Contact gegevens:
Stichting Willem Smit Historie Nijmegen
Binnenvaart 15
6642 CT Beuningen (Gelderland)
E-mail: info@willemsmithistorie.nl
Mobiel: 06 19009274
KvK nummer: 58361855
ANBI erkend.
In de negentiende eeuw vinden we op de "Leidsche stadswallen", voormalige stoommeel fabriek "De Sleutels". Deze werd al in 1884 door Willem Benjamin Smit voorzien van elektrische verlichting. Een deel van dit industrieel erfgoed maakt nu nog steeds deel uit van het stadsbeeld van Leiden.
Oprichting fabriek (april 1884)
Op 29 april 1884 wordt de voor die tijd hypermoderne stoommeelfabriek "De sleutels" opgericht en gebouwd aan de Zijlesingel in Leiden (bij de Vestwal in de Looierstraat) door Arie de Koster en Adriaan Koole. Adrie de Koster Sr, is handelaar in granen, zaden en meel en zijn compagnon Adriaan Koole de eigenaar van de Leidse windkorenmolen d'Oranjeboom.
Stoom meelfabriek "De Sleutels rond 1900 (Archief Leiden).
Links een dynamo (elektromotor) die Willem Smit gebruikte voor de aandrijving van de verlichting van Meelfabriek "De Sleutels" (1884) Bron: Archief Brush HMA Ridderkerk.
Dhr. John Livius stuurde mij deze prachtige en unieke (zeer vroege) kaart van Stoommeel fabriek de Sleutels uit Leiden met hier te zien de silo. Deze kaart is nog met "De Koster & Co" in het logo. (1904).
Fabrieksbranden
De fabriek werd door 3 branden geteisterd in 1891, 1902 en 1925.
Bron: Zutphensche Courant 1891
Hieronder een uitgebreid verslag van deze brand.
Tijdens mijn onderzoek naar de historie van Smit Slikkerveer kwam ik een zeer oud krantenartikel tegen, wat duidelijk maakt dat Willem Smit op 20 jarige leeftijd al flink aan de weg timmerde, ruim 1 jaar voordat Smit Slikkerveer opgericht werd. Het is het oudste krantenartikel dat ik tot nu toe heb gevonden van Smit Slikkerveer en dateert van 07-09-1881. Onderstaand artikel gaat over een landbouw tentoonstelling in Bergen op Zoom, waar Willem Smit de dynamo's en de booglampen (systeem Siemens) leverde, nodig voor de elektrische verlichting van de tentoonstellingsterreinen. De booglampen maakte hij niet zelf, maar bestelde hij bij importeurs in Duitsland en België.
Landbouwtentoonstelling Bergen op Zoom (1912). Op de achtergrond links zien we een booglamp, waarschijnlijk dezelfde geplaatst door Willem Smit in 1881.
Bron: Middelburgsche Courant 07-09-1881)
De dynamo's zijn zeer waarschijnlijk van het type gramme, die hij eerder dat jaar al bij zijn familie (Diepeveen, Lels & Smit ) in Kinderdijk had geleverd. De dynamo's werden gemaakt in een werkplaats bij de Klinknagelfabriek van zijn vader.
Lees meer: Een van de eerste projecten van Willem Benjamin Smit - elektrische verlichting...
Schrijf reactie (0 Reacties)Rond 1904 begon de ontwikkeling van de turbo-generatoren. Na wat pionieren ging ook Smit Slikkerveer deze grote machines bouwen. Vooral de wereldtentoonstelling in Brussel (1910) waar Smit Slikkerveer prominent aanwezig was met een aantal van deze generatoren gaf de verkoop een flinke stimulans. In 1932 had men al meer dan 130 turbo-generatoren afgeleverd. In 1933 werd de grootste turbogenerator van Nederland gefabriceerd.
04-07-1933 Rotterdamsche Courant
In 1933 was men zover dat men de concurrentie aan kon met het buitenland (Duitsland/Engeland). De technologische achterstand die men had op dit type generatoren was geheel ingehaald. De Nederlandse elektriciteitsbedrijven hoefden dan ook niet meer de generatoren in het buitenland aan te schaffen. Dit paste precies in het tijdsbeeld van toen, de regering wilde de "eigen industrie" voorrang geven om zo de economie een oppepper te geven.
Lees meer: De grootste turbo-generator van Nederland (1933)
Schrijf reactie (0 Reacties)In 1928 werd de zogenaamde PHOHI ultra kortegolf zender gebouwd t.b.v. de draadloze verbinding naar het verre Nederlands Indië. De eerste eerste geluiden die men in Bandung (Nederlands Indië) via deze korte golf zender hoorde, was muziek uit Nederland. Zoals te lezen is in onderstaande artikelen uit 1927/1928 was het een knap staaltje samenwerking tussen toonaangevende Nederlandse bedrijven uit die tijd. "De Nederlandsche Seintoestellen fabriek (NSF)" bouwde de de zend-inrichting, Philips leverde de watergekoelde zendlampen, Heemaf de schakel-installatie, Smit Slikkerveer de omvormers en Smit Transformatoren natuurlijk de transformatoren. Op deze manier hebben de Smit bedrijven ook hun steentje bijgedragen aan de ontwikkeling van de radio-uitzendingen en de huidige Hilversumse zenders. Een mooi artikel over de Phohi zender (2-talig) vond ik in een koloniaal boekwerk uit 1927.
