesten zend en ontvangstation op minstens 50 km afstand staan, aangezien de zwakke signalen gestoord konden worden door de sterke zender. Verder was de richting van Sambeek bepalend voor de keuze van de locatie. De richting van het ontvangstation Kootwijk moest loodrecht staan op de richting van de richting Kootwijk - Indië . Sambeek voldeed daaraan en in 1919 werd dit met de bouw een begin gemaakt. Eind 1919 werden hier voor het eerst signalen opgevangen vanuit Malabar (Bandung). Ondanks het feit dat Sambeek prima functioneerde verhuisde in 1924 de ontvanger naar landgoed Meyendel , dat had weer te maken met het feit dat het centrale telegraafkantoor in Amsterdam gelegen was en Sambeek uit de richting lag waardoor men berichten die men in Sambeek ontving naar Amsterdam moest doorzenden. Dat was nogal omslachtig. Zie ook DIT artikel. Enkele jaren later verhuisde het ontvangststation naar Noordwijk en uiteindelijk naar Nederhorst den Berg.
Het ontvangstation Sambeek is slechts korte tijd in gebruik geweest en er is zeer weinig over bekend maar onlangs vond ik
Schrijf reactie (4 Reacties)Nederland telde in totaal 3 koepelgevangenissen. Deze zijn tussen 1882 en 1900 gebouwd door architect Johan Metzelaar (Arnhem en Breda) en zijn zoon (Haarlem). De gevangenissen vielen op door de mooie neo-renaissance bouwstijl met een soort kasteel torens bij de ingang en daarachter de gevangenis ondergebracht in een grote koepel waar de bewakers perfect zicht hadden op de gedetineerden. Een andere strafgevangenis in Den Haag (stadsdeel Scheveningen) werd ook door Johan Metzelaar gebouwd in 1886. Willem Benjamin Smit voorzag al deze gevangenissen van elektrisch licht en de koepelgevangenis Arnhem had de primeur in 1884 en was daarmee de eerste elektrisch verlichtte gevangenis van Nederland.
De oorspronkelijke functie hebben deze gevangenissen niet meer behalve een deel van de gevangenis van Den Haag. De anderen gevangenissen werden gesloten en zijn later onder meer gebruikt om asielzoekers te huisvesten, staan in de verkoop of hebben/krijgen een andere bestemming.
Koepelgevangenis Breda (1886). Bron: Stadsarchief Gemeente Breda
FILM Gevangenisleven en reclassering uit 1925 door Willy Mullens
Ik vond 3 prachtige films over het gevangenisleven in 1925 die mooi bij dit artikel aansluiten. Let vooral ook op akte 3, daar zijn opnames gemaakt bij de koepel in Breda en volgens mij ook Haarlem (zie ook de foto van de breimachine in de cel, die is ook te zien in akte 3).
Lees meer: Eerste elektrische verlichting voor strafgevangenissen in Nederland met film (1884-1899)
Schrijf reactie (2 Reacties)
In 1888 werd op de scheepswerf van Koninklijke Maatschappij "De Schelde" een torpedoboot gebouwd voor de Nederlandse Marine, bestemd voor Nederlands Oost-Indië. In oktober van het zelfde jaar installeerde Willem Smit een felle elektrische booglamp waarmee men een zicht had van 1500 meter. De lamp werd aangedreven door een (stoom)dynamo ook fabricaat Willem Smit. Daarnaast werd ook de complete elektrische verlichting door Willem aangelegd. Hiermee was de Cerberus" de eerste torpedoboot van de Nederlandse Marine met elektrische verlichting.
De Cerberus (1888 - 1920) was één van de negentien torpedoboten die een naam meekregen van een Indische vulkaan. De anderen waren: Ardjoeno, Batok, Dempo, Empong, Foka, Goentoer, Habang, Idjen, Krakatau, Lamongan, Makjan, Nobo, Ophir, Pangrango, Rindjani, Smeroe, Tangha en Wajang. De gemiddelde snelheid van de torpedoboot was 21 mijl. Voor die tijd een enorme snelheid. In 1920 werd de torpedoboot uit de vaart genomen.
Lees meer: Elektrische verlichting voor torpedoboot "Cerberus" in 1888
Schrijf reactie (0 Reacties)In maart 1930 kwam voor de "Rotterdamsche Lloyd"het prachtige passagiersschip Baloeran in de vaart op Nederlands-lndië. Zij was ontworpen door de bouwmeesters van 'De Schelde' in Vlissingen en gebouwd bij de Rotterdamse scheepswerf 'Fijenoord'. Smit Slikkerveer leverde de machines en elektrische installaties voor dit schip. Dit dubbelschroef motormail schip had een interessante geschiedenis.
De MS Baloeran bij de Lloyd kade te Rotterdam. Bron: de Katholieke Illustratie 12-03-1930
Een jaar lang was de Baloeran - met haar schitterende Art Déco-interieurs van architect H.P. Mutters - het vlaggenschip van de Rotterdamse rederij en het maritieme paradepaard van de Nederlandse koopvaardij. Ook internationaal oogstte zij alom bewondering. Een jaar later kreeg zij gezelschap van een vrijwel identiek zusterschip: de Dempo. Dit illustere tweetal vormde een belangrijke schakel in de vaarroute naar de twee hoofdbestemmingen in de verre Oost-lndische kolonie: Tandjong Priok bij Batavia en Tandjong Perak bij Soerabaja.
Lees meer: MS Baloeran voorzien van machines van Smit Slikkerveer (1930)
Schrijf reactie (6 Reacties)Mooie reclame van Smit Slikkerveer uit 1937. Deze diesel-elektrische sleepboot (109 ton) met de naam Alfred Beaugé werd gebouwd bij Scheepswerf de Biesbosch in Dordrecht. Smit Slikkerveer leverde de generator en de elektrische installatie. De sleepboot werd verkocht aan Marokko. In WO II (1939/1940) deed de sleepboot dienst als mijnenveger voor Frankrijk.
De Ingenieur, 7-05-1937
Schrijf reactie (0 Reacties)In het prille begin werden paarden gebruikt voor het vervoer van zware transformatoren, getuige onderstaande foto uit 1914. Pas vanaf ongeveer 1920 deed het automobiel zijn intrede.
Bron: Archief Smit Transformatoren
Op 19-04-2016 was het precies 130 jaar geleden dat de eerste openbare elektriciteitscentrale van...
Op 01-07-2016 was het exact 130 jaar geleden dat de elektrische straatverlichting in Nijmegen in...
Op zondag 5 mei 2013 was het precies 90 jaar geleden dat de radiotelegrafieverbinding tussen Nederland en...
Begin 2010 vond ik bij toeval de website "Dancinginbombshelters.com" en zag de beschrijving van een dagboek...
Wereldtentoonstelling Parijs 1900Van 15 april tot 19 november 1900 werd de Wereldtentoonstelling in...
De voorbije tijden en het prille begin, 1885..1916 Voor de beeldvorming over de technische...
Stichting Willem Smit Historie Nijmegen
Binnenvaart 15
6642 CT Beuningen (Gelderland)
E-mail: info@willemsmithistorie.nl
Mobiel: 06 19009274
KvK nummer: 58361855
ANBI erkend.