Filmfragment bezoek aan de Phohi kortegolf-zender (1933)
Lees meer: Zendstation Huizen, de PHOHI zender (1928)
Schrijf reactie (5 Reacties)Onderstaande foto's en aanvullende toelichting m.b.t. een Smit Lastrafo type LT 10 en een Smit-Alternarc kregen wij in september 2010 van John van Mook uit Wieringen waarvoor onze dank.
Aangetrokken door de bruisende activiteit rond de Zuiderzee werken emigreerde zijn grootvader van Limburg naar Wieringen (toen nog een eiland).
Hij kocht daar een oude boomgaard met een boerderij een bouwde die om tot smederij. Hij was één van de eerste die in Nederland gietijzer kon lassen en gloeiwerk deed. Zijn vader zette dit bedrijf succesvol voort en het werd een smederij annex metaalconstructie- en installatiebedrijf waarin de LT 10 ' s (rond 1928 aangeschaft) en de Alternarc tot ca. de eeuwwisseling nog volop hun trouwe diensten bewezen. John ( geb.ca. 1972 ) heeft hier zelf nog mee gelast. Deze trafo's zijn dus door maar liefst drie generaties Van Mook gebruikt en volgens John werken ze nog steeds.
LT 10
Schema van een LT9/LT10 uit 1949.
De Smit-Alternarc lastransformator
De Smit-Alternarc die John van Mook thuis heeft staan is een zeer speciale lastransformator. Onderstaand artikel vond ik in een Amerikaans tijdschrift uit 1925. Alternarc was dus gewoon een Amerikaans merk lastransformator. De Smit-Alternarc moet dus een samenwerkingsproject zijn uit het prille begin toen Smit begon met het fabriceren van las transformatoren (1926).
Schrijf reactie (0 Reacties) Lees meer...In verband met ruimtegebrek bij Smit Slikkerveer ging Willem Smit rond 1909 op zoek naar mogelijkheden om een nieuwe fabriek op te zetten voor elektromotoren. De vraag naar deze speciale motoren (door de technische ontwikkelingen) was enorm en de ruimte in Slikkerveer beperkt. Willem vond een geschikt terrein in Dordrecht aan de Korte Parallelweg 5.
Smit Dordt in 1911 aan de Korte Parallelweg in Dordrecht.
Een karakteristieke advertentie van EMF Dordt in 1936
Samen met neef Boogaerdt financierde hij de fabriek en in 1910 werd begonnen met de bouw. Het bedrijf werd officieel opgericht op 03-04-1911. Willem Benjamin Smit was slechts 2 jaar directeur, toen trad hij af en werd Boogaerdt directeur.
De elektromotorenfabriek draaide vanaf het begin zeer goed, maar omdat men in Slikkerveer en in Dordrecht elektromotoren fabriceerde werd men "concurrenten" van elkaar. Daarom werden de banden in 1918 verbroken en ging men verder onder de naam "Electromotorenfabriek Dordt" (EMF Dordt). Hieronder 2 prachtige foto's van de fabriek.
EMF Dordt fabriek gezien vanaf de rivier (1923)
EMF Dordt aan de achterzijde (1940)
Voor de meer uitgebreide historie van EMF Dordt verwijs ik u naar DEZE link.
Bron: Archief EMF Dordt, Holec Historisch Genootschap
Schrijf reactie (0 Reacties)Op 19-04-2016 was het precies 130 jaar geleden dat de eerste openbare elektriciteitscentrale van...
Op 01-07-2016 was het exact 130 jaar geleden dat de elektrische straatverlichting in Nijmegen in...
Op zondag 5 mei 2013 was het precies 90 jaar geleden dat de radiotelegrafieverbinding tussen Nederland en...
Begin 2010 vond ik bij toeval de website "Dancinginbombshelters.com" en zag de beschrijving van een dagboek...
Wereldtentoonstelling Parijs 1900Van 15 april tot 19 november 1900 werd de Wereldtentoonstelling in...
De voorbije tijden en het prille begin, 1885..1916 Voor de beeldvorming over de technische...
Stichting Willem Smit Historie Nijmegen
Binnenvaart 15
6642 CT Beuningen (Gelderland)
E-mail: info@willemsmithistorie.nl
Mobiel: 06 19009274
KvK nummer: 58361855
ANBI erkend